AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.612

Hjälp! Tappar kraft vid acceleration efter 4000rpm

Xt
292
Xtr4
320i Cab -02
Min 316 tappar all kraft efter 4000rpm på alla vxlar, samt vid varvning på tomgång så får den samma symtom och så dör den nästan efter gaspådraget.

Det som händer är att motorn börjar "bluddra" och går riktigt risigt! Ungefär som att den går på 3 cylindrar..

Har redan bytt/kollat:
*tändkablar
*tändstift
*fördelarlock

Har fått flera tips om vad det kan vara, bland annat
lambdasond, katalysator, luftmassemätare, bränslefilter..

Men efter en felsökning så visade den att det kunde vara lambdan, men eftersom att avgasröret läcker så behöver det inte vara den. Men inget fel på LMMn enligt felsökningen.. Kan felsökningen ha fel ang LMMn?

Sedan så är HC och OC halter perfekt, utom lambdavärdet som var en aning högt (kan vara för att avgasröret läcker som nämnt ovan).

Kan det vara bränslefilteret eller katten.. Hur kan jag lättast kolla om katten är igen täppt? Räcker det med att hålla handen bakom utblåsen vid gaspådrag för att känna om det kommer avgaser?

Tacksam för alla idéer omkring detta, då jag själv inte har en aning om vad det kan vara.
parolof
något med bränsletillförseln låter rimligt, när byttes bränslefilteret senast?
Xt
292
Xtr4
320i Cab -02
Hmm, jag har inte bytt det under den tiden jag har haft bilen.. Men skulle det kunna gåra sådan stor skillnad?
parolof
mera varv, mera bränsleåtgång, täppt filter=lite bränsle tänkte jag
Xt
292
Xtr4
320i Cab -02
Jo det är sant, trodde ju först att bilen fick för mycket eller för lite luft med. Det får ju samma effekt, men jag satsar på bränslefiltret först, för en ny(nybeg) LMM kostar en aning mer :P
Xt
292
Xtr4
320i Cab -02
Men det blir ju samma effekt vid varvning på tomgången(?) Kanske får samma symptom ändå?.. Aja ska hur som helst byta filtret idag, så får vi se hur det blir.
Xt
292
Xtr4
320i Cab -02
Har nu bytt bränslefiltret utan större förbättringar. Någon som har någon annan idé?
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
En polare hade samma problem med sin 318... Han han tyvärr smälla bilen innan vi kom undefun med var det var.

Precis som att en spridare hägde sig vid varvning över 4000rpm för att sedan ta ca. 4 sekunder på lägre varv för att återhämta sig innan den gick på den fjärde cylindern.....

_______
/Chrille
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.