|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Nu har jag kollat upp saken och vet lite mer om det. Vajern på obromsade släpvagnar är tänkt att användas som "extra säkerhet" om kulhandsken skulle släppa från kulan, den monteras då det finns krav på detta i vissa länder inom EU. Det verkar oklart om våra svenska regler som säger att den inte får vara kopplad till bilen gäller, eller om EU:s regler som tillåter det tar över i detta fallet. Hangaround: Det är ju naturligtvis inget drömscenario när släpvagnen sliter sig och går över i mötande körbana, men det måste vara värre när en fullastad släp (750kg med lite fart är trots allt en hel del) drar med bilen också över i mötande körbana? Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Hangaround: Dom nya EU-vagnarna är inte så små och söta, den jag länkade till har en totalvikt på 750kg, ganska mycket att ha "hängandes och studsandes bakom bilen". |
|
|
Givetvis är det det, tanken var inte att det skulle läsas helt ordagrant. Förhoppningsvis håller den förhållandevis korta vajern kärran ganska tight bakom bilen. Blir troligtvis högst obehagligt och en del materiella skador på dragbilen, men en kärra som sticker iväg helt på egen hand är ändå en projektil på upp till 750 kg med skärmarna på sidan som enda deformationszon känns ändå värre, rent spontant. Drar den med sig bilen är i alla fall lite deformationszoner inblandade. Givetvis inte bra, men kanske inte lika illa. Som folk kör med och lastar kärror är vissa ekipage antagligen värst när kärran är kopplad. Helt fascinerad av lassen och köringen man ser efter vägarna när man spenderar hela dagarna där. Allt under 30 ton är lätt släp ;) Sex på alla fyra, roligast så! |
|
|
Hangaround: Man får se mycket skrämmande i mitt yrke också, tyvärr. Jag har vid flera tillfällen fått in bil-släp ekipage i hallen där kulhandsken inte fått tag om kulan utan bara ligger löst ovanpå, lyfter man i dragstången trillar alltså släpen av. Många tror också att katastrofbromsvajern är någon form av stöldskydd, antingen monteras den inte alls, eller låses fast i bilen med hänglås. Det är inte heller ovanligt att man låser backspärren i låst läge för att "det är enklare när man ska backa sen", utan en tanke på att släpen blir helt bromslös. Det är egentligen konstigt att det inte sker fler olyckor med lätta släpvagnar, ett speciellt körkort eller mer utbildning i ämnet när man tar B-behörigheten vore nog på sin plats... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Jesperado> Kan mycket väl tänka mig det. Släpet är något mer än det folk gör varje dag, och alla verkar inte riktigt tänka efter först.. Jag tycker att B-behörighet ska ge behörighet att köra med lätt EU-släp. Alltså upp till 750 kg med rätt bil. Allt annat skulle kräva BE-behörighet. Då skulle Svensson fortfarande kunna köra iväg lövsäckarna från trädgården och så, medans hästkärror, stora möbelsläp och liknande skulle kräva något mer utbildning. Lillsyrran får faktiskt hyra ett stort möbelsläp av vanlig bensinmacksmodell (låg lastförmåga i kilo för låg totalvikt) och hänga det bakom sin lilla gamla Lancer och köra det på sitt realtivt färska B-kort. Jag som har BECE har provat just den kombinationen, och det var direkt otrevligt. Sex på alla fyra, roligast så! |
|
|
Jag har nu haft möjlighet att forska vidare angående säkerhetsvajern på obromsade släpvagnar... Det finns inte längre något förbud mot sammankopplingen, däremot är det oklart om det finns något krav på att säkerhetsvajern ska anslutas i de fall den finns på släpvagnen, jag får olika svar från olika instanser. Förr fanns ju krav på säkerhetskedja för obromsade släpvagnar vilket sedan togs bort, det verkar som vi kommer att anpassa oss till EU och återinföra det... Jag har skickat några mail för att försöka få klarare besked, återkommer när jag får svar... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
tjo jesperado. vet du hur länge en kulhanske ska hålla på en husvagn som väger 1500kg??? det är orginalhansken på den. jag har haft vagnen i fem år nu men den är 8 år gammal. jag smörjer in kulan på bilen med fett varje gång som jag sätter ner hansken på kulan. |
|
|
Det är väl inteåldern utan glappet mellan kula och handske som avgör detta... men lite "fett på kulan " gör susen som vi säger.... Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
malleboy: Alla kulhandskar har en konstruktion som kompenserar för slitage, olika konstruktioner gör att handsken kan kompensera olika mycket, vilket avgör kulhandskens livslängd. Vad är det för typ av kulhandske? Sedan är det naturligtvis hur mycket man använder den och hur man underhåller den som är avgörande i slutändan, normalt håller en kulhandske på en husvagn 10-30 år... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Obromsade släp får ju bara föras fram med en hastighet av max 30km/h. Sanolikheten att det ska ställa till stora bekymmer med den där vajern borde inte vara så stora vid så låga hastigheter. Eller? ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
|
J.Dredd: Obromsad släpvagn får köras i 80km/h förutsatt att släpets totalvikt inte överstiger halva bilens tjänstevikt, eller om den körs olastad och tjänstevikten inte överstiger halva bilens tjänstevikt. Annars är det max 40km/h som gäller... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Jeppe x 2 : max 80 km/h max halva tjänstevikten dock max 750 kg totalvikt Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Magnus: Totalvikten på en obromsad släpvagn överstiger aldrig 750kg, så det ger sig själv... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
| Sniket att inte sätta en ring som man kan kroka fast katastrofwiren i. Jag vet en som hade snarat wiren och lagt den över kulan, släpet hoppade av och även wiren. Turligt nog så skenade släpet bara ner i diket. | |
|
Har regbes fyra bmw utan hålet för vajern,o besiktningen har aldrig sagt nåt om detta.Har dessutom aldrig heller faktiskt haft en bmw som har det berömda hålet för vajern...har haft sammantaget 8 bmw med drag, o ingen hade hålet för vajern.... superman |
|
| Känns inte helt bra att bara snara med tanke på vad jag skrivit ovan. konstigt att det inte finns en ögla på BMW när "alla" andra bilar som jag haft eller kört har haft ögla för säkerhetswiren. Får väl ta och smida till nåt om det finns någon lämplig skruv att fästa det i. | |
|
Är det inte så att det går att sätta en avgasklammer runt draganordningen någonstans undertill så den inte syns? För då går det ju att använda den till wiren. Jag vet en som lindade några varv ståltråd att fästa den i varje gång han skulle dra släp. Inte snyggt, men funktionellt. _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
Från Transportsyrelsen: "Lägg inte vajern runt kulhalsen om det finns en ögla att fästa den i. Vissa EU-typgodkända kulkopplingar saknar dock ögla för att fästa katastrofbromsvajern i." Om det inte finns någon ögla ska vajern läggas runt kopplingshalsen. Länk /BeroT |
|
|
Hahaha, helt funktionslöst... Om den avtagbara delen av kroken ramlar av, hur ska wiren kunna fungera då? Eller om handsken hoppar av? Då hoppar med ganska stor säkerhet wiren av också. _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
Oh, jag glömde. Det står absolut ingenstans att den SKA läggas runt kopplingshalsen. _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.