AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.104

BMWs förbrukningssiffror

Sida 1 av 2
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Efter egen erfarenhet drar alltid BMWs bilar (som är friska i motor och original) mindre än angiven blandad körning enligt faktablad, varför??? Jag vet att generellt talar man om 30% statskörning och 70% landsväg när man talar om blandad körning enligt norm. BMW kör med DIN-normen vet jag, enligt min underbara tyska E21 320/323 sechzylinder bok (jetzt helfe ich mir selbs) så har den blandade förbrukningen på E21 323 baserats på 37% statskörning och 63% landsvägskörning som förmodligen innebär lite landsvägskörning på autobahn därav den höga angivna blandade förbrukningen av 1.06l/mil.

Själv har jag bevisat att liknande förhållande ca 30/70 blandad innebär konstant under 0.9l/mil för min 323a, typ 0.88 är mycket vanligt. Pendling till arbete har legat så lågt som 0.76l/mil och då handlar det ändå om ca 85% landsvägskörning/ 15% stad. Att min tankmätare stämmer vet jag, har själv torrkört bilen för att kontrollera förbrukningen och då blev det 0.868l/mil innan bilen gav upp (kanske något mer landsvägskörning då än det ideala 30/70).

Jag anser mig ha bevisat att 323an drar runt 20% lägre än vad de angivna siffrorna säger, motorn och hela bilen är helt original sånär som på planad topp, luftfilter, sportsystem, men drog lika lite innan detta gjordes som efter. Nu kör jag extremt lugnt men jag hänger ändå med trafikrytmen och håller ca +10km/h mot angivna på 90väg.

535an ska dra 1.13l/mil, eftersom jag inte mätt så mycket mer än att förlita mig på tankmätare och färddator så kan jag inte säga något som helst exakt värde, men blandadkörning på 1000mil har legat på ganska exakt 1l/mil, varav under sommartid omkring 0.95l/mil. Jag får återkomma med exakt värde när bilen torrkörts vid något tillfälle. 10% för hög felvisning av färddatorn innebär 1.0l/mil blandad körning och detta är ju fullt möjligt.

Vad har ni andra för erfarenheter av detta???
Visa användare
1.320
markkus
M535i -86
528i -87
535iA -87
M535i -86
518i -87
Jag är benägen att hålla med, har aldrig fått min 518i -90 över 0.82 hur hårt jag än kört och motorn är inte i nåt bra skick (sliten kam). Under perioden jag mätte så körde jag lika mycket stad som landsväg. Ren landsväg så har jag varit nere på 0.75 men med fräsch motor tror jag att det blir ännu lägre.

Annat exempel, första sommaren mors&fars hade sin 520i Touring -93 så gjorde de noggrann kalkyl över förbrukning och den hamnadre under 0.7 hela tiden, dock kanske 70/30-förhållande landsväg/stad.

Antar att BMW:s siffror är baserade på högre hastighet efter landsvägen och segare kötider i staden än vad vi har här i Umeå.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Var glada ni, jag har aldrig fått ner min 330 till BMWs angivna siffror.
Ko
475
Korak
330 cab 03:a M-sp såld
518 - 90 såld
x3 msport 3.0.d 2015
markkus
menar du att den bara drar 0.07 mer i stan ????

min 518 fräsch motor 10 000mil
drar 0.7 långkörning men på vintern drar den mist en lite lite mer skulle jag tro med kallstarter i stan vi kanske skall byta motor ???

du är ju nere på diselsiffror blandad körning ... gött
Visa användare
1.320
markkus
M535i -86
528i -87
535iA -87
M535i -86
518i -87
Jo under en viss tid förra vintern så körde jag hutlöst mycket i stan, men Umeå är ju en liten stad utan särskild mycket köer, men hursomhelst så var jag aldrig över 0.82 blandad under den tiden.

Är väl dieselsiffror eftersom den låter som en diesel :)
andha45
OM man tittar på BMW:s officiella siffror så sjunker de stadigt...
ex 528 1980 1,30
528 1982 1,22
528 1986 1,08
528 1996 0,99
528 1999 0,95
530 2001 0,95
530 2004 0,93
530 2005 0,88
(orkade inte kolla exakt men det stämmer ung. med angivelser).

I praktiken har förbrukningen inte alls sjunkit så, mao skulle jag tro att äldre bmw går att köra snålare än normen, medan nyare drar mer än normen. Vad tror ni?
Dom böt väl system när dom beräknar förbrukningen för några år sen. Mer stadskörnnig i blandad körning. För mig stämmer siffrorna bra.

No More Limits!
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Jaha nu har jag mätt förbrukningen igen efter 55mil på en veckas körning, precis under 0.8l/mil blev det med ca 75% landsväg, 25% stad, finns ingen egentlig anledning att skaffa en annan pendlarbil just nu. Går nog inte att ha roligare och billligare bakom ratten än med denna 2.3l 6a bakhjulsdrift med diff :-) med tanke på inköpspriset och 0 i värdeminskning, (det är värt varenda öre att byta det mesta i en äldre hederlig bil som det går att meka enkelt med) inte för att man använder resurserna direkt när man pendlar men i några rondeller går det brett iallafall och det är ett rent nöje att bara köra rakt fram också. Kolla den vinröda 323an på Autopower den är identisk med min, men ett år äldre och vinröd istället för kastanieröd samt har kjolar + bakvinge något som inte jag har. Satsa på den och ni får en garanterat rolig bil kan jag lova.

Måste bara säga att den högsta snittförbrukningen jag fått vid normal körning är drygt 1.15l/mil, då var det kall vinter och ständiga (precis som nu) kallstarter och med ca90% stats- körning. Detta bevisar att det förmodligen inte är möjligt att uppnå BMWs 1.32l/mil vid ren statskörning med mitt exemplar iallfall. I en annan bok jag kommit över (beskriver klassiska BMW fram till idag) ansåg man att 323E21 drog mycket bensin, 1.4l/mil vid autobahnkörning, vad det nu exakt innebar men antar att man hamnar kring konstant 160-180km/h, där tror jag inte min 323 kommer att hamna lägre.
Att förbrukningen minskat stadigt genom åren är ju inte så konstigt med tanke på utvecklingen av motorer och motorstyrning osv. Det är ju liksom det som är hela grejen...) Det stämmer bra med min erfarenhet av bilar från 60-70 talet och framåt, jag kan köra med bra mycket lägre förbrukning på t.ex 528:an med automat än på en 10-15 år äldre bil med mindre vikt och motorstyrka.

FP
andha45
Det stämmer att nyare bilar är snålare.
Däremot tror jag att verklig förbrukning inte minskat lika snabbt som den förbrukning som uppges...
Om man lägger på en ½ liter milen på 530 2005 per mil stämmer det bra för mig.
Alla har vi olika uppfattning och körsätt också kanske. Jag kan lätt krypa under den av BMW uppgivna förbrukningen, testad både via BC och verklig intankad mängd vid flera olika tillfällen.

FP
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Håller med dig Folke till 100% Det Beror ju så himmla mycket på körstilen.

På samma sträcka kan kan få medelförbrukningen att diffa EN HALV LITER / MIL beroende på hur man kör.

Det går ju bra att hamna under BMW siffor men då får man köra som en senil 90 åring med kramp i gasfoten och hastighetsklaustrofobi........

Varför ha 231 Hk och aldrig använda mer än 31 hk, då kan man ju lika köra med en mindre motor.
No
5.161
Nockenwelle
Att min förbrukning för 330:in ligger över den av BMW angivna har säkert mest med körsättet att göra. Dock är jag lite besviken över förbrukningen, för varje gång jag bytt bil har bränsleförbrukningen minskat, samtidigt som prestandan ökat. Undantaget då bytet från 328 E36 till 330 E46, då prestandan och förbrukningen ökat. Den sistnämnda förändringen tror jag tyvärr inte kan härledas till annorlunda körsätt.
Jag körde drygt 100 mil (Hamburg tur/retur), både autobahn runt 160 (odubbade vinterhjul), stadskörning och alla övriga vägar via Danmark med bra last från Bordershop osv. Knappast senilkörning, men förbrukningen stannade lika fullt runt 0,8 om jag inte minns fel.

FP
Körde för ett tag sedan över 90 mil innan jag tankade, bilen hade då tagit 0,73 l/mil.

P.L
Nockenwelle: Jag tänkte ge dig några färska referens siffror då jag precis varit på långtur med 330n.

Kör jag pendlande landsväg(70-90) så ligger min bil på 0.74-0.76. Detta är med en och annan fullgasomkörning.

Kör jag däremot uteslutande motorväg (120) så höjs förbrukningen till 0.82-0.85. Den bryr sig inte om om jag kör 110 eller 140 då snittförbrukningen är densamma.

Jag bor i en ganska stor stad, vilket resulterar i att jag i många fall kör 80% stadskörning och 20% motorväg/landsväg. Då ligger min snittförbrukning på 1.02 ´som högst. Detta tycker jag är något mycket då min E36 323 låg på 0.85-0.87 under samma promisser. Annars tycker jag 330n är imponerande snål.

Bottenrekordet landsväg är för övrigt satt av flickvännen 0.66, detta var med farthållaren på 90 och typ inga omkörningar.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
No
5.161
Nockenwelle
Jo, vi har ju haft lite olika erfarenheter du och jag wendtan. Bilen var nyss på service och då fick jag mjukvaran till motorn uppgraderad till färskaste version. Jag har ännu inte kört en hel tank sedan dess och dessutom har det varit starkt blandad körning. Vi får väl se hur det blir på långfärd om en vecka. Jag lär tanka fullt innan jag åker till Knutstorp, så kan jag jämföra med tidigare resor längs med E4 söderut. Fast denna gång kommer bilen att rulla på R-däck, men om det ger höge eller lägre förbrukning vet jag inte.
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Nu fick jag exakt 0.85l/mil vid 34% statskörning/ 66% landsväg.
Grejen är ju den att BMWs (och alla andra tillverkares) bränsleförbrukningsuppgifter måste bygga på normalkörning dvs i lagligt tempo (typ), det är av den anledningen det är märkligt att man kan komma under de värdena såpass mycket när man ändå kör "strax över lagligt tempo". JAg kan inte tänka mig att någon tillverkare pressar bilarna på något sett vid uppmätning av bränsleförbrukningen eftersom man nog inte gärna vill ha en högre förbrukningssiffra på papperet som köparna får se. Det skulle i så fall vara Porsche, Ferrari, Lamborghini mfl som inte behöver bry sig om förbrukningssifforna speciellt mycket då deras kunder "har råd" om man säger så.
Visa användare
364
bug
Passat GTE -16
BMW 530xd -07
Seat Leon Cupra
Hur kommer ni fram till procentsiffrorna kring hur mycket som är stadskörning kontra landsväg? ..Antal mil?
Också, vad är definitionen av stadskörning? Bilköer och 30km/h i snitt eller 70-sträckor med gatbelysning? Som ni förstår blir jämförelsen väldigt skev om man har olika uppfattning om detta.

Att jag frågar är för att vid ca 30km/h sitter man cirka tre gånger så lång tid bakom ratten i stadskörning mot landsväg (90km/h) när fördelningen milmässigt är 50-50.

30% stad och 70% landsväg bör då betyda att man sitter 50% (återigen cirka, jag har inte räknat) av sin tid i bilen medan man ägnar sig åt sk stadskörning, är det rätt uppfattat eller är jag ute och cyklar tankemässigt?

Vad är definierat i de olika standarderna?

Bug
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
För att inte krångla till det anser jag att allt från 0km/h till 50km/h räknas som statskörning, 70 och uppåt alltså landsväg.

Visst kan det bli kökörning på 90 och 110väg, jag är med om det var och varannan dag, men upplever också många gånger såkallad fri 50väg utan trafikljus eller några större stopp vilket ger få kostsamma stopp. Jag har kontrollerat lite och det verkar som att dessa två olika förloppen ofta tar ut varandra mer eller mindre och därför kan man kallt räkna 0-50km/h = statskörning, medan 70km/h = landsvägskörning.

Visst blir det olika mellan en stad och en landsbyggd samt mellan en liten och en stor stad, och det finns väl ingen stad i detta land som kan motsvara Munchen på något sett eller någon stor stad i Tyskland därför är det logiskt att BMW förbrukningssiffror är högre i realiteten än vad vi får här i Sverige.
Blandad körning i Tyskland motsvarar långsammare snittfart i städerna (kanske?) eller fler stopp i städerna i allafall samt högre farter på landsvägen (borde vara så) och då är det logiskt att alltid hamna under angivna förbrukningssiffor här i Sverige, eller skulle BMW kanske göra tester för respektive land för att få rättvisa i detta?

Hur som helst tycker jag det skiljer lite väl mycket ändå, trots allt är det ju bara på typ Autobahn man får köra "FRIFART" i Tyskland
och annars är det likvärdiga högsta hastigheter där som i Sverige, men förmodligen större städer som tar fler mil att komma ut ifrån.

Hur jag får % andelarna beror på att jag kommer ihåg exakt var jag har åkt och nollställer trippmätaren innan jag tankat tex 45l och räknar alltså i huvudet i efterhand hur många mil landsväg det blivit och förmodar att resten är "statskörning" efter en veckas körning. Jag har mätt på liknande sätt 10ggr i stort sett samma sträckor nu och fått liknande resultat gång på gång så jag är säker på att % angivelserna stämmer mycket bra.

80% landsväg = 0.76l/mil
66% landsväg = 0.85l/mil
50% landsväg = 0.92l/mil
10% landsväg = 1.15l/mil (kall vinterkörning)

Jag ska försöka få resultat på värdena mellan 10-50% landsväg
också, gäller att fårsöka få till sådana körningar, tyvärr lite svårt att bestämma alla gånger.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.