AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.561

Vet någon hur mycket vridmoment en F1:a har idag?

Sida 1 av 2
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Finns det någon sida där man får denna information...Jag har tyvärr inte hittat något om just vridmomentet.

Vi hade en liten diskussion om det här där nere under Formel 1 loppet, där jag hävdade att dem absolut inte har mer än cirkus 350nm,ALLA garvade gott åt det och menade att det var betydligt mera.

Jaja sa jag...vi får väl se.

Fattas bara ett litet bevis från min sida då :)

Mvh Janne.
Janne T: Runt 350 Nm stämmer väl. De höga varvtalen gör att vridmomentet bli lågt.

Antar att det var alla turboägare som garvade åt dig. De har fått för sig att ett högt vridmoment i motorn är synonymt med goda prestanda.

Ämnet har varit uppe för diskussion flera gånger tidigare. Sök och du skall finna.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Vet att det har diskuterats livligt på forumet(bl.a. därför jag var så säker på att cirka 350nm var en bra siffra att gå ut med :)), men jag skulle bara vilja veta om det finns något bevis om just denna "cirkasiffra" 350nm på en formelbilssida eller dylikt,för att printa ut..

Vore j-vligt kul om jag skulle hitta en sådan :)

Mvh Janne.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
bjoerck, 350 Nm ur en 3-litersmotor är väl inte så lågt. Jag tror också att det ligger någonstans där, men var man skall hitta någon källa till detta är oklart. De som pysslar seriöst med racing vet nog att vridmomentet på vevaxeln inte spelar någon roll, förutom vad gäller dimensioneringen av efterföljande transmission.
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Turbonissarna vrider ju ur 1000 Nm ur 3-liters motorerna idag. Då känns det ju litet med 350 Nm ur en F1a men då glömmer man ju att de varvar 19.000 varv, En F1 motor idag är väl i princip helt död under 10.000 rpm vad jag förstår.

350 Nm stämmer ju bra då för turbokärrorna tar ju ut samma effekt vid en 1/3 av varvet men med 3 ggr vrid av F1an.
ca 350 Nm@14500 (ca) allt enl. Länk

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Här har du formeln

Vi chansar på 350 Nm vid 18.000 rpm och ser vad vi får

350 NM * 2 * Pi * 18000 / 60 / 1000 /0.735 = 897 Hk

Japp, de värsta F1orna ligger ju vid ca 900 hk vilket så ger 350 Nm.
Nockenwelle: I relation till den effekt som tas ur nämnda tre liter så framstår vridmomentet som blygsamt.
No
5.161
Nockenwelle
bjoerck, det kan jag hålla med om. För de flesta motorintresserade framstår nog 350 Nm som lite för en motor på 900 hk. Fast det är ju egentligen en illusion, för egentligen är det ju 900 hk som är extremt mycket för en 3-litersmotor utan överladdning.
Visa användare
200
brännen
320d Touring -01
350 Nm ur en fritt andande 3 liters motor är mycket. Tumregel som jag använder mig av är 100 Nm/liter cylindervolym... överstigs det hos en fritt andande motor är det extremt bra. Onödigt att ens jämföra turbo och frittandande motorers vrid. Det är ändå effekten som räknas!!!

Mvh, Anders
Är inte parkeringsplatsens snabbaste karl...
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
brännen "Onödigt att ens jämföra turbo och frittandande motorers vrid. Det är ändå effekten som räknas!!!"

Om det är effekten som räknas så är det ju överladdning som gäller???? Med överladdning så kan man ju öka effekten 2-3 ggr till!!!

Här kan man ju se att man har nått en absolut gräns för tekniken. Om man uppnår 100% fyllnadsgrad i motorn och har en andning som är 100% och helt utan restriktion så blir vridet 100-150 Nm / liter. Längre gå aldrig att nå för du förbränner ju 100% av luften(syret) och sen når du inte längre......

Det går helt enkelt inte att trimma längre vad man än gör, det blir bara några % till.

Så det man får göra istället för att få mer effekt är ju större volym eller/och högre varv.

Kolla på en F1 idag. En ny motor kostar visst runt 15.000.000 kr och ska palla 18000-19000 rpm. Om du får använda överladd (turbo/kompressor) så kan ju vilken hemmapulare som helst plocka ut samma effek vid 7000 rpm och till en hundradel av kostnaden få ut en motor som håller 100 ggr så länge.

Intressant tycker jag....jag vet ju vilken motor jag skulle vilja använda/betala för.
Visa användare
200
brännen
320d Touring -01
BMW_MAN
Jag håller helt med att det är billigare att få mycket effekt med överladdning. Men när man pratar om formel 1 så finns det regler för tekniken man använder... det mesta gäller säkerhet. Man vill helt enkelt begränsa effekten så att inte farterna skenar iväg. Om man skulle använda sig av turbon skulle man vara tvungen att begränsa laddtrycket... vilket då ändå skulle leda till att man utvecklar det som inte är enligt reglerna begränsat, dvs högre varvtal = mera luft genom motorn per tidsenhet = mer effekt. dvs det är mycket enkelt att begränsa en tävlingsmotor så att den inte får överladdas. då kommer det som skiljer en högteknologisk motortillverkare från alla hemmapulare... optimering av strömningsmekanik, hållfasthets/vikt optimeringar, materialkunskap. formel 1 är som bäst med så få regler som möjligt... och låt den bästa vinna.

Mvh, Anders
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Det är de som har blivit så tråkigt med F1. Förr så låg ju F1 först och där utvecklades massor med nya saker som kom "vardagsbilisten" till nytta 5-10 frammåt i tiden i form av prestanda/säkerhet.

Nu har ju det fan blitt raka motsatsen.

ABS, Antispinn, Turbo, Variabel vinggeometri, Venturitunnel, Activa dämpare, Telematik osv osv osv som man kan hitta på vanliga svenssonbilar är förbjudna i F1, helt bakvänt ju......
Visa användare
200
brännen
320d Touring -01
Jo... nog skulle säkert underhållningen vara en annan då. Om det vore intressantare vet jag inte. Med dagens möjligheter skulle bilarna göra hiskeliga hastigheter. Onödigt att spekulera hur snabba de skulle vara. Men säkert den dubbla hastigheten de har på rakorna idag. Men BMW_MAN... det är en sak som inte utvecklas i den takt som tekniken... det är människan. Vår reaktionshastighet är den samma som för 1000 år sedan, hur mycket g-kraft vi tål har inte utvecklats... och det krävdes en lika krafigt retardation för 50 år sedan som idag för att få dödliga inre blödningar i en människa till stånd. Och är tävlingen så mycket intressantare om varvtiderna är 1 min eller 1.20 då det ändå är det snabbaste som rör sig på våra banor idag. Och är högteknologiskt endast turbo???

Mvh, Anders
No
5.161
Nockenwelle
Jo, men det är kanske en ofrånkomlig konsekvens av att tekniken för racing sprungit ifrån den bräckliga människokroppen. Det är väl c:a 20 år sedan Keke Rosberg klämde ett kvalvarv runt Silverstone med en snittfart på 258 km/h. Tack vare omfattande ändringar i reglementen och bansträckningar har man väl inte kunnat matcha detta sedan dess och sporten har trots allt varit relativt förskonad från fatala olyckor.
Det är möjligt att drastiska ändringar hos banorna skulle kunnat få ner hastigheterna så pass mycket att teknikutvecklingen hade kunnat tillåtas gå längre, men vad är det som är sport egentligen. I min värld är det förarskickligheten som skall stå i centrum, inte teknikutvecklignen hos stallen. Reglementen som innebär begränsningar syftande till att göra stallen mer likvärdiga tycker jag är bra, men det är väl tveksamt om detta lyckats under de senaste tio åren.
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Där kan jag hålla med er att det borde vara förarskickligheten som avgör. Men då borde man ju köra i typade fordon så alla förare har samma chans.

Nu är det ju paragrafvändarna, regeladvokaterna och de penningstinnaste som vinner istället för de bästa förarna.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Nockenwelle: Fast det snabbaste kvalvarvet någosin har ändå Juan Pablo Montoya runt Monza :o)

Visa användare
200
brännen
320d Touring -01
Tycker det är relativt bra som det är. Nu är det en blandning av förarskicklighet, bilens teknik, strategi, teamet och däcken. Många faktorer med i spelet. Pengar är ett medel för att få den snabbaste förararen och den bästa tekniken... det är världens gång.
Typade fordon finns det i andra tävlingsklasser. Formel 1 är ändå toppen av motorsporten.

Mvh, Anders
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Exactamente -> Formel 1 är ändå toppen av motorsporten.

Då borde man ju få använda mer toppteknologi än man får idag..
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Någonstans går brytpunkten mellan teknologi/show/kostnader också.
Visa användare
200
brännen
320d Touring -01
Så du tycker att man ska börja köra med turboladdade mopedmotorer där man kan ställa in laddtrycket med telemetri från depån och ställbara vingar med en massa servomototrer överallt och activ fjädring för att komma upp till dagens hastigheter. Fortare än de kör i dag är inte hälsosamt att köra.

BMW_MAN, om du inte tycker att F1 är högteknologi så vad är då? Elektronikhjälpmedel kostar inte ett skit och alla klarar av att utveckla sånt.

Mvh, Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.