AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
8.247

Hur långt går en E39?

Sida 1 av 3
Visa användare
431
JONTEP
318d Touring -13
Ja hur långt går en E39?
Någon som har en bil som paserat 30000 mil eller kanske t.o.m. 40000 mil?
Och hur mycket problem har det då engentligen varit med bilen.
Eller exploderar den vid 20000 mil?
Jag har en arbetskompis som har en svensksåld 528 -96 som har gått 41000 mil, och den går som en klocka i motorn. Jag tycker nästan att den går lite bättre än min som gått 14000, iof så är min import så det stämmer kanske inte men den har nog inte gått lika långt som hans.

Åk före du så väntar jag där :)
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Min 520-97 har snart gått 30000 mil, och jag har bara bytt slitagedelar och servat den. Går hur fint som helst.

BMW CS #5206
Visa användare
431
Appelqvist
E70 X5 35sd -08
Jag tänker undvika bilar med m50/52 motor runt 20000 mil nu i fortsättningen, jag har fått tillräckligt med krångel hos två bilar vid detta miltal. Därmed inte sagt att de pajar ihop då, bara att jag inte vill vara med dessa saker igen =)

Svagaste punkten hos långmilade bilar vill jag påstå är kylsystemet. Plast plus metall i en härlig blandning.

Men känslan av nybil finns ju kvar ändå i stor utsträckning =)

6a - för det är du värd
Jo, alltså ser du inte till att vattenpumpen och remmen samt termostathuset är O.K så ligger man illa till. Men som BMW missbrukare så har man självklart kollat detta på sin "pärla". Om inte spring och kolla NU! Byt vattenpump i tid för annars...

Min har knatat 21000mil och milen bara rinner på utan att man märker det. Så fort jag ser en äldre lågmilad E39 så blir jag ytterst misstänksam. Denna biltyp rullar lätt en del mil utan att det märks varken för ägaren eller bilen. Min är i ett utsökt skick, en oseriös person skulle lätt kunna ställa mätaren på 8000mil eller så utan att det märks.
Om man säger så här då. Med normal service så:

Pallar motorn låt säga 40 000mil
Stötdämpare, fjädrar mm 30 000mil
Karossen kanske 10år utan större ingrepp, E39 rostar friskt.
Växellåda, bakaxel, med mera ingen aning.
AC 6 år eller så
El-pryttlar ingen aning.

Frågan är väl hur många ägare som bilen pallar för ;)
273
Pärlan
BMW 523i -96
"E39 rostar friskt."???

I biltester av E39 får bilmodellen bra/utmärkta betyg för beständighet mot rost.
Min är snart 10 år och har inte en rostfläck. (Granskad)

Dock spelar skötsel och underhåll samt ort in mycket på hur bra bilen klarar sig mot rost.

Jag tror att ordentlig service/underhåll, speciellt då byte av vätskor och oljor är viktigt för att förlänga livet på E39.
40-60 000 mil skulle va kul. :)

BMW - För att det känns rätt!
Många har fått byta dörrar, motohuv, baklucka samt fixa rost vid tanklocket med mera. Inte alls ovanligt på E39 och E46. Det rör sig inte om stora rostskador utan småbubblor i kittskarvar och liknande. Ge det några år så är rostskadan ett faktum. Jag tror faktiskt att rosten kommer att ha ihjäl fler E39:or än milen.
Visa användare
431
Appelqvist
E70 X5 35sd -08
Rosten vandrar inte särskilt snabbt dock, den får fäste i skarvar och stannar där den är. Inte som en gammal Peugeot där den vandrar innan den fått fäste =)

6a - för det är du värd
Om ni täker efter, hur många bilar känner ni till som har fått skrotats på grund av för många mil? ;) Det är ålder, krock, samt rost som brukar vara anledningen till skrotning. Inte antal mil...
Ki
64
KimF
520d / F11 - 2014
Min bil har gått 10700 mil, är svensksåld och jag var på en däckverkstad där dom så att höger dämpare är kass och att höger styrled är glappt ?

Med tanke på ovanstående debatt...är det normalt ?
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
KimF: Det är inte helt säkert att den bilen gått de milen bara för att den är SV-såld, och då kanske det är normalt...

Den nya kärleken: Länk
Hur långt går min cykel??
Samma fråga ungefär man kan väl aldrig veta hur långt en bil går det beror ju på underhåll skötsel hur man kör mm

Min morfar hade taxifirma och den sista bilen han sålde var en merca 300d-82 med 125 000 mil på mätaren inte en rostfläck och med originalmotor. Vet likvärdiga bilar som skrotats vid 20 000 mil
Tilläggas ska att bilen gick i taxi trafik från 82-01
Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
Min morbror har en gammal 740 med 60.000mil på mätarn är väl små risig men han har skött om den sen ny.Allt handlar om hur man pysslar om sin bil som ETrettio nämner.

mvh
Visa användare
431
JONTEP
318d Touring -13
ETrettio & Dutta, för det första, detta är ett BMW forum. Morfars Merca & morbrors Volvo har jag inte frågat om.
För det andra, antingen svarar man seriöst eller så skiter man i det!
Om ni läser inlägget så kanske ni fattar att det går ut på att se om det finns några bilar som gått väldigt långt utan några större problem.
Ja men jag försökte bara få fram poängen med att det beror på hur man sköter sin bil vilket jag tror alla andra också förstod utom du
Du kan ju prova ställa en seriös fråga också
"Eller exploderar den vid 20000 mil?"
Th
10
Thore
523 -96
Jag har en 523 im -00 som har gått 15 000 mil
Enda problemet hitils har varit rost....men den
unika kundservice som bmw har så har dett gått
på rostskyddsgaranti.
Fast det inte har varit "hålrost" som garantin gäller
för.Det var en rostbubbla på bakluckan som var knappt
synlig....dom bytte ut bakluckan utan snack.
Ki
64
KimF
520d / F11 - 2014
FD-Ormen: Det kan man jo aldrig veta, men bilen är såld i skåne, har alla besiktningspapper, och M-test är gjort i 01 och 04, senast av mig. Insp II gjort på Förenade bil. Sen är det jo bilen skick, vilket är mkt.

Men med tanke på BMW´s kvalitetsbrister på en del kompenter, blir jag överrasked över att skulle byta styrled.

Nu ka däckverkstaden ha fel..men jag så med egna ögon vilken skildnad där var på höger och vänster när han lyftet hjulet.

Bilen blev besikt. i maj u.a.
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
KimF: inget illa menat, annars tycker jag att det är ingen dålig dämpare om den har hållt 10000 mil, styrled är en annan femma...

Den nya kärleken: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.