|
|
|
|---|---|
|
Tänkte köpa nya däck men både jag och däckverkstaden (som jag ringde blev lite konfunderade). Enligt reggbeviset får jag sula om till 205/60R15. De däcken som sitter på nu är fram 205/55R16 och bak 225/50R16. Det är BMW orginalfälgar (de som har 5st stora "par ekrar"). Fälgarna måste alltså vara bytta men frågan är om fälgarna är anpassade för 205 eller 225. Går det att se på något sätt? Tack på förhand, Henrik | |
| Kanske finns tryckt på insidan av fälgkanten ? Brukar finnas måttangivelse på fälgen där. | |
|
Oj, det gick undan. Tack för snabbt svar. Går det att se utan att ta bort hjulet (eller däcket från fälgen)? |
|
| Om du sticker in huvet under bilen så kan det nog gå med lite tur :). Hissar du upp den en aning ska det nog gå bra. | |
| Kolla tum bredden på fälgen. | |
|
Annars kan åka till din gummiverkstad och be dem mäta fälgen. Dom har ett verktyg för detta. /Anton |
|
| Okej. Problemet är att jag bor i Stockholm och tänkte be en landsordsfirma ta hem däck som de kan montera åt mig när jag ändå ska förbi där om ett par veckor. Blir betydligt billigare men jag måste veta vilken storlek de ska beställa... | |
| Det står ju på sidan på det gamla däcket också. Nått i stäl med 215x45x17 vilket i ordningsföld anger storlek för bredd, profil respektive diameter uttryckt i centimeter, millimeter respektive tum. | |
|
Be en annan verkstad än den du tänkt anlita för däcksköpet att mäta bredden på dina fälgar. :-) Men med största sannolikhet är fälgaran märkta någonstans med dimensionen. Antingen på insidan av fälgen eller vid navet på framsidan. Men du har 205 breda däck fram nu och 225 breda bak? Verkar det fungera bra? I så fall kan du även i fortsättningen använda dessa dimensioner på däcken. /Anton |
|
| Japp, jag har 205 fram och 225 bak. Fungerar bra men lite dumt med 225 om det är en 205-fälg... Priset på 225 var högre dessutom :-( | |
|
Fälgar mäts i tum. Bredden går med halvtums steg mellan varje steg. Dina fälgar skulle jag tipp är 7", 7.5" eller 8" breda. Det är ingen större fara om du monterar 225 breda däck på en 7" fälg och ingen fara heller om du monterar ett 205 bredd däck på en 7" bred fälg. /Anton |
|
| Det kan vara bra dessutom o montera lite bredare däck för då skyddar de fälgkanten lite bättre emto iskrap i kantstenar exempelvis. | |
|
Fälgbredden står med stor sannolikhet ingjuten på insidan av fälgen, vid navet. Du måste ta av fälgen (och kanske göra rent) för att se det. Annars kan du mäta bredden själv, det är dock ej totalbredden på fälgen som avses utan bredden där däcket är monterat. Kolla här Länk för en bra bild. När däcket är monterat på fälgen så kommer man inte åt att mäta exakt men fälgkanten är väl ca 5 mm på varje sida. Att mäta på en halv tum när borde gå bra. Om du sen har fälgmåtten så kan däckverkstan säga vilka däck som passar, det är dock inte endast en dimension utan flera som passar på en given fälgbredd, beroende på vilket däck du vill ha, kolla här som exempel Länk. En svensk sida för däckberäkningar finns på Länk. Lycka till! Det finns mycket intressant att läsa på Länk om däck och fälgar. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.