|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag har försökt uppskatta mina förbrukningssiffror och har då upptäckt en stor varians i begreppet stadskörning. Mycket start och stopp är rena döden för bränsleförbrukningen i min bil, virvel i tanken. Stadskörning kan alltså resultera i hur hög förbrukning som helst. Håller jag jämn fart klarar jag "stadskörning" på dryga litern upp till 50km/h. Mycket start och stopp kan jag med bred marginal passera 2 liter/milen. Även landsväg ger olika. 90 väg med moms och lite omkörningar ger ca 0,97 i förbrukning, Motorväg ca 1,15. Bug |
|
|
Jeg kjører i snitt ca. 17 Km/liter gjennom hele året (ca. 40000 Km). Pendler frem og tilbake fra jobben gjennom Århus sentrum hver arbeidsdag (40 Km), Århus-Cannes (Frankrike) to ganger i året, Århus-Lillehammer (Norge) via Malmö og Göteborg to ganger i året, Århus-København fem-seks ganger i året. M47D20 er en fantastisk økonomisk og fin motor i kombinasjon med E46 Touring og manuelt gear :) "Freude am Fahren" - BMWCCN #5553 |
|
| bmwE9 , mycket bra 0.59l/mil, i dessa tider finns nog inget smartare val än en ny diesel BMW. | |
|
För min körstil stämmer bmw´s förbrukningssiffror ganska så väl: (bmw´s angivna i parantes) E30 325 cab -90: 0,96-1,05 (1,02) E30 316 2D -90: 0.80-0.85 (0,81) E34 520 4D -93: 0.90-1,00 (0,89) Cabben drar runt litern nästan oavsett hur jag kör. Drog visserligen 1,5l/mil blandat autobahnkörning. 520in ligger på 0,9, men går lätt upp mot litern vid lite högre tempo. Kör numera alla på 98 oktan, drar lätt 5-10% mindre än vid körning på 95 oktan. Dessutom går de märkbart bättre. Kan ju tillägga att BMW´s förbrukningssiffror är uppmätta med 98 i tanken. Bilarna skall köras på 98 för att förbrukning och prestanda skall stämma med fabriksuppgifterna. |
|
| För min körstil stämmer inte BMWs siffror särskilt bra. Fast det har kanske inte så mycket med bilmärket att göra. Jag hade en Renault Megane diesel som hyrbil under en resa i jobbet och den skulle dra 0,56, men drog 0,68. | |
| köring från karlskrona och till örebro avstånd ca 45mil. beräknadförbrukning från full tanka till halv ungefär 0.8 då är det motorvä kombinerat med landsväg. genom småland. så helt okej då är det med vintersulorna dubbat. | |
|
Runt 1,3l/mil har jag legat på med 635:an den korta tid jag haft den. (<10 tankningar) Då har jag inte direkt kört ekonomiskt. Runt 1,1 verkar den dra om jag tar det lite lugnare men så lågt har jag inte lyckats få den på en tank än =) |
|
| 635an som manuell ska ta strax över litern vid blandad körning vilket är den lägsta förbrukning någon BMW har med M30 motorn. Automobil uppgav typ 1.02 eller liknande, sanslöst för en så gammal och stor motor!! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.