AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.316

Olja till M3 E-36 , Castrols eller BMWs rekommendation?

Visa användare
116
dan74
330Ci -03
Gjorde idag en förfrågan på Autowåx i Karlstad och rekommenderades den omtalade Castrol TWS Motorsport 10W-60 eller eventuellt Castrol SLX 0W-30.

Samtidigt ifall man söker på Castrols hemsida för aktuell motor (3.0 årsmodell 1995) så rekommenderas Formula RS 0W-40.

Vad skall man gå på?
Skälen som framhölls för TWS var tystare gång. Dock känner jag inte att det är något problem med varken gången eller oljeförbrukningen i nuläget.

Vad jag kan se har föregående ägare fått "SLX" vid en inspektion på Rigo Bilservice AB. Jag antar att det är Castrol SLX 0W-30.

Vad är det som spelar mest roll? Motorkonstruktionen eller körförhållanden?

Jag kör enbart sommarhalvåret. En del småresor inom staden blir det men även landsvägsresor. Andan faller ju lätt på för lite "inspirerad" körning men sällan under riktigt långa stunder utan det handlar om fart med förnuft och alltid med genomvarm motor enligt instruktionsboken. Bankörning blir ej mer än någon gång för att prova på.

Så vad väljer man? Vill ju såklart att oljefilmen håller vid lite halvhöga varv och temperaturer men vill samtidigt inte dras med en onödigt "trög" olja och eventuellt sämre egenskaper vid kallstarter. En 10W-60 har inte den en förhållandevis hög kallviskositet?
Co
210
Conan
//M3 e36
320 touring -89
520 touring -02
kör med mobil1 5-50W.

Funkar bra och har ej hört nåt ont om den oljan från "experter" på forumet.

Visa användare
116
dan74
330Ci -03
Tackar för din åsikt. Den tror jag med fungerar alldeles klockrent.

Men den kanske jag inte får de gånger jag lämnar in bilen för ordinarie service hos BMWs återförsäljare?
Co
210
Conan
//M3 e36
320 touring -89
520 touring -02
om du ber om det kanske?

Conan,

BMW häller aldrig på en Mobil-olja oavsett hur mycket du bönar och ber, lika lite som de monterar en Volvomotor :) Det är ju inte för inte som de har ett avtal med Castrol.

Jag ekomenderar TWS 10W60 i en M-bil. Känsliga motorer ska ha bästa möjliga olja, punkt slut.

Mvh,
Kalle
_______
E38:an: Länk
Co
210
Conan
//M3 e36
320 touring -89
520 touring -02
Ok, jag var ej så insatt i deras avtal.
Men 10-60 olja har ju ngt sämre smörjning vid kallstart? Eller?

Sök lite inlägg och lyssna med en kille som kallas Johan B, han verkar ha mkt bra koll på olja...

Co
210
Conan
//M3 e36
320 touring -89
520 touring -02
Länk

där hittar man följande:
"Det finns en allmän övertro på att man måste ha TWS i sin M-motor, trots att den oljan inte ens fanns när motorn konstruerades!

Om man använder en 10W60-olja skall man veta att det för med sig en del nackdelar! I mina ögon är en bra helsyntetisk 5W40 eller 5W50-olja ett mycket bättre alternativ i de allra flesta fallen.

De värsta osakliga och "idiotiska" argumenten angående motorolja har jag faktiskt hört från just bilmekaniker!
Generellt vet bilmekaniker förvånansvärt lite om hur motorolja fungerar och skrönorna är utbredda i de leden. :o(
"

Saxat från Johan B`s inlägg, hoppas han ej misstycker att jag gjorde såhär.

Finns alltid alt att välja mellan gällande olja till bilen.

Formula rs olja är rekomenderad av castrol en helsyntet olja som tål rätt mkt. Samma med tws:en. Sen vilken är bättre vet jag inte !

Castrol slx 0-30 är en longlife olja har jag för mig. Personligen skulle jag inte hälla i sån olja. Hellre tättare oljebyten än några och få. WV koncerens bilar använder sig av såna och några har haft problem med lågt olje tryck efter användandet av sån olja.
Men som sagt skulle inte hälla i sån olja i alla fall.

Hoppas det var till hjälp

Visa användare
116
dan74
330Ci -03
Ja valet mellan Formula RS eller TWS är inte så enkelt. Det känns för "lätt" att säga att den ena alltid är bättre. Här känns det som motor och användningsområde spelar in rätt mycket. Olika olja till olika förhållanden helt enkelt. En viss olja behöver nog inte alltid vara bäst i alla lägen. Vore det så enkelt skulle jag bara blunda och köpa den som är dyrast! ;)

Det mest påtagliga för mig är skillnaden i viskositetsintervallen.

En del inlägg här på forumet säger att den höga viskositeten hos TWS passar bra för t.ex. trimmade V8-motoer med ganska stora toleranser (glapp). Vad jag vill tro så är väl detta inte fallet i en M-motor? Där vill jag gärna tro att det är hög precision på bitarna.

Håller helt med föregående ifråga om "long life". Vad jag hört så blir det ofta att "prestanda" får stå tillbaka för livslängd. Så hellre en olja som presterar bra och byts lite oftare.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Jag skulle ha använt Mobil1 5W-50.

Mvh
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
TWS är den fd Formula RS racing 10W-60 som fick namnet TWS när Castrol vill vidareutveckla RS oljan och behålla det inarbetade namnet.
Den nya RS oljan är icke BMWgodkänd, men det har väl knappst nån betydelse . mittval TWS - Mobil 5W-50-RS inte slx-en till en äldre M-motor känns inte rätt.. TWS är den enda oljan som godkändes för första generationens M5-E39. Även E34 Alpinorna "kräver" TWS oljan.

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
116
dan74
330Ci -03
Ok. Tack för de synpunkterna.

Omständigheterna kring TWS respektive Formula RS 10W-60 har jag fått klart för mig i andra trådar.

Kanske skall förtydliga mig vad jag menade med Formula RS. Det jag avsåg enligt min första fråga var den Formula RS 0W-40 som rekommenderas ifall man följer den urvalsguide som finns på Castrols hemsida. Men den kanske inte är tillräckligt uppdaterad eller så brister det i kommunikationen mellan Castrol/BMW.

Det känns som den stora frågan här är vilket viskositetsintervall som är lämpligast. 0W-40 eller 10W-60. Jag är säker på att klassningen och egenskaperna är tillräckligt goda på dem båda då de lär överträffa vad som fanns då motorn utvecklades.

(Tack för att ni orkar bry er. Skulle jag tjafsa om detta hos min verkstad blir jag väl portad) ;)
Ni
430
Nicke_M
850 CSi
M5 E39
Köp tws på bmw - så vet du att du valt rätt:-)

Bara att det på baksidan står: "Recommenderas för M3, M5 och Z8". Då betalar man ju vad de ska ha.

Nicke
Jag kör på motul! 5W-40 tror ja de är å den funkar alldeles utmärkt. (både jag och förre ägaren har använt sig av den)

någon som har erfarenhet om denna olja?

mvh tobbe
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.