AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
10.694

E39 extremt svårsålda?

Sida 3 av 3
Miper335
Visst....det finns många som säljer billiga E39:or men det brukar finnas en anledning Johan.S

Kolla vad en 98:a kostar idag och sortera ut de som har gått längre än 10.000 mil.

Vid en närmare titt på de som blir över så brukar det som regel finnas konstigheter på något vis.

Du lär inte hitta så många sådana bilar som dessutom har "rätt" utrustning o.s.v

Marknaden styrs utav många saker men om din bil dessutom är Svensksåld och har en fin historia så blir det inga problem att få de 100.000kr om du säljer privat eller köper en dyrare bil på firma.
Visa användare
364
bug
Passat GTE -16
BMW 530xd -07
Seat Leon Cupra
Kan bara hålla med Miper335.

Jag höll på att ge upp i mitt sökande efter en hyfsat lågmilad 540 med mycket utrustning och "rätt" färg. Det tog mig, med ett bitvis väldigt aktivt sökande, drygt ett år att hitta en bil som hade rätt utrustning, alla papper i ordning och en historia som gick att följa..

En vanlig "svensson" som ser BMW som ett alternativ till andra märken lär ju få nippran när det gäller dessa skruvade bilar.

Men trägen vinner brukar man säga, förr eller senare så hittar rätt köpare och säljare varann, på BMW E39 kan dock den vägen vara både lång och krokig.

Bug
Miper335
Vet inte om du verkligen menar att Bmw är billigare i andrahand eftersom att de är sämre än Volvo Thomas.

Ta en titt på hur bilmarknaden ser ut idag och försök att hitta en fin 855:a eller V70 som inte är Import.

Marknaden är full utav "sönderskuvade" Import Volvobilar med utav en anledning....Svenskar kör Volvo för att "det är så det är".

Absolut inte för att de är bättre på något vis.

Visst är det lättare att hitta en Svensksåld V70 än en t.e.x 523 men fan vore väll annars?

Du kan aldrig jämföra Äpplen med Päron och vilken trygghet det är du menar vet jag inte.

Om en bil går sönder oavsett märke så handlar det snarare om att det är slitagedelar som behövs bytas eller i värsta fall att fordonet har missbrukats utav tidigare ägare än att bilen håller i lag dålig kvalite.

-Bmw är dyrare som ny eftersom att det är en lyxigare och finare bil än Volvo på alla vis och för att det GÅR att ta betalt i Sverige.
-Alla dyrare bilar faller mer i pris än de billigare. ( se vad en 3 år gammal V70R kostar idag. )
-Bmw/Mercedes är de mest importerade bilarna eftersom att de är dyrare här än i Tyskland varpå andrahandsvärdet sjunker som en sten även på Svensksålt.
-De som envist köper Volvo gör det för att de TROR att de är billigare i drift och hållbarare än alla jordens bilar. ( för så "var" det förr när Svenssonbilen hette 144. )

-Idag är Volvo långt ifrån en 144 och absolut inte Svensk.
-Volvo hade inte överlevt utan all hjälp utifrån.
Söker du en driftsäker bil med bra/bättre andrahandsvärde så kan du glömma allt om Volvo och köpa en Toyota.

Ursäkta tjatet om Volvo.

Micke

Mycket möjligt att gamla E39 från mitten av 90-talet är svårsålda, särskilt de utan skinnklädsel. Har själv erfarenheten att sälja en mycket fin 328 E36 från 1996/97 och det var inte lätt till en början att få respons.

Däremot verkar nyare, faceliftade E39 mycket lättsålda. Om de exempelvis har komfortpaket och lifestylepaket (vilket de flesta sv-sålda 02-04 hade) och rullat under 12-13kmil brukar de säljas fort. Bilar som har steptronic eller M-sportpaketet säljs omgående om priset ligger rimligt till.

Detta är min erfarenhet, kikade och letade efter just E39 525 Touring under ca ett års tid och hade i princip bara steptronicen, skinn/delskinn och komfortpaketet och max 10kmil som krav. Visst fanns det många bilar men många såldes relativt fort, så det verkar inte ont om kunder direkt. De som var trögsålda var oftast importerade eller hade en prislapp ifrån fablernas värld. Det var ett ännu större sug efter svensksålda, lågmilade 320 Touring E46, bilarna såldes i många fall innan de kom in i hallen.

Sedan vill jag även spekulera i svenska folkets förhållande till BMW :-) Man får inte glömma att just E39 (och även E46) var modellerna som gjorde BMW mer rumsrent i Sverige, även om den dåliga stämpeln på äldre modeller sitter kvar. Nybilsförsäljningen av BMW har ökat markant sedan slutet på 90-talet, kombimodellerna av E39 och E46 är idag ingen ovanlig syn i många svenska villaområden bland V70 och 9-5:or.

De "gamla" BMW modellerna, däribland tidiga E39, tror jag idag tilltalar mest bilintresserade entusiaster (som E34), dessa bilar är under hårs press pga nuvarnade ränteläge vilket gör att denna kapitalbegränsade grupp hellre väljer en lite nyare och dyrare modell.

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918

Renault gör sig bäst på flaska med svart etikett :-)
Visa användare
326
sword
330e Touring Xdrive 2021
Rätta mig om jag har fel men det är just "fullt utrustade" lyx BMW som jag brukar misstro. Skin, TV, mobil, Nej tack.

Undrar hur den "ärliga" säljaren till en beganad BMW (som alltså är oskruvad) ska bete sig i denna tid av skruvningar...
Ca
236
Cabron
325i -06
120i -06
För tillfället verkar faceliftade e39:or med M-paket (kanske bara är spoilarna som är viktiga?) betydligt lättare att sälja än de äldre. Kan dock tänka mig att den också kan bli en svarte petter om 1-2 år när e60:n blir vanligare, faceliftas och börjar importeras på allvar.
Ca
236
Cabron
325i -06
120i -06
Nä, usch vad pessimistikt det lät. Men jag tror verkligen att den kraftiga importen gör att dessa bilar blir svåra att sälja när de blir 6-7 år gamla. Eftersom prisskillnaden inte är så stor mellan Sverige och Tyskland längre under några långa tider så är det gisslet med möjligheten att så enkelt skruva mätarna och ändra bilens historia som gör att det väller in bilar. Om det skulle göras en ordentlig kontroll av bilens bakgrund i Sverige vid registreringsbesiktningen skulle det här problemet säkert minska.
Jo
274
Jonne Mek
525tds Touring -93
Ingen har tydligen märkt att bränslet blivit lite dyrare de senaste året. E39:an har dessutom blivit så vanlig att kundgruppen ändrats från halvetusiaster till Svensson. Och den kundgruppen vill helst ha framhjulsdrift. Kolla själv runt fikabordet på jobbet etc.

Jag själv vet att komforten är bra och prestandan är bra och ändå lockas jag inte att köpa nyare bil (läs E39). Ett bilköp är trotsallt en investering och med bränslepriset på väg upp så måste ett alternativt bränsle med lägre pris komma. Det är åtminstone vad jag väntar på innan jag handlar nytt.
Visa användare
364
bug
Passat GTE -16
BMW 530xd -07
Seat Leon Cupra
..Och det är därför Volvo är ett så stort och framgångsrikt märke jämfört med BMW..

Bug
Ska eventuell köpa en bruks-hink i form av pendlarbil snart. En tidig långmilad 523 verkar vara ett yppeligt val. 50 kkr för en modern och fin bil. Fantastiskt egentligen.
bjoerck:
Kan inte annat än o hålla med. Helt sjukt att man kan få en "statusbil", visserligen med några år på nacken, för 50.000kr! Skön att åka i, fin kvalitet, statuskänslan kvar, snygg & stilig mm.... Kan knappt fatta att E39:an verkligen är sååå billig.
Man kanske borde byta ut E36:an/vinterbilen mot en tidig väldokumenterad och långmilad E39:a?
k1mzo:
Länk
Fick du sänka priset mycket?

/Udo Dirkelsniff

Länk
k1mzo: Saknar du den har själv grym ångest för att jag sålde min.
Håller med om att lite nyare e39 med M-paket och mycket utrustning nog kommer att hålla värdet betydligt bättre. Likaså de med lite större motorer. Jämför t.ex priset idag på en e36 318 utan M-paket med en 328 med M-paket, alternativt e34 520 mot 540. Det skiljer betydligt mer nu än det gjorde när de var nya, procentuellt sett.

Att nakna e39 520/523 med 16" fälgar är svårsålda tycker jag inte är konstigt alls då de inte alls tilltalar varken ögat eller hjärtat, och det är ju med de organen de flesta köper just BMW. Köper man med hjärnan kan man alltså göra ett klipp här.
Ang jämförelse av andrahandvärde på Bmw genteomt andra märken.

Har haft 5 tidigare Bmw och ett koppel andra märken bla ett par Volvo. ALLA andra bilar jag haft ifrån volo via Peugeot till en sån sk*tbil som Seat har varit mer lättsålda än mina Bmw. Har i regel alltid gjort mycket större förluster på mina Bmw än andra märken. En V70 T5 jag hade sålde jag 2000 spänn dyrare än jag gav efter 7 mån brukande och 0 kr utlagda på bilen. Ändå har alla de Bmw jag haft varit Sv sålda , skapligt utrustade , fullservade och i mycket bra skick. Hmm tänker ni, han kanske betalar åt hel*ete för mycket när han köper sina Bmw......

Det är möjligt , har dock aldrig lyckats pruta ner nån Bmw jag köpt speciellt mycket då de flesta som har en Bmw anser att den är guld värd vid försäljning.

Min erfarenhet är alltså att man kan satsa på en Volvo om man vill ha en dyr svenssonbil med bra andrahandsvärde som dessutom är mycket lättsåld.

Vill man däremot ha en snygg & trevlig bil med MYCKET mer "känsla" och skiter i värdetapp och skyhöga försäkringar osv så ska man ju ha en Bmw.

OBS att jag inte skriver det här som om det är fakta utan bara som mina egna efaranheter.

Mvh

Visa användare
364
bug
Passat GTE -16
BMW 530xd -07
Seat Leon Cupra
Jag har erfarenhet från både lättsålt och svårsålt oavsett bilmärke.

Mest svårsåld av alla var en Volvo 940 -91 som jag hade haft som vinterbil. Den var pedantskött av tidigare ägare och väldigt fin. Den fick jag nästan skänka bort till slut. Ingen ville ha den.
Värdeminskingen på den är nog den största jag haft procentuellt sett, jag hade den i ett halvår och reparerade den konstant, trots det fina skicket.. hade problem med el och lamdavärden etc.

BMW 730 -95 (utan skinn), blev ej av med denna på några månader, alla som ringde frågade om det var skinn i bilen..
Jag bytte till slut in den hos en handlare.

BMW 528IA Touring Schnitzer med 20" Hartgefälgar och det mesta i utrustningsväg. En väldigt speciell bil. Denna sålde jag efter ett års ägande för lika mycket som jag köpte den för, bilen var såld på två veckor.

Sen har jag haft Nissan, Jeep, Opel, Volkswagen etc..

Svårast att bli av med för mig var iaf Volvo 940 och Volkswagen Passat. Pasaten var mycket välutrustad men där var problemet att folk som ville ha speciella bilar och mycket lull lull inte tittade på Passat. De tittade på Audi istället..

Jag kan bara konstatera att det är mycket tillfälligheter som avgör om bilen säljs fort eller ej förutsatt att man har ett marknadsmässigt pris förstås

Bug
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
... och som tidigare påpekats så är det en extrem fokusering på tillbehör som t.ex. navi och M-paket - båda helt ointressanta för min del. Men, marknaden avgör och visst är det också tillfälligheter som avgör. Jag har haft min bil ute en månad under semestern (inte så smart eftersom jag inte har kunnat svara på mail) men det har varit svalt. V8 är ju inte på tapeten just nu ...

Som vanligt gäller: välutrustad bil, väldokumenterad bil med skinn går alltid iväg förr eller senare!
co
968
commander_krill
520D touring xDrive -18
525D -11
X3 2,0D -13
530iM -02
Märkligt att det ska vara så svårt att sälja en så pass bra bil....
Min granne krängde iväg sin MB E200 -95 (W124) som hade gått 16000 mil för 65.000:- på 2 timmar! Dessutom hade den ingen ECC (bara kyla) och farthållare som extrautr.
Ska själv sälja min 528'a (19500 mil), men frågan är om jag ens får så pass för den......

Freude am fahren
da
22
dali01
320i -97
323i -82
Glömde bort att berätta att jag lyckades sälja bilen. Dessutom till det begärda priset.
Visa användare
364
bug
Passat GTE -16
BMW 530xd -07
Seat Leon Cupra
Vad skönt! Bara att gratulera!

Bug
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.