AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
10.695

E39 extremt svårsålda?

Sida 2 av 3
wowwe
Sålde min 528 98 för 70000 till en handlare bilen var i grymt skick utan ett enda fel och nyservad. Känndes lite för biligt men nu är det gjort.

FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Skulle volvo vara en bättre bil i alla avseenden förutom prestanda, körglädje och seappeal??? inte en chans, vad det gäller komfort, bullernivå, väghållning, bränsleförbrukning, körställning, motorljud är volvon slagen på fingrarna.

En volvo är rymligare, billigare i försäkring samt möjligtvis krocksäkrare, men på begagnatmarknaden är det helt idiotiskt att välja en sådan framför en BMW då man får helt klart mindre för pengarna.
frifart: kört nån Volvo på senare år?? *L*
Vad gäller stolar fram är Volvo svårslagna

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
da
22
dali01
320i -97
323i -82
Snälla, gör inte detta till en Volvo vs Bmw tråd.
Tråden gäller E39, inte vilket märke som är bäst.
Ca
236
Cabron
325i -06
120i -06
Det hela är rätt enkelt. Det finns många fler e39 till salu än vad det finns köpare. Det finns ett antal anledningar till det:

-BMWs 5-serie är en statusbil och de flesta personer som har råd att lägga dessa pengar på en bil vill helst ha en ny bil vilket ger ett dåligt andrahandsvärde. Detsamma gäller konkurrerande modeller till exempel A6 och E-klass. Möjligtvis är V70 och 9-5 undantag då de inte är statusmodeller på samma sätt.
-Stor import av lätt begagnade bilar har skapat ett ännu större utbud.
-Stort steg i designen mellan e39 mot e60 gör att e39 redan nu börjar se gammal ut. M-paketet och navi gör dock att e39-an ser fräschare ut vilket gör att bilar med mycket utrustning är populärare.

Men det finns fler modeller som är svåra att sälja, även svensktillverkade. Det har hänt mycket med bildesignen de senaste åren och det har kommit många nya konkurrernade modeller som betraktades som skräp under 90-talet. Dessa går att köpa nästan nya till nästan samma pris som begagnade kvalitetsbilar och har bättre driftsekonomi.
Visa användare
383
Johan.S
KIA EV6-22
Trodde inte dom skulle sjunka så mycket hade planerat att ha min bil i c:a 3 år, gav 164k med 8300 på mätaren i maj förra åretl kalkylen jag räknade med då var att jag skulle få ut 100k efter 3 år och en mätarstälning runt 10500 kör bara runt 700 mil om året.

Vad tror ni värdet på min bil är om lite mindre ä 2 år jag vet att det är svårt att förutspå marknaden men lite gisningar.

///Johan Länk
Visa användare
431
JONTEP
318d Touring -13
Johan.S: med tanke på att det är en IM som inte gått speciellt långt, så får du nog ut dina 100k. utan problem.
De bilar med M aerodynamikpaket jag sett utanonserade har sålts ganska snabbt.

52
447
528:n
528i -96
En ny Volvo sjunker ju 50% på 2-3 år så Volvo är inte billiga heller. EN Citroen C5 behåller värdet bäst av alla stora bilar. Varför? Jo, den är billig att köpa från början. Billigt inköpspris ger mera pengar åter. Men vad gäller kvalitet så är väl Citroen inta att jämföra med BMW. Känns som en EPA traktor i jämförelse....

Tittade förresten på nya BME E60 som jag inte var förtjust i när den kom..mmm...Fick nästan springa ut från handlar´n...SKulle inte säga nej till en ny E60 530i med cremeläder, smaskens!

När man ser hur många mätarfuskade ex. av BMW det finns så förstår man varför det inte går att sälja. Varje snubbe som vill köpa av mig frågar: "Kan man lita på mätarställningen" !!!
Det har aldrig hänt på något tidigare ex. jag haft av alla andra märken. Visar bara att en BMW måste vara svensksåld för att vara lättsåld, eller ha navi, läder M-pkt m.m. godis som säljer sig själv. Status säljer.....
Nakna E39:or får slumpas bort till struntsummor. Speciellt om dom har passerat den magiska gränsen om 17 000mil. För alla vet "ju" att BMW exploderar vid rätt så precis 20 000 mil. Puff!!! ;)

Kontentan blir att fler plockar fram "skruvmejseln för lite justering", och ärliga springer till skogs (läs Volvo mfl). En ond cirkel således... Det blir nog bara vi entusiaster och tjänstebilsnissarna kvar här i BMW land. ;)
528:n,

50% på 2-3 år gäller endast de dyrare volvo med mkt utrustning i så fall, hur många tror att min pappas tre år gamla V70 jubileumspkt 03:a för 240KSEK endast betingar 120KSEK med 9000mil?

Visa användare
431
JONTEP
318d Touring -13
Är inte det där med "skruvad" mätarställning något som var vanligt för 10-12 år sedan & som nu lever kvar & ger ett dåligt rykte?
Vad jag menar är att det där med att fuska mätarställningen är ju inte så lätt på nyare bilar, det är ju knappast något som Svensson gör hemma i garaget. Det finns naturligtvis fuskade bilar, men det är nog inte så vanligt som folk tror, dessutom så är det ju ganska så lätt att kolla upp både mätarställning & historik.
Så, vid privat försäljning tjänar man nog ganska bra på att själv (om man inte redan vid köpet gjorde det) plocka fram så mycket historik som möjligt.
Jag har själv nyligen köpt min E39 & har då besökt ett större antal bilhandlare & märkt att många faktiskt varit på BMW & fått utskrift på mätarställningen, en del har även betalt för att få nycklarna omkodade med intyg. Dessa pengar har nog handlaren igen med råge.
Naturligtvis stötte jag även på "rötägg" som försökte pracka på mig risiga objekt utan dockumentation men dom säljer inte någon bil till mig i alla fall!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Jonte . Det är en baggis och det finns personer i vårt land som tjänar stora pengar på detta, med utrustningar för 150tusen kr.
så fixas allting lätt och smidigt och inte ett spår syns vid tex BMWs DIS avläsning, det dyker upp mer och mer mätarskruvade bilar tyvärr och alla bilar skruvas inte bara importer utan även svensksålda av alla märken, de som rullar långt på ett år backas hälften inför varje besiktning det har vi sett exempel på. serviceböcker förfalskas på importbilar och även på svensksålda.
Enda sättet är kontakt /utdrag med garantirep, service i Tyskland.
Finns inget annat säkert sätt.
Så ett intyg från BMW med avläst mätarställning är av värde noll, om inte resterande dokumentation från tyskland stämmer.

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
hasso: då kan de väl lika gärna skruva mätaren varje år i Tyskland också? Dvs verkstädernas uppgifter är kanske inte så pålitliga heller?

"BMW six appeal"
Farkost:Länk
Inga uppgifter oavsett land är pålitliga. Vill ni vara helt säkra på mätarställning köp en ny bil eller en begagnad av en kompis. Argument om full kontrollerad historik med mera håller inte.
skit i vad det står på mäteren och kör känn på bilen istället.
Har aldrig brytt mig om vad det står på mätaren...
Snarare mer fel på bilar som gått 10.000 mil än 25.000 mil är min erfarenhet

Ba
1.367
Baader
BMWlös sen -08

det e lika bra å ha kvar e34 och köpa en bil till istället för å ge bort den, samma med e39 snart
Visa användare
326
sword
330e Touring Xdrive 2021
Med all respekt vägrar jag tro att Volvo skulle hålla bättre kvalitet.
Bättre andrahandsvärde på Volvo (gentemot nästan alla andra märken) är mest psykologiskt. Det känns tryggt med svenskt. Sedan är det som så att det finns mer reservdelar till Volvo än något annat märke i Sverige. Det är "tryggt" med många ( och billiga) delar som nästan vem som helst fått övning i.
Volvo lockar inte direkt äventyrslystna förare. Köparen förmodar att en BMW är redan "slutkörd" vid 20000 mil medan Volvon är lagom inkörd.

BMW köpare är som ni redan nämnt allmänt prestigekänsliga och håller sig gärna till nyare modeller eller fasader. (Face lift...).

Jo, jag körde precis en Volvo V70 170HK (år 2005) i 9 dagar medan BMW:en var på lackning. Volvon är trist på nästan alla tänkbara punkter utom: bättre bälten samt att 12 Vs uttaget stängs av när man stänger av motorn.
Tycker speciellt illa om Volvo stolar. Kan man justera nackstödet?

Mvh
sword,

"Bättre andrahandsvärde på Volvo (gentemot nästan alla andra märken) är mest psykologiskt" För att jag ska ta ditt inlägg på alvar vill jag att du utvecklar ditt påståeende som i nuläget innehåller absolut ingenting. Mig veterligen är det inte inbildning att volvo har ett bättre andrahandsvärde än BMW generellt. Det är en verklighet BMWsäljare dagligen får känna på.

Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
Att Volvo skulle vara en bättre bil är väl inte så säkert men att Volvos andrahandsvärde är betydligt bättre än BMW här i Sverige trodde jag faktiskt var en allmän uppfattning.

Varför eller om det är rätt eller fel spelar inte så stor roll när man ska sälja/byta.

I England hade BMW tidigare en annons där det stod: "Tycker du en ny BMW är dyr? Vänta tills du ser vad den kostar begagnad." Fyndigt men inget de försöker med idag, skulle jag tro.

Hur som helst, för mig finns bara ett märke. Trots ett värdefall på ca 200´ på 3 år/4000 mil. (=50 kr/mil)

"BMW six appeal"
Farkost:Länk
Visa användare
326
sword
330e Touring Xdrive 2021
-> simon_en:

Inte behöver man hamna i försvarsinställning genom att skriva i nedlåtande ton bara för att jag ifrågasätter ett svenskt märke :)Du läser eller förstår kanske inte mitt inlägg.

Att Volvo har bättre andrahandsvärde gör det inte till en bättre bil. Det är det jag "påstår". Jag påstår att det är psykologiskt att svenskarna finner trygghet i att äga Volvo av de skäl jag och andra i denna tråd angivit. Jag har inte sagt att Volvo inte har bättre andrahandsvärde som du anstränger dig för att påpeka. Många vill ha begagnade Volvo och detta höjer värdet.

Jag är ingen fanatisk BMW älskare men tycker att det är lite befängt att ens jämföra BMW med Volvo som i mina ögon är traktorer inredda med klumpiga vardagsfåtöljer :-))

Men som tur är får man göra som man vill. Gillar man Volvo så finns det väl tydligen många fördelar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.