|
|
|
|---|---|
|
Om man ska köpa alla delar som behövs för att byta hjullager på E39, vad ska man köpa då? (Förutom hjullager och bultar...) Vad kan hända om man kör med dåligt hjullager? /Hammar | |
|
Länk Vad kan hända?? lite olika scenarior finns: inget det låter bara illa lagret skär och låser sig ( tvärnit) Axeltappen går av hjulet lossnar... so better safe then sorry, ta och byt ASAP Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Får jag fråga bara.... hur låter ditt dåliga lager? Som en extra motor (ökande varvljud) eller något annat? Håller på att identifiera om min bil är drabbad. 6a - för det är du värd |
|
|
Mitt lager låter väldigt lite. Först hörde jag inte ljudet pga. däckljud. Men med tystare däck började hela historien... Läs hela historien här: Länk /Hammar |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Man byter hela navet så man får plocka bort skivor ok och lossa stötdämparebenet för att komma åt navets bultar på från insidan. De brukar låta ganska rejält när dom är slut, men denna typ av lager glappar inte trots det i de flesta fall. Låter det lite grann är det knappast någon akut fara, men när det börjar låta rejält så står man inte ut med ljudet :) Du ser två av bultarna vid stöddämparen. Länk Tyvärr så kostar dom typ 1500 kr sidan eller nått sånt. ///MVH Hasso Länk |
|
Tack för era svar. "Lagret skär och låser sig ( tvärnit) Axeltappen går av hjulet lossnar" ...hmm. Inget av dessa två scenarios är något jag skulle vilja råka ut för. Ska ringa och få tid nästa vecka. Än så länge hörs det inte utifrån, vad jag vet, bara inne i bilen. Så jag kan stå ut med ljudet i alla fall ett par veckor till om det skulle krisa :-) /Hammar |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Du som är händig borde nog kunna fixa detta själv misstänker jag :) ///MVH Hasso Länk |
|
hasso: Ha ha ha, nej, det tänker jag inte göra i detta fall. :-) Bromsar och sådant som har med säkerhet att göra vill jag hest att andra fixar som vet vad de gör. Men jag hoppas en dag få lära mig hur man byter bromsar i alla fall och gå vidare till andra delar. Samma som med det elektriska och inredningen. ;-) (Bara mekaniska kvar nu då...) /Hammar |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.