AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
3.559

lexan rutor

Sida 2 av 2
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Det hade varit kul att veta varför dom anser att man inte kan annvända lexan i sido samt bakre rutor. Lexanen eller som det igentligen heter polykarbonat är splitter fri samt uppträder lite trevligare än en vanlig bilglas ruta som inte är laminerad vid krossning

/Pelle
Pelle

Det handlar ju om all denna jäkla byråkrati som är bortom all logik.
Trist, men sant.

- Men jag kan ju ha fel!

E12/E28-problem/lösningar finns här Länk
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Skulle gissa på att det är för att det är så svårt att ha sönder rutorna om man skulle behöva rädda någon. Kan inte finna någon annan anledning. Möjligen kan det också vara någon kvarleva från tiden då plaster var så dåliga att sikten genom rutan inte var tillfredställande.

///Jesper
-=Svenska E28/E12 Registret=-
Besök gärna: Länk om du har en E28/E12
z3
91
z3cab
Z3 m-roadster -97
BMW 325 i Coupé -93, långloppsbil
BMW 325 Coupé -95
Jag antar att en annan anledning kan vara att skaderisken säkert är högre vid svåra olyckor om man har lexan istället för vanligt glas som krossas i miljontals bitar.
z3cab

Läs Pelles inlägg en gång till.

- Men jag kan ju ha fel!

z3
91
z3cab
Z3 m-roadster -97
BMW 325 i Coupé -93, långloppsbil
BMW 325 Coupé -95
Camata
Ok, har läst det igen, men hävdar fortfarande samma sak. Det jag menade var att eftersom vanligt glas splittras, vilket lexan inte gör, minskar säkert risken för allvarliga skärskador vid eventuella olyckor. Att något är okrossbart är inte alltid positivt, jämför med gamla bilar som var stenhårda i karossen och dagens med demoleringszoner.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
J.Dredd: Enligt Vägverket är anledningen att plastrutorna har sämre säkerhetsegenskaper vid en olycka än glasrutorna. På vilket vis och hurvida det stämmer känner jag inte till, men det är grunden för lagstiftningen i alla fall.
Lagtexten är urgammal, så det kan ju faktiskt vara precis som du säger att plastrutorna idag är mer utvecklade och har helt andra egenskaper än de hade på den tiden lagtexten skrevs (uppskattningsvis på 60-talet).
Om detta är fallet så är det nog inte helt bortkastat att göra Vägverket uppmärksamma på detta, med en snygg skrivelse där man kan påvisa att plastrutorna har minst lika goda egenskaper som glasrutorna kan man kanske få till stånd en debatt som kan leda till en lagändring?

Jag vet inte om det hjälper, men det är i alla fall mer effektivt än att gnälla på en besiktningstekniker som gör sitt jobb enligt instruktion (inte riktat till någon speciell person)...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Problemet med att göra det legalt med plastrutor är nog att det isåfall kommer att krävas en märkning på rutan som anger vilken kvalite den håller. Precis som på dagens rutor. Är ju inte helt lätt att skilja lexan från andra plaster utan att förstöra den. Men man kan ju testa att skriva till vägverket och se vad dom säger.

///Jesper
-=Svenska E28/E12 Registret=-
Besök gärna: Länk om du har en E28/E12
En kvalitetssäkring lär behövas, ja.
Detta medför ju att det måste till ett aukt. företag för tillverkning/försäljning, och då kan man inte göra rutorna hemma - och hips-vips så är det fem gånger färre lexanrutekörare...

Samhället vi lever i. GRRR!

- Men jag kan ju ha fel!

Visa användare
590
JTP
E30 318i '88 2,5TIC
Alltså, om det skulle vara farligare att ha lexan för att rädda någon ur bilen borde det absolut inte vara OK på tex. Dragrace, där borde väll risken vara större att man måste rädda någon med lexan rutor än på gatan.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.