AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.500

c70 vs BMW's motsv?

Jag undrar en sak, Volvo släpper ju nya c70 i sinom tid, vad har BMW för motsv. modell? jag funderar, men jag vet inte riktigt.
Det som ger mig tvivel är att jag tycker Volvon känns som en blandning av nåt, men jag vet inte vad?
Visa användare
721
Constrictor
Volvo XC70 D5 AWD -15 & Saab 9-5 Aero -07

Suzuki Hayabusa
Skulle väl vara E63án.. Men det skiljer kanske lite i pris? ;-)
fd
394
fdahl
Mercedes-AMG GT S 2017
Idag är det väl E46 (förra 3-serien) coupe/cab som ligger närmast.

Inom 1-2 år så kommer de nya coupe/cab modellerna (4-serien?) där cabben sägs få 3-delat plåttak likt nya C70. BMW har länge tittat på plåtcab men inte gillat de 2-delade versionerna...

Hoppas nya C70 blir bättre än den nuvarande för den är riktigt kass. Hyfsat snygg är den dock.

/Fredrik
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
"Nuvarande" C70 (som gudskelov gått ur produktion) var ju baserad på 850 vad jag minns, en rätt föråldrad konstruktion. Den och nya C70 torde bli som natt och dag.
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
BMW har ingen motsvarighet - än. Det blir E90 cab med HT i sinom tid isf...
Jag tycker C70 är den första designmässigt riktigt lyckade plåtcabben. De franska konstruktionerna (206, 307, Mégane) är inget vidare snygga med sida långa bakpartier. Särskilt 307CC ser nästan ut som en flakbil!

MB SLK är väl rätt ok i och för sig, men ingen designmässig fullträff i mina ögon, varken förra eller nuvarande generationen.

Nya C70, däremot... Oerhört läcker med snygga proportioner både med- och utan tak. Jag gillar särskilt att den ser ut som en riktig coupé med taket på. Ingen hardtop-look som på alla andra plåtcabbar.

Det ska bli kul att se vad BMW kontrar med om ungefär ett år. Hur som helst lär C70 bli en storsäljare och göra livet surt för både Audi A4 Cab, Saab 9-3 Cab och kommande VW CC.

//Chrille
Håller med föregående talare, nya volvocabben har riktigt lyckade proportioner! Iaf på bild, irl kanske den inte blir så snygg, men det tvivlar jag på.
Jag tycker oxå att den är snygg, man kan inte tro att det är en cab när taket är på, då ser den bara ut som en snygg coupe. Jag gillar den..
Bi
261
Bil_Med_Wingar
Bmw 520d F11 - 2012
Det jag tycker är lite underligt med volvo är t.ex.

Volvo V70N senaste kaross, är samma front som s60 så varför inte V60, samma med nya C70 , det är samma front som nya S40 så varför inte C40 !!

Det är som BMW de gör en ny kaross, fram o bak o kallar det för 3 serie men E90 Kaross, kan va jobbigt med nya beteckningar men när man är i verkstan ska handla nån reserdel då står du där ska förklarar att det är nya C70 o inte gamla om man inte uppger Reg:nr så BMW är bra med sin E beteckningar men behåller sina siffror i 3 serie, 7 serie....att de hittar nya beteckningar för kaross ( e46, e38, e90,) vilket visar vilken modell det är....

BMW - Bil Med Wingar
da
1.996
danielb
I4 M50 -24
Såg två stycken nere på västkusten för någon vecka sedan (testbilar), de ser ut att kunna bli en riktigt hit, SAAB får nog tyvärr se sig besegrade! I Sverige får nog även e90 coupé/cab se upp!
Bil_Med_Wingar: Jag tror inte att det är några större problem med att få rätt reservdelar till sin Volvo, såsom man alltid gör när man handlar reservdelar så lär man ange sitt Regnr. Tror inte heller att reservdelssäljaren har några problem med att plocka fram rätt reservdel om man anger Årsmodell och Bilmodell.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Håller med snabel och även BMW håller ju på med ständiga förändringar på sina modellserier så bara för att man har en E39 så passar ju inte alla delar till alla E39:or.

Håller dock med om att den den logiska beteckninge på nya C70 borde vara C40. Den gamla C70 baserades på dåvarande S70 men sedan dess så har ju Volvo delat upp så att kombimodellerna har kallats V50 och V70 medan sedanmodellerna heter S40, S60 och S80. Antar att dom har anlitat någon marknadsanalysföretag som för några miljoner kommit fram till att C70 som namn har ett starkare marknadsvärde. BMW har väl samma dilemma med om E90 som coupé/cab ska heta 4xx och nya M-modellen M4.

___
//Ulf
I dagsläget kanske beteckningen C70 förefaller lite ologisk, men om drygt 1 1/2 år kommer nog bitarna att falla på plats. Då kommer nämligen nya V70 som baseras på samma plattform som S40/V50/C70/Focus/Mazda3. Nya V70:n blir kompaktare än dagens modell, som i praktiken ersätts av den nya större kombin på S80-bas som kommer lite senare (V90 eller V100).

//Chrille
Visa användare
3.753
Sani
bmw_chrille;

antingen vet du mer än jag (som arbetar på Volvo) och bryter mot din tystnadsplikt - eller så har du fel.
Huvudanledningen till namnsättningen av nya C70 är enkel, och samma som för V50: Man vill ta ut ett mervärde och maskera att bilen egentligen baseras på en "simpel" S40 för 200' (produktionskostnad under 100'). Dvs enkelt uttryckt: "C70" låter dyrare än "C40"... (Förutom att det även var en inarbetad modellbeteckning)
Sani:

Eftersom du arbetar på Volvo antar jag att du vet vad du snackar om, så jag får väl kanske retirera... :) Ditt resonemang låter logiskt.

Angående nya V70:n utgick jag ifrån vad jag läst i motorpressen (både svensk och tysk samt intervjuer med Volvo-folk). Modellen blir kompaktare än dagens, som och baseras på samma platta som S40/V50 (C1+ eller vad den nu heter). Om jag har rätt eller inte kanske du vet, men det får du väl inte säga isf... ;)

Mvh Chrille
Visa användare
3.753
Sani
Nej, jag får ju inte det... :-)
Men att plattformen för S40/V50/Focus/Mazda3 heter C1 är ingen hemlighet iaf. (Btw världens största affärsprojekt, när det begav sig)
Nu jobbat ju iofs inte jag heller med just nomenklaturen hos "våra" bilar, så vem vet vilka planer på framtida modellnamn det finns!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.