|
|
|
|---|---|
|
Slutade få värme i kupen och bilen ville gärna gå upp mot kok, så jag skulle prova byta vattenpump. När vi var lös med allt så visade det sig att det inte var den fel på, den såg ut som ny. Testade att plocka bort termostaten och den funkade som den ska. Tog då bort den helt och monterade allt igen. Mätaren ställer sig på normalt men det verkar som att vattnet kokar endå. Vad kan det bero på? Kan det vara så illa att toppen gått så att det kommer in avgaser i vattnet? Bilen är en 325 av 92 årsmodell. | |
|
Kan mycket väl vara så, bogsera eller ta bilen till närmsta verkstad och be om ett co test. Då får du med 99% säkerhet veta ifall det är toppen det är fel på. Har du luftat ordentligt efteråt då? Kan vara så men tror dock inte det i och med att värmen försvann i kupén och att den gick upp i temp innan ditt ingrepp. Men men.. Lycka till. |
|
|
Det är rätt komplicerad att fylla på allt kylarvatten igen efter en reperation. Sök inlägg så hittar du en del det tog ca 40min för mig att lufta min bil. MVH |
|
|
Oljan kan avslöja om toppen har gått oftast. Kolla hur den ser ut + oljelocket. |
|
|
Det låter som om du inte har luftat systemet tillräckligt. Hade samma problem med min audi förut. ställ bilen i en skarp uppförsbacke och fyll på med vatten. |
|
|
Oljan ser fin ut. Det skumma är ju att det verkar som att den kokar utan termostat. utan termostat så ska den ju aldrig ens gå upp i temp. Jag har sökt och läst en herrejösses massa trådar. Vi har luftat i säkert 3 timmar utan framgång. Allt verkar bra när man luftat, på med locket, tar en sväng, sen när man ska av med det så skjuter den iväg locket. Lika om man kör utan lock, då ångar det på som ett ånglok där under huven. |
|
|
Du, jag hade samma problem med min gamla 325:a från 1991. Jag antog att det var v-pump/termostaten så jag bytte pumpen och termostaten samt termostathuset och packningarna. Luftade ordentligt, men precis som i ditt fall så var det bra precis efter luftningen, därefter gick bilen snabbt upp i temp. Jag bytte oljan, kikade på hur den såg ut och den var anmärkningsfri. Kylarvattnet såg också sjysst ut. Efter en veckas luftande och dålig sömn så tog jag mig till den lokala kylarfirman ca 1½ km hemifrån mig, Där kunde de konstatera att felet låg i toppen. Och så var fallet, packningen var blåst på 4 ställen. Men själva toppen verkade ha klarat sig. Jag tror inte på luftning, att det är det som är problemet. Möjligtvis en luftficka i systemet. Förresten, när du bytte termostat, satte du den tillbaka på rätt sätt? Dvs ej bak och fram? Min teori är att packningen har rykt, det är inte så värst ovanligt. Gör ett Co test så slipper du gå omkring och oroa dig och fundera! Kostar 200 spänn och även fast det visar sig vara toppen som är kass så är det faktiskt tillfredställande att veta vad som är fel på bilen. |
|
|
Jo, satte tillbaka termostaten rätt. Men det roliga är ju att den även har tendens till att vilja koka utan termostat. Vad kostade kalaset med att byta packning till topplocket då? Snackar vi tiotusentalskronor eller? Vart kan man greja ett co-test då? Vi har ingen bmw-verkstad i stan, och bilen står en bit utanför stan nu. Ingen lust att bogsera bilen 9mil t/r om jag slipper. Bilen är billig för den som vill köpa den nu iallafall. :o |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.