AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.079

EFTERLYSES: Bilder och ritningar på bandpasslådor i e30

sa
124
saaek
320i -89
Tjo!

Jag har suttit här i några dagar och försökt beräkna fram en sluten bandpasslåda till min DLS W712 bas, som jag ska ha i e30in. Men varje gång jag har fått fram en som verkar lovande så har den ändå inte passat. Har kommit på att det är väldigt trångt mellan väggen vid ryggstödet och reservhjulsbaljan.

Hur har ni andra som har bandpass i e30 gjort? Har ni några bilder eller ritningar på hur det ser ut?

Tack på förhand!
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Vet inte exakt hur E30 ser ut i bagage rummet men det kanske är bättre att satsa på en bas reflex istället?
Från DLS hemsida: Rekommenderad portad låda : Volym 45,6 liter. Port: 4" diameter, 19,5 cm lång. F3= 50 Hz
Rekommenderad sluten låda : Använd portad låda för bästa resultat
Rekommenderad bandpasslåda: Högtalaren monterad i Vb1, spelar in i Vb2 där portarna sitter. Porten monterad helt inne i lådan. Om porten dras ur lådan så måste volymen i Vb2 minskas med volymen på den del av röret som är utanför lådan.
Vb1: 33,97 liter Vb2: 19,4 liter Port Vb2: 1 st. 4" rör Portlängd: 17,5 cm
sa
124
saaek
320i -89
Hehe, tack! Där svarade du på en fråga som jag hade tänkt ställa senare, det där med "Om porten dras ur lådan så måste volymen i Vb2 minskas med volymen på den del av röret som är utanför lådan." Var lite osäker på det. :)

Hmm, jo, det hade varit jävligt mycket lättare att satsa på en basreflex faktiskt, men frågan är hur det blir med ljud och så efterssom bagaget är så pass avskillt från kupen som det är. Blir det inte bara en massa onödigt skrammel från nr-skylt och annan löst?
Att bara dra in porten från t.ex en bandpasslåda till kupén kan vara frestande (litet hål osv) jämfört med att låta t.ex en portad låda spela med både element och port genom t.ex skidluckan.
Tänk på att att det endast i stort sett spelar runt en oktav genom porten, t.ex 40-80 Hz, 50-100 Hz osv jämfört med t.ex 40-200 Hz för en komplett högtalare.
Det kan vara OK om man har bra stöttning från övriga bashögtalare t.ex i hyllan eller dörrar men annars kan det bli stora svackor i tonregistret.

FP
sa
124
saaek
320i -89
Det blir en portad låda, mycket lättare så.

En annan fråga bara. Tror ni att det räcker med 16mm MDF till lådan? Det var det tjockaste dom hade här i Eslöv. Eller ska man köra med spånskiva istället? Men spån är väll kass att fräsa i?
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
16mm låter lite tunt men fungerar nog om du stagar den och tätar och målar invändigt.Vill du vara 100% på att lådan inte sviktar så kan du ju köra t.ex 2X12mm som du limmar ihop.
273
Pärlan
BMW 523i -96
Tycker efter mina byggen att basen låter bra hur lådorna än byggs.
Men det är klart, bygger man helt tokigt blir nog resultatet inte så bra.

BMW - För att det känns rätt!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.