|
|
|
|---|---|
|
Tips på en s38b38 maskin som går grymt fett när den e kall, verkar som det får för mkt soppa då den ryker o vill knappt gå på tomgång..men efter 1-2min körning blir tomgången stabil som vanligt... hur fungerar kallstarten pådessa maskiner? motortemp osv är helt korrekta. har dessa maskiner nånslags tempgivare för motorelektronik? nån som kan ha tips på vad jag kan prova göra? sitter nya stift i mm mm.. Mvh | |
Jahangeer |
I think I understand you correctly - your engine on cold starts is running roughly, is it making a "rattling" noise? If so its easy to fix - order the timing belt tensioner (kamkädje spännare) it costs about 900kr, and takes BMW 1hr to fix. The S38 engine has a metal duplex cam chain, this gets loose over time as the belt tensioner looses its ability to tighten it (usually 200,000km). J |
|
den får -mycket- soppa under kaltstart med högtryck !! man skall starta och KÖRA direkt = INGEN tomgångs-uppvärmining- läs instruktionsboken, kaltstart ! |
|
| Kan inte riktigt hålla med om att tomgången ska vara så dåligt på en kall 3,8 att den ska ryka och knappt gå. Jag känner i alla fall inte igen fenomenet från min förra M5 3,8. Dock hade jag orolig tomgång ett tag, det ordnade sig när jag bytte tempgivaren vid luftburken. | |
|
Åsbrink@ sant som du säger ! något är fel ! orolig tomgång, yes, men lugnt och jämnt redan från början skall det vara. Jag håller med. M5touring register |
|
|
hej grabbar! förlåt för ett sent svar. var bortrest. M5toureg: ja jag vet att man ska iväg och åka direkt med en sådan motor, men den går verkligen fett, svartryker o dör pga att den surar igen sig. dock startar den igen utan problem... detta uppkom efter vinterns avställning, nya stift, spridare, tomgångsmotor, mm är bytt.. lite irriterande bara, men när den e varm går den som en klocka.. Jahangeer: Har bytt redan kamkedje sträckare i den, samt förspbände den så den har med "grundtryck" redan utan oljetryck... nån som kan ha nått förslag på vad jag kan titta? |
|
|
Ingen?? som har kol på kallstart? elelr vad jag kan prova byta? har tempgivaren i luftburken nått med det att göra? används den under kallstart? MVh |
|
|
Hardstyler@ att koppla bort batteriet en stund och därmed nollställa samtliga inställningar av avgasvärden m.m. KAN eventuellt löser problemet - någon har byt 'tomgångsmotor', jag tror att DÅ skulle man nollställt DME-värdena - jag är själv ingen tekniker men tror mig att ha läst detta någonstans - det är ju en enkel och billig åtgärd - så kanske, det kan vara värd ett försök ?? M5touring register |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.