AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
8.249

Hur långt går en E39?

Sida 2 av 3
Länk
179000 mil
AM
2.177
AMET
Bmw 320da - 09
Bmw I3

CS 7425
Det måste väl finnas ngn e39:a som gått som taxi.
10 000 mil verkar folk i allmänhet tycka är ingenting, däremot så är 20 000 mil en evighet. Sanningen är att bilen kan antingen vara rejält sliten eller i gott skick på bägge miltalen. Allt avhängandes på ägarens omsorg och storleken på plånboken. ;) Milhysterin är ett utpräglat fenomen som mer kan härröras till psykologiska faktorer än till verkliga fakta. Väldans massa komponenter har sagt upp sig redan vi 10 mil eller så, och byts inte dessa så sloknar bilen ihop tämligen fort...
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
528iA 97:a, 19700 mil, har haft den sedan 18400. AC:n är på väg att bryta men jag kan inte se eller höra något i motorn.

PowerMac: "Byt vattenpump i tid för annars..." - Annars vad? Menar du att man ska byta INNAN den rasar? Eller när den börjar låta illa?
pbengtss: Du kan vicka lite på vattenpumpen för att se om det är glapp. Men om den aldrig är bytt så är det hög tid. Pumpen kan haverera så att din motor kokar upp på ett nafs. Och då kan topplockspackningen gå sönder alternativt toppen spricka. Dyrt! Och fullständigt onödigt.
andha45
Jag tycker inte milskräcken är obefogad. Motor och låda håller oftast 30-50 tusen mil. Upp till 15 000 mil har de flesta bilar jag haft fungerat utmärkt, kanske skivor fram och något mer + något i framvagnen = 5 000 i rep.

Mellan 15 och 25 000 mil är det vanligt att man byter:
bromsar runt om, ev m ok (7-12 tkr)
stötdämpare runt om (10 tkr)
ev. koppling (5 tkr)
vattenpump (2 tkr)
länkarmar (7 tkr)
xenonlampor (3 tkr)
ev. hjullager avgasrör och annat

dessutom börjar bilen bli sliten, vindrutan repig, strålkastarna matta etc.

klart att bilen håller länge om man underhåller den men jag skulle aldrig köpa en bil som gått 16 tusen mil för 85% av vad en som gått 5 tusen mil kostar. Visst har långmilare oftare gått på långkörning men det är inte ovanligt att långmilare går mycket i stan och att lågmilare går på landsväg (pensionär som cyklar men åker bil till stugan) så i genomsnitt är det nog ofta likartad typ av körning.
Visa användare
164
Emelie
540ia -98
Jag kommer snart köpa mig en E39.

Blir ju lite skrajsen när jag läst den här tråden.
Har för tillfället en E34, den är riktigt rostig, men förra
ägaren var nog inte den bästa så den rostar på de mest
konstiga ställena.

Därför vill jag som sagt byta upp mig. Och helst då så rostfritt
som möjligt. För jag blir så deprimerad av att se pärlan rosta
bort så det är inte sant.

Har funderat på E39, har inte råd med nyaste modellen och
kommer nog inte få någon garanti kvar siktar på runt -98:a

Några frågor, vad tror ni?

1. Ska man importera för att minimera rostrisk/eller satsa på en sommarkörd(inte lätt att veta) Södra tyskland är väl förresten inte alls så mycket salt?

2. Ska jag satsa på E38 istället är det någon skillnad?

-= BMW! Do I need to say more? =-
735
Familjen hade en 523-97 tom 2004 den gick knappa 21' mil utan problem. Den kändes oerhört bra i maskin och växellåda när vi bytte in den, så jag tror att den med rätt service lätt rular 40' mil till. Det enda som byttes var katten 1 vecka innan inbyte :-(

Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
Går att hitta fina e39:or, bara man läser på om vilka ställen man ska kika efter rost och att bilens historia är okej på hemmaplan samt även på bortaplan.Finns hur mycket som helst att läsa om bilmodellen,motor och drivlina håller hög kvalite om den fått omvårdnad samt service regelbundet.

mvh
E39:an liksom andra BMW försvinner spårlöst på Blocket runt 20000mil, antagligen något i stil med Stargate. ;)
Visa användare
164
Emelie
540ia -98
Är inte orolig för BMWs motorkvalitét. Min har precis passerat 35000 mil och den går fortfarande klockrent. Dock har den inte varit i min ägo hela tiden och är därför inte lika välskött under alla mil.

Ingen som hade någon teori ifall E38 var bättre/ sämre än E39?

Miper335
En bil som har gått 40.000 mil kan ju ha bytt delar för 25000kr året innan varpå det blir en billig bil för den som köper den efter.

Likagärna kan en ägare ha kört 20.000 mil problemfritt medan han som köper den får byta en massa delar då dessa nu är slitna.

Skulle aldrig betala 80.000 mer för en E39 som har gått 8.000 mil istället för 20.000mil.

Idag får man en E39 ruskigt billigt även om den är fin........skicket är viktigare än miltalet men det har många missat.

Bromsar,stötdämpare,framruta,koppling o.s.v är slitagedelar som kan behöva bytas när som helst och på vilken bil som helst.

Motorn håller om den är servad.
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Jag håller med Miper335 helt, jag kör rätt mycket på ett år själv, och köper gärna en långmilare som är ett par år gammal. Min e39:a har nu gått 31000 mil och e46:an 22000 mil, och milen märks inte på bilarna. E34:an som såldes i våras hade gått över 40000 mil och det var rosten som gjorde sig påmind, inte milen. Den bilen förlorade jag 7500:-/året i värdeminskning på, och det är rätt hyggligt

BMW CS #5206
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Exakt, fixera sig vid miltal gör bara den okunniga. Visserligen blir det väl genrellt mer rost på långmilare som går fler mil per år, men den är ju av den ärliga typen, dvs man kan upptäcka den och behöver inte luras att köpa de exemplaren, vilket oftast är betydligt svårare vad det gäller motordelar. En välskött långmilare med full dokumentation där mycket är bytt borde vara det bästa köpet.
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
e39:an har kommit ner i ett lågt andrahandsvärde nu, så jag anser att det är ett bra köp om man hittar rätt bil, det finns ju en hel del att välja på. Man får ruskigt mycket bil för pengarna. Många tycker att e39 är en bättre bil än e60, själv kan jag inte uttala mig för jag har aldrig kört e60.

BMW CS #5206
Si
22
Silber
525TDA-93
Min svåger äger sedan 10år tillbaka en 525-90 som nu har rullat 54000mil.
Toppen är renoverad 2ggr mest för att bilen inte sköts.Visst ser bilen sunkig ut men kvaliten på prylarna är jag verkligen imponerad av.Ytrost finns men den är inte kexig någonstans.Finns hål i huven efter en stötdämpare som gick igenom efter någon månads dunkande i plåten....

St
1.089
Stente
För tillfället ute ur BMW-träsket.
Min har gått 11.041 kontrollerade mil och jag hoppas verkligen att den inte är skrotfärdig på denna sida om nyåret.
Om jag skulle gått lika långt som bilen skulle jag gått 6,88 km om dagen i snitt sedan jag föddes vilket nog kan anses ganska normalt, iaf när man passerat tonåren och soffläget. :-)
Och jag har inte ens sett till en service under min livstid som är....ja vad....kom igen nu och visa att det finns lite slutledningsförmåga på forumet. ;-)
Först som svarar rätt vinner en färgradio!!
A_
639
A_Persson
Tesla M3
Skoda Superb
Min E39 har rullat 25400 mil nu. Slitagedelar är självklart att man får byta. I mitt fall har jag bytt koppling, stötdämpare och bromsbelägg, nästa sak som ska bytas är termostaten för den verkar ha gett upp och fastnat i öppet läge. Annars har jag inget annat att anmärka på än att det har tyvärr börjat komma rost på baklucka och vänster bakskärm.

I låda och motor känns den fortfarande mycket bra. Sen har väl ratten börjat bli ganska blank och detsamma gäller förarsätet men det är inget att gnälla om.

Plumber
Har åkt taxi 523, den gick cirka 50.000mil. Sen tror jag det vart lådras.´
Visa användare
164
Emelie
540ia -98
Självklart inte kostnaden som skrämmer mig. Jag tillhör väl den ovanliga tjejkategorin som ibland tillbringar mer tid med bilen än med pojkvännen. Och den får gärna kosta. Men det finns inget så deprimerande som att köpa en bil som man inser inte är så fin som man hoppats, inte alltid så lätt att se. Även om jag är nitisk i vissa fall.

Hade jag haft en bättre ekonomi så hade jag köpt en M5, Alpina B10, Alpina B12 coupé eller en 850csi, för pengar till bilen finns, tyvärr finns det inte en chans på jorden att jag kan äga dom =/
Så jag tänker mig en lite förnuftigare bil (dvs 540, kanske bli aningen modifierad...)

Men som när jag köpte min bil, allt såg riktigt bra ut, 2 ägare, den var hel och ren, den hade trots allt gått 28´000 mil när jag köpte den, så lite sliten ratt men okej... Normalt.
Den var skit fin, men troligtvis var la det enda gången den blivit tvättad av den ägaren. Är noggrann tvättar själv minst 1 gång per vecka och har vaxat bilen 4 ggr sen jag köpte den för 2 år sen. Men ops snart är hela bilen rostig =( Grinigt, hade det varit en del hade man ju bytt den smidigt, men hallå massor med delar.

Var egentligen därför jag kika in här, för att kolla om det galvat på E39, men det är inte alla delar, kommer ju att köpa en i alla fall, men får försöka vara ännu försiktigare. Är lite sentimental kanske, önskar ögonstenen kunde hålla för evigt...

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.