|
|
|
|---|---|
|
Har ett mysko problem. Bilen, en 525 tdsa Touring-92 får endast dra 1000kg släpvikt. Varför så lite? Draget är avtagbart. Är det endast godkänt för 1000kg? (hittar ingen typskylt på det) Så här står det i reg papperen: ------------------------------------ Tjänstevikt: 1820kg Maxlast kg: 370 Totalvikt: 2190 Skattevikt: 1820 Högsta vikt bromsat släp: 1000kg Högsta totalvikt på släpet för B körkort: 1310kg ------------------------------------------------------- Jag skulle vilja dra minst 1600kg med bilen. (har BE kort) Hur löses problemet? Jag har även en annan 525 tds touring(demonterad) Med den får jag dra 1600kg på BE kort och 1350 med B kort. Står så här på den bilens reg. bevis: ----------------------------------------- Tjänstevikt: 1750 Maxlast: 400 Totalvikt: 2150 Skattevikt: 1750 ----------------------------------------- Enda skillnaden på bilarna är att den ena är aut. och den andra manuell. Båda bilarna har avtagbart drag. Någon mer med samma problem? m30 i e30 | |
|
min 525tdsa-94 är lastbilsreg. Med b-kort får jag dra 1360kg. med BE kort skulle jag få dra 1600kg enligt reg.beviset. |
|
|
Troligtvis är det kopplingsanordningen som begränsar släpvagnsvikten i detta fallet, tidigare kunde man montera en underdimensionerad kopplingsanordning och få släpvagnsvikten nedklassad. Jag vet inte vad bilen har för maximal släpvagnsvikt angiven av tillverkaren, men är den 1600kg ska du kunna montera en annan kopplingsanordning och på det viset få en högre släpvagnsvikt... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
| jag fick dra 1620 med min tds | |
|
Nytt drag är beställt nu. Det är godkänt för 1800kg. Med lite tur så är bilen godkänd för den vikten också, annars räcker 1600kg på E kort för mig. När jag nu fick jesperado på tråden kanske jag kan ställa en annan fråga angående LB reggningen av min bil. Jag har nu monterat ett godkänt galler med intyg+monterat lastöglor(6st) så ombyggnationen av bilen är färdig, men jag har hört att man måste skaffa däck med högre bärighet när det blir lastbil av bilen. Stämmer detta? m30 i e30 |
|
|
m30 i e30: Nej, det stämmer inte. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Bra. Då är jag klar för reg.bes bara jag får på draget. m30 i e30 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.