|
|
|
|---|---|
|
Plocka isär min LMM på min 320-87a idag, mätte motståndet medan jag öppnade klaffen och fick ett väldigt vandrande värde upp och ner medans jag öppnade den. Enligt Hayens bok så ska det steglöst vandra uppåt vilket det verkligen inte gjorde. Tog av plasten på den för att kolla efter någon kortis men hitta inget som var fel. Är det bara att byta hela skiten eller vad finns det att göra? Tempratur mätaren visar 200ohm istället för 2k så den verkar ju också paj. Dessuteom :) så var det ojligt inuti mätaren stog en liten pöl i myningen till bälgen. Nån som vet nån hjälp eller är det bara att kast bort? | |
svintoleffe |
Vad har du för symptom på bilen.? Varför tror du det är lmm.? Innan jag får reda på symptomen, så kan jag ej säga om den är kass eller så. Länk Bimmern MVH Leffe |
| Om du redan har plockat bort plastlocket in till själva elektronikhuset så är du en god bit på väg. Tag en tops med lite t-röd eller liknande rengöringsvätska (dock utan olja!) och gnugga försiktigt på kolbanan och om det går att komma åt själva löparen som ligger an mot kolbanan. Kolbanan brukar vara ganska lätt att hitta, det är den "grå/svarta" bananen som finns någonstans "därunder". Kan vara lite svårt att komma åt och rengöra men lyckas du så lär det visa sig när du provmäter resistansen igen som då ska stiga jämnt och fint. Att där är lite oljigt i själva LMMen är nog tyvärr rätt normalt, ser lika oljigt ut på min. Tror det är ventilationen från vevhuset som kastar tillbaks en oljedimma som cirkulerar i insuget och som rinner tillbaks ut ur LMM när motorn står still. | |
|
Ok tack ska prova det. Systomen jag har är att bilen är lite kraflös och jag tror det misständer på högre varv. Det är inget drastiskt så att bilen inte fungerar men det känns inte riktigt rätt. Teromomtern som sitter där också hur ska jag göra med den? Förstår inte vad den har för syfte där. |
|
| Jo just det, "termometern" som sitter i LMM ger signal till styrboxen vilken temp insugningsluften har för att kalkylera rätt mängd bränsle. Har du mätt över rätt stift enligt Haynes? Termometern skall ge runt 2000 Ohm vid rumstemperatur har jag för mig. Den ger lägre värde när man värmer den med tex fingrarna. Om jag minns rätt så är det de yttersta anslutningarna man ska mäta mellan, är inte helt säker. | |
|
Jo då mätte på de stifften som stog i boken, hade inte rört sensorn, jo jag läste också det men den ger bara utslag på 200ohm, Var just ute och prova att rengöra kolbanan med tsprit och tops men det hjälpte inte ett dyft. |
|
|
Vart kommer oljan ifrån som ligger i LMM? Hittade det även i min, och i polarens LMM. Vanligt "fel" eller? :P När vi ändå pratar LMM... LMM på m20 motorn har väll inte någon C.O skruv va? |
|
| Amplify: Läs inlägget ett par ovanför ditt :). | |
|
hehe jo såg sen efter jag postat :P lät d va kvar, tänkte om några fler hade nå synpunkter :) tackar |
|
svintoleffe |
Igentligen så för att komma bort med oljan i lmm, så ska man leda tillbaka vevhusventiletion till oljetråget, då slipper man en massa varm olja i lmm. Hare du kollat allting, så du inte har en spricka i fördelarloket, samt hur det ser ut med erg o sånt i det.? Samt har du kollat tändkablarna.? Tändstiften är dom bytta.? Länk Bimmern MVH Leffe |
| Har just bytt fördelare, rotor, tändstifft och kablar. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.