AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
2.023

Ljud i en 523 E39 sedan

Ragemannen
Hej gott folk,

Skall meka lite ljud till bilen hade jag tänkt mig och fick ett tips från min yngre bror om att införskaffa rockfort högtalare till dörrarna samt något passande bak i hatthyllan inklusive ett 4 kanals slutsteg. Orginal stereon sliter jag inte bort utan kommer låta den göra så gott den kan och framöver med en ipod som hjälp för lite flexiblare långfärder utan ständigt cd byte.

Då är ju frågan vad extertisen här säger om denna lösning eller finns det bättre och mer prisvärda högtalare att införskaffa på annat ställe?

Tack på förhand,

Länk
Visa användare
431
JONTEP
318d Touring -13
Ljud är alltid en smaksak!
Åk runt i butikerna & kolla vad som finns.
Själv skulle jag lägga pengarna på ett bra framsystem, en bas & ett 4 kanals steg med inbyggt delningsfilter.
Bakhögtalarna kan sitta kvar & spela med originalsteget.
273
Pärlan
BMW 523i -96
Hej.

Installerade för någon vecka sedan ett komplett system i min E39. Bytte samtliga högtalare och installerade två steg. Ett för basen och ett för de fyra högtalarna i kupén.

Installerade även lågnivåkablar i min orginalstereo i mittkonsollen. Finns instruktioner här på forumet där Folke instruerar. Funkar klockrent.

Tips:

Maximalt högtalardjup: 62 mm och inte alltför stor magnet.
Dra helt nya högtalarkablar.
Diskanterna i dörrarna får inte vara av den större modellen. Kan bli problem att få plats med dem.
Placera samtliga kablar i trösklarna i befintlig kabelränna.

Installerade DLS UR5S-kitt fram och bak samt två 12-tums alpine R-type basar.
Drev detta med två av de större alpine V12-stegen. Ett 4-kanaligt och ett tvåkanaligt.

Blev mycket nöjd med ljudet!!
Tog ca. 2 veckor med baslådebygget inräknat.

Maila om frågor. / Jonatan

BMW - För att det känns rätt!
Ragemannen
underbart Jonatan, skall klura på vilka högtalare som blir aktuella, vad satte du för trevlig i hatthyllan ?
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Jag blev rekommenderad DLS UP5 (UR5 går tydligen också bra)fram och i hyllan kan du stoppa i ett par koaxialer modell billiga(det är ju du som sitter fram som skall ha bäst ljud)
Ragemannen
Så nu är delar införskaffade det blev följande prylar,

Fram: Rockford Fosgate P152S Punch
Bak: Rockford Fosgate T152C Power
Steg: 4-kanals Rockford Fosgate P4004 Punch

Sen får jag se om det finns plats för ett par trevliga 10 tums basar bak men bilen min är ju bruksbil så med två barn och all
utrustning som skall med kan det bli lite tajt :D

Det blir monterat på måndag nästa vecka! Rock on!!

273
Pärlan
BMW 523i -96
Ragemannen>>> Jag satte UR5S även i hatthyllan. Helt klart overkill att lägge dessa pengar i ett baksystem men ska det va så ska det va.

Du kommer säkert bli nöjd med dina grejer också!

Maila hur det går. / J

Ragemannen
Tjena Pärlan, i morgon är det dags för montage, skall till och fota lite samtidigt, hojtar till efter första premiärturen med nytt ljud i bilen :D, valde att lägga krut på samtliga högtalare i bilen då jag antagligen kommer köra utan sub men bestämmer mig efter att ha hört ljudet i bilen när den är klar. Min bil går ju som bruksbil och i bland skall där in en massa ungar och tant med packning och ett par lådor bak kan lätt bli i vägen då tyvärr.
Visa användare
431
JONTEP
318d Touring -13
Pärlan: Fick du plats med UR5S systemets diskanter vid backspeglarna eller fick du montera i mid utagen i dörrarna?
Ragemannen
Ah då var det monterat och klart :D ett stort tack till personalen på BRL vid kungenskurva som jobbade sent som attans för att bli klara med mitt åbäke till bil. Ljudet kommer jag yttra mig om inom en till två veckor så snart dom blivit inspelade. Om det finns fler där ute som jag med tummen utanför handen så kan jag rekommendera dessa killar trots en riktigt sen kväll och efter att jag tillbringat 4 timmar i deras filmhörna glatt berättade diverse trevligt om högtalarna i min bil och bad mig komma in för finjustering om en till en och en halv vecka.
273
Pärlan
BMW 523i -96
JONTEP>>> Nej.
Fick montera dem i dörrarna.
Var dessutom tvungen att försiktigt såga bort den sarg som UR5S-diskanterna har. Därefter passade diskanterna som gjutet i uttagen i dörren. Däremot var det på gränsen att installationsdjupen var för stort men dörrsidan gick att få dit och ingenting tyder på att diskanten är för stor.

UR5S diskanter är ovanligt stora men låter ljuvligt.
/ J

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.