|
|
|
|---|---|
| hej jag brukar köra på 50kv på 5ans växel jag gör det för det är många som så att man sparar på benzinen är det bra att ha på 50kv väg på 5ans växel eller är det dålig tack för svar | |
|
Det beror på det... Om motorn ær stark nog før att orka hålla 50 kmh på femman, utan att man måste trampa betænkligt på gasen, så kan det vara brænslebesparande. Men de flesta bilar har en utvæxling på femman som gør att de landar på strax øver 1000 rpm då och många har problem att klara minsta uppførslut utan att antingen børja protestera med vibrationer eller at man måste trampa rejælt på gasen. I det senare fallet så betyder det ju att accelerationsuppfetning av brænsleblandningen kan bli aktuell, och då spar man ingen soppa... De flesta bilar går som mest ekonomiskt runt ca 70 kmh på høgsta væxeln. Då landar varvtalet på ett gynnsamt så det både finns och rullar på lætt. Dr Tinnitus |
|
|
Jag tycker att det är vansinne att åka på högsta växeln i 50km/h man bör ju upp i minst 70-75km/h. Det blir ju bara ryck och skakningar som frestar på hela drivlinan. Finns säker folk som tycker att det spar bensin men en motor ska ju för fan inte behöva spy galla! Nä växla ner... Just real M-power |
|
| Kör på 4:an i stället!! spar du nog mer bensin på än att köra på 5:an.. | |
|
Är ju bara att kolla på ekonomimätaren o jämföra! :) /Manray/ |
|
|
Håller med Haas. Jag tror att man kan ha varvräknaren som hjälp ockå. Kring 2000 varv bör nog motorn gå. Sedan ser man också på förbrukningen som borde öka på 5:an i 50 km/h. Dessutom har man nog ingen vidare kontroll på bilen, mycket dåligt gensvar vid gaspådrag etc. Vill man köra riktigt ekonomiskt ska man få upp farten "fort" till önskad ( =rådande) hastighet. Detta kan innebära att man accellererar fullt ut på tvåan och kanske hoppar över trean, direkt in i fyrans växel. Därefter så lite gasande som möjligt, bara man håller hastigheten. Vidare kan man släppa gasen tidigt före korsningar och trafikljus etc så man använder "motorbromsen". En av många fördelar med BMW är att du nästan hela tiden ser vilket körsätt som är mest ekonomiskt. Men det här kan ni ju... mvh |
|
| tack för svaret det har hjälpt mig jag kommer nu och köra på 4ans växen man kan inte spara så micke om man kör på 5ans växel. | |
|
4:an ska det vara! i min e30 så blir varvet för lågt och det kan omöjligen sparas bränsle på det, i 02an så har jag 4-växlat men den räknas inte hit för den är inte normalt bestyckad, varvar ju 5000 rpm vid 130 i 4:an :) men i e30in kör jag på 4an, lagom varv och man kan både bromsa ner lite och gasa på utan att behöva växla. MVH Johan K |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.