AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
649

Plasma Coils

Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Vad är detta för nåt?

Länk
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Högeffektständspolar. Vet dock inte om det funkar. Prova att söka på google så borde frågan vara besvarad på nått amerikanst forum.

M V H
Stephan

Dagbok:Länk
Cl
317
Clintan
325i -87
750iAL -95
Verkar vara nån sorts tuning-tändspole..

Knappast nåt som ger märkbar skillnad, utom om det möjligen sitter klenare spolar original för usa-markanden?

Elias
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Kul med lampor som lyser så man vet att den tänder :-)

När jag byta stift förra gången noterade jag att alla mina tändspolar inte är identiska. Tror även att det stod tillverkningsår på dom och de va inte samma. Kan detta ha någon inverkan på nåt?
Skall inte ha betydelse, de skall ha helt lika data.
Tror inte heller att det glädjer nån annan än tillverkaren/försäljaren av de blinkande spolarna. Dagens elektroniska tändsystem (original) är inga lågeffektssystem om man säger så...

FP
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Minns inte var de va nu men hittade ett annat företag som sålde samma sak då fast ett annat fabrikat. De ville ha strax över tusenlappen / styck för plasma coils och de hade bänkpapper på runt 5hk förbättring.

Rätt dyra och knappast märkbara hästar.
Av
176
Avdragare
E39 523 -99
E31 850ia -95
De där "supertändspolarna" kan antingen ge mer spänning eller mindre , man kan vara alldeles övertygad om att BMW har försett samtliga sina bilar med exakt rätt spolar som ger exakt rätt späning , om så inte vore fallet skulle många nya BMW ha återkallats för byte av tändspolar , vad jag vet har det inte direkt gått ut några sådana servicebulletiner.

Dock skall det vara så att i extremt trimmade bilar med ett väldigt högt turbotryck så behöver man ha starkare tändspolar för att gnistan "skall orka" , någon som håller på med turbo och kan fylla på med information ?

väldigt intresant dock om det nu finns bevis för att man på riktigt kan få ut mer än 0 hästkrafter ur en vanlig sugmotor med bara nya tändspolar... jag tror inte jag tror det ens om jag ser på undertiden bilen körs i bromsbänk.

Varför heter de plasma ? plasma är väl ett namn på gas som brinner med en otroligt hög temperatur... känns rent spontant som skämtprodukter precis som sådan där "elektriskhårtorksturbo" man kopplar in på bilbatteriet....

Jag förstår inte ur gnistan skall bli bättre av dessa spolar...

Torde det inte vara så att 30Kv är 30Kv oavsett var de kommer ifrån , och att OM de ger mer än BMWs originalspolar så blir förbräningen annan än vad BMWs konstruktörer tänkt sig från början , kanske funkar bra på vissa motorer... men säkert inte på alla.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.