|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| hej ska stoppa lexan rutor på min 323i 84 men vet inte om bakrutan är bärande. måtst man göra nån förstärkning?? | |
|
På en E30 är inte bakrutan ett bärande element, då den inte är limmad, sitter bara på plats med gummilist o spränglist! Bara o montera, popnitar eller skruvar du fast direkt i plåten kan det vara en fördel att lägga tunn självhäftande gummilist (som som används till fönster o dörrar i hus!) imellan, så slipper man en massa vatten inne i kupén! ///Magnus |
|
|
Tänk bara på att bilen inte går igenom en besiktning hos SBP med lexanrutor. ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
|
Nä, helt rätt, men den blir c:a 30 kg lättare.....:)) ///Magnus |
|
|
Ja.. Fast jag önskar att SBP kunde ha överseende med åtminstone dom rutor som sitter bak i bilen. Har man bur i bilen så kan ju ändå ingen sitta bak. ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
| när jag regbes min med bur så frågade jag om lexan, och han sa att det inte var några problem med det ! | |
|
Niklas: Då ska man ha tur. Om man läser de lagar som styr sådant så står det tydligt att man inte får ha plastrutor. ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
| Då jag har forskat så har jag fått : Lexan = ok. | |
| Det är väl så att vindrutan och de främre sidorutorna måste vara härdat glas, resten får vara plast. | |
| Lexan är ju inte vanlig plast utan ganska hårt och tufft, starkare än plexiglas t o m om jag inte minns fel? Se Länk | |
|
Rutorna ska vara tillverkade av laminerat eller härdat glas. Detta finns reglerat i VVFS 2003:22: 6 § Vindruta skall vara av laminerat glas. Ruta som är nöd-utgång i buss och som är avsedd att kunna krossas skall vara av härdat glas. Annan ruta skall vara av laminerat eller härdat glas. Annan ruta får även vara av plast om den utgör 1. ruta i inre skiljevägg, 2. ruta i vikdörr, 3. takruta, 4. ruta i släpvagn som inte är avsedd för personbeford-ran, 5. ruta i sufflett, 6. bakom föraren belägen ruta i lastbil, 7. bakom föraren belägen ruta i husbil, eller 8. ruta belägen i utrymme ovanför föraren i husbil. ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
|
J.Dredd: Det är ju inte första gången du tjatar om alla dessa parafgrafer. Folk kommer ju faktiskt igenom bes. ua med lexan så det bör gå bra även för denna människa i mitt tycke. - Sedan vad som igentligen är rätt eller fel, kvittar imo. |
|
|
Reg.bes en taksänkt o. sektionerad amazon med lamell ruta fram och övriga rutor i plexi, och det var inga problem. iof var det ett antal år sedan nu. m30 i e30 |
|
|
JTP: Jag tycker att det är utmäkt att det finns folk å detta forum som inte bara "tycker till" utan också tar reda på fakta och förmedlar det till oss andra okunniga varelser! Sedan är det ju som flera av er (och även jag själv) som har erfarenhet av att både det ena och det andra kan slinka igenom besiktningen om man bara får "en bra" besiktningsgubbe! Men det är alltid alltid bra att veta vad som gäller så att man vet vad man ger sig in på och blir glad eller besviken beroende på vilket utfall det blir. Och framför allt är det bra att veta när man inte skall börja käfta med besiktningsteknikern (dvs när han har rätt och gör sitt jobb och jag har fel)! Per L |
|
|
det är värt att stoppa lexan 30kg gör ganska mycket,, måste bara ha lite "fikabröd" i bilen när jag besiktar |
|
|
Vad kostar lexan till en bakruta och bak sidoruta ungefär? Gasa tills det rasar |
|
|
Invänta svar på Jesperado så ska Ni få höra på grejor och fikabrödsmutor... - Men jag kan ju ha fel! E12/E28-problem/lösningar finns här Länk |
|
|
Det som Jesper skriver är det som sbp ska rätta sig efter MEN sbp och vv är minst sagt tramsiga ang sina bestämmelser ang lexan rutor. Tex ombyggt fordon är lexan helt ok men sbp slår ner när man ska köra en reg bes med lexan rutor. Dock vet jag ett flertal bilar som är bes med lexan och bilen har passerat med bes teknikerns goda minne...alla är inte paragrafryttare som jobbar hos sbp och ska visa dig extra duktiga när en bil kommer in som inte överensstämmer med 100% med vad som anges utan att ta mutor! /Pelle |
|
|
Oh yes, till saken hör att jag frågade en helt vanlig bes. gubbe som jag aldrig talat med, och jag mutade honom inget och fick till svars att det var okej. - Samt att det är ett par snabba åk här uppe som har det. |
|
|
kollade upp vad 4mm lexan kostar 2000kr kvadrat metern har jag för mig "kan ha fel |
|
|
Reglerna har "J.Dredd" klippt in, och detta är naturligtvis vad som gäller. Rutornas material är normalt ingenting som kontrolleras vid en kontrollbesiktning, men upptäcks det att rutorna är av annat material än glas kan man anmärka på detta... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.