|
|
|
|---|---|
|
Jag undrar om servicen är värd pengarna, det känns som om dom bara blåser en. Man kan ju byta olja, oljefilter, microfilter +tändstift själv. För ca: 1000kr. Visst e det väl värt en del att det står i serviceboken att den är servad på en auktoriserad bmw-verkstad. men e det värt 4000kr extra? | |
|
Om du tänker behålla bilen länge så tjänar du på att göra servicen själv. Jag servade min gamla 320 själv i 12 år. /N |
|
|
Serva själv & behåll alla kvitton som dokumentation! Om kvittona visar att man använt BMW original delar samt "rätt" olja så tycker i alla fall jag att det är lika bra. Glöm inte skriva mil & datum för service på kvittona. |
|
|
Ringde BMW idag för att kolla lite Inspek 2 priser. Ringde 4 olika ställen i Skåne. Priset varierade mellan 4726:- till 5200:- ink moms. |
|
|
Detta var såklart till min egen modell.. |
|
|
Om du använder produkter: som olja, oljefilter, microfilter +tändstift själv. För ca: 1000kr totalt på din E46:a så tycker jag synd om din bil. Bara korrekta tändstift kostar mer än 1000 kr för 6 st. Dessa skall bara bytas var 10 000 mil dock. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Stämplarna i serviceboken är minst värda arbetskostnaden för servicen. Delarna för en insp två går nog snarare på 2000:- eller så. Resten är arbetskostnad. Och så slipper du få skit under naglarna. ;) Om det rör sig om en äldre billigare bil så tycker jag däremot att hemmaservice är helt O.K. Men i detta fallet så lönar det sig inte... |
|
|
Håller med PowerMac. Däremot så tycker jag att en stämpel från en icke-auktoriserad men erkännt BMW-kunnig verkstad är värd minst lika mycket som en stämpel från en Auktoriserad BMW-verkstad. Ju nyare bil desto viktigare är det med en "ordentlig" servicebok, även om kvitton på köpta delar förstås också har ett värde. Mvh, Kalle _______ E38:an: Länk |
|
| Jag jobbar med bilar och har lite kontakter, så 1024kr. Kostar det med orginal tändstift och bästa oljan m.m. Jag skulle aldrig slänga i nån skit i min bil! Endast det bästa e bra nog :) | |
| Glöm inte att byta microfilter, dom kostar också en några slantar. Runt 600 för två på min E39 vill jag minnas. | |
|
Jag servar själv eftersom jag vet att grejerna blir bytta, servade bilen hos en viss BMW återförsäljare i K--mar som "råkade" glömma att byta mina tändstift men ändo tog betalt för det. Men sen har jag ju en så pass gammal bil me så jag får inte tillbaka alla pengarna som jag lägger på servicen endån. Jag tror inte jag får ut 20-25.000:- mer bara för att bilen har BMW stämplar i boken, när bilen inte är värd mer än ca:50.000:-. Jag tycker det är lite överdrivet som en del gör att byta olja vart 500mil! Köper man en RIKTIGT bra BMW longlife olja så ska man inte behöva göra detta. Service intervallerna är kraftigt överdrivna för att säkerthetsställa driftsäkerheten från BMW`s sida. Men det är viktigt att köpa kvalitets prylar så man vet vad man får och vad BMW rekommenderar om man byter själv. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.