AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.047

Byte bärarm E34

Tänkte ge mig på konstycket att byta vänster bärarm (den främre) på min 520 Touring på måndag. Är det någon som gjort detta tidigare och har nåt tips om hur man går tillväga, eller vad man inte ska göra?

Kostar 2300 kr på BMW och 299 kr på Biltema+eget jobb. Möjligt? Värt det?

Hittade inget mektips på nätet, men enligt Haynes gör-det-själv verkar det ju inte allt för klurigt.....

Får se om egot får sig en välbehövlig törn och verkstan ett gott skratt, i början på nästa vecka....

/mr B
Ulke
Skitlätt jobb max 30 minuter..

Ang priserna...

Biltema tar 299 säger du, det är ju billigt..men

Andra reservdelsbutiker typ Mekonomen och så ligger runt 850-1150:- för enbart delen beroende på om man vill ha i aluminium eller stål....

Låt oss säga att bmw då tar 1500 för delen och sedan debiterar en timmes jobb, ja då är du uppe i strax över 2000:-

Personligen skulle jag aldrig köpa en sådan viktig del på Biltema.... men det är ju min åsikt..

mvh Ulke
$M
974
$Marten
750 IA 91:a med massor av cylindrar SÅLD
750 IA 91:a, reservdelslik
Volvo S80 04 Turbo, bruksbil

Volvo Amazon 70 i retro stuk.
Chevrolet Camaro 74 med mullrande V8
Har bytt själv på min för ca. 2 år sedan. Kör också med biltema, har
fungerat alldeles ypperligt hitills. Det var inga större konstigheter,
några stora hylsor + lite förlängare och en mindre slägga.
Kolla också på bifogad

Länk

Mackan
Du har en bra poäng där. Tål att funderas på.

Du har inget webbaserat mektips som man kan jämföra Haynes med?

I Haynes står det att bilen ska lämnas in på framvagnsinställning efter ingreppet.
Behövs det?
Vad kostar en sån?

/mr B
Nu löper webläsarna amok... :(

Ulke: Du har en bra poäng där. Tål att funderas på.

$Marten: Det låter ju bra att Biltema funkar oxå. Hmmm... det lutar åt Biltema....
Tack för mektipset.

/mr B
$M
974
$Marten
750 IA 91:a med massor av cylindrar SÅLD
750 IA 91:a, reservdelslik
Volvo S80 04 Turbo, bruksbil

Volvo Amazon 70 i retro stuk.
Chevrolet Camaro 74 med mullrande V8
Har inte gjort någon framvagninställning på min efter bytet, drar
varken snett eller sliter däck. Bytte också casterstag och pendelstag
ungefär samtidigt.

Mackan
gt
2.767
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Ulke: Personligen skulle jag inte köpt en sån viktig del på Biltema

Bärarmen på Biltema har ingjutet samma nr som Motornord har som betällningsnr. fast nu är det helt plötsligt nedslipat
Sm
148
Smerto
530IA M -01 E39
VW Bubbla 1303s 1600cc -74
Bildelar tillverkas ofta av en och samma tillverkare. Det som avgör priset är om det står BMW, biltema, mekonomen eller nåt annat på delen när den kommer ut i affären. Kvalitén är den samma.
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
ang biltema och bärarm, bytte ena bärarmen på en svensktillverkad bil och eftersom sbp slog ner på glapp i spindel leden. Om bes...nog tusan om inte biltema delen inte oxå glappade. Det kanske var ett måndags ex, men nog tusan är det kvalite skillnad.
Vilken av bärarmarna ska du byta? främre eller bakre? Bakre är väldigt enkelt men främre är lite jobbigare att driva ut spindlen på (om man inte har rätt spindelledsavdragare.)

/Pelle
Pelle:
Jag var inne på att byta främre för att åtgärda vibrerationer när jag bromsar i 90+ km/h. Men efter att ha läst på forumet verkar det vara den bakre bärarmen alias casterstag, tryckarm eller tryckstången som ska bytas och den finns tydligen inte på Biltema.

Har precis bytt bromsskivorna och vibrationerna blev bättre, men inte bra. Därför ger jag mig nu på vänster bakre bärarm då även ett härligt klonkande ljud har gjort sig påmint vid håligheter i vägbanan....

Är dock lite fundersam på bussningen och appliceringen av den i den nya länkarmen. Mekonomen säljer dom tydligen separat. Har någon satt i en sån bussning. Är det svårt? Följer allt man behöver med bussningen?

/mr B
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Vibrationer kan orsakas av dlapp eller dålig bussning i tryckstaget. Men kolla först om det är så dåligt så det måste bytas ut.
Men det är inte svårt att montera dit bussningen, men det underlättar om man har tillgång av en verkstadspress.
Men om du köper tryckstag med lös bussning så kan du kila in hos någon som har en press.
Iaf när du monterar ihop allt så spänn bulten som löper genom bussningen när du har bilen på backen. Om du gör det när du har bilen upp pallad så kommer bussningen att sitta fel och därmed slitas ut i förtid.

Hittade ett mektips som du kan ha nytta av, även om dom uppdaterar till 750 bussning så är tillväga gångsättet samma
Länk

/Pelle
Tack för tipsen!

Det blev ett byte av casterstaget (= bakre bärarmen, tryckarm eller tryckstången). Inget klonk, inga ratt vibrationer. Feels Grrreat!

Biltema hade inte den delen så det blev Mekonomen istället.

Bussningen var ett sjuhelsikes jobb att få i. Blev en hydralpress på en verkstad tillslut.

Tog lite bilder så vi får väl se om man kan svänga ihop ett mektips till hemsidan om nån vecka...

Meka lugnt!

/mr B
De
763
Deimos
320d GT xdrive -16
Hur var det nu med framvagnsinställningen, behöver man göra en sån?
Cy
375
CypherX
525 e34 -89
520 e34 -88 *motorras!*
Man SKA ju inte behöva det egentligen men det är under förutsättning att länkarmarna är exakt lika långa. Räcker att det skiljer några tiondelar så blir det annan vinkel. Byter man då alla länkarmar kan marginalerna säkert hamna på fel sida, så en framvagnsinställning är nog att rekomendera trots allt.
Ska själv byta alla länkarmar och drar mej för en inställning, men det är nog lika bra att göra det.

MvH Thomas
Jag hoppar det. Hon går fint och drar inte åt nåt håll efter bytet. Gissar att börjar man räkna millimeter så har nog bussningarnas slitage minst lika stor inverkan på inställningen.

/mr B
Cy
375
CypherX
525 e34 -89
520 e34 -88 *motorras!*
Absolut, slitna bussningar ger oxå ökat slitage på däck. Man glömmer ofta bort bussningar och tänker mest på kulbultarna istället, men gummin är viktiga att byta med. På min kan man se att den har slitit mer på ena sidan av däcket vilker tyder på fel cambervinkel/slitna bussningar.

MvH Thomas
Cy
375
CypherX
525 e34 -89
520 e34 -88 *motorras!*
Sådär, nu har jag oxå bytt mina casterstag och kan säga att det var verkligen inget roligt och lätt jobb. I teorin så är det busenkelt men i verkligheten var det inte alls skoj. Det ena staget var tacksamt för kulleden lossade av sej själv, men i stället så satt muttern hårt och leden snurrade med trots att jag klämde upp spindeln så mycket det bara gick. Efter mycket krångel gick det till slut bra.
Andra sidan däremot var ett rent h-e, bulten hade förenat sej med bussningen och gick inte att rubba en mm. Blev att jag delade fjäderbenet för jag skulle ändå byta främre staget, blev lite bättre plats så jag kunde skära av staget och sen klyva godset i staget. Sen fick man gå lös ännu mer med vinkelslipen och massakera resterna tills bulten gick att skära av.
Så, ett råd bara. Ta inte för givet att det är lätt. Det är lätt om inget sitter fast, men i mitt fall var det tyvärr mycket jobbigt.
Nu är det gjort i alla fall och verkar ha gjort gott, fastare i styrningen och tror att en del vibrationer försvunnit.

MvH Thomas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.