|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har monterat ett Bosal-drag på min bil häromdagen och förvånades över att det inte finns någon koppling till katstrofwire? Är det meningen att man skall borra upp ett hål själv eller? Vad jag kunde se stod det inget om detta i beskrivningen. Man ju kunnat koppla den på bogserkroken men jag undrar om Bilprovningen tycker det är en lika bra lösning som jag tycker :) | |
|
Många tillverkare av kopplingar bryr sig inte om att göra någon bra fastsättningspunkt för katastrofbromsvajern. Så länge vajern sitter säkert fast i bilen kvittar det var den sitter, bogseröglan är utmärkt. Vad som däremot inte är så bra är att lägga den som en ögla runt själva kopplingen, skulle kulhandsken släppa är risken stor att även vajern följer med över kulan och lämnar släpen obromsad... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Ska kanske även tillägga att du absolut inte ska borra i kopplingsanordningen, det är inte tillåtet... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Okej.. nä jag tänkte det. Kan inte tänka mig att det är godkänt att göra några somhelst modifieringar. Men bra, bogseröglan it is. Tack! |
|
|
Jag tror inte att det finns någon regel för det ska vara nån håll på fär vajern. det räcker att den dras över kulan. MvH Bmw 4-ever |
|
|
då är det dags för lite ord från en som vet det där då..(inget skryt). det är så här det ligger till: om vajern ligger runt dragkulan och släpet släper från kulan så kollar försäkringsbolagen först på om vajern är av eller inte, är den inte av så kan du glöma ersättning.sen kollar dom även hanske n i vilket skick den är i. dåligt skick lika med ingen ersättning. sitter nån del av vajer kvar i bilen så får man ersättning på släpet. ser polisen att vajern ligger runt dragkulan så blir du stoppad med en gång och du får onödiga böter. likadant gäller lampor på släp. 600kr i böter för varje lampa som inte lyser. i en besiktnings hall så för du två alernativ endra sätta vajern där den ska vara eller såfår du en tvåa och ombesiktning. så summasumarum innebär alltså: vajer ska sitta ordentligt fast förankrad i bilens bärande kaross. m.v.h: malleboy |
|
|
malleboy: nja det är ju inte vajern som skall gå av utan brytringen som fäster vajern till bromshandtaget på släpet som skall brista om koppligen hoppar av/kulhalsen går av ( efter att vajern bromsat släpet så klart) Just att kulhalsen kan gå av är det som gör att man INTE får ha vajern runt kulan Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
malleboy: Precis som Magnus skriver ska vajern inte gå av, går vajern av är den skadad eller underdimensionerad. Det är fullt tillåtet att fästa vajern runt kopplingsanordningen så länge den sitter säkert. Väljer man att lägga den runt halsen på kopplingen måste man se till att den inte kan glida över kulan. Bötessystemet fungerar inte alls på det viset du beskriver, det är precis samma bötesbelopp oavsett om du har en eller sju lampor som inte fungerar. Vid en kontrollbesiktning kontrollerar man att vajern inte är skadad, att den har styrning i de fall den påverkar släpets parkeringsbromsmekanism och att den har möjlighet att fungera som den ska. Fastsättningen i bilen kontrolleras inte på något vis, man underkänner inte ens om den över huvud taget inte sitter fast i bilen. Tur du inte skröt... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Jeppe: sånna små löjliga obromsade "bauhaus-släp" då?? har dom vajer?? Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Magnus: Obromsade släpvagnar har ingen katastrofbromsvajer, det finns ju inga bromsar att slå till... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
När jag körde upp för BE körkort lade jag vajern runt dragkulan. När jag letade efter en bra fästpunkt sade inspektören åt mig att lägga den runt kulan. |
|
|
Jesperado: Många (faktiskt alla jag har sett) nya obromsade EU-släp har en vajer som man trär över kulan innan handsken. |
|
|
nulle: Jag har aldrig sett någon sådan. Vad skulle den vajern ha för funktion? Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
På vår BMW sitter det ett Kovil drag och där finns ingen ögla alls att haka i. Och till min bogserögla finns inte en sprotslig chans att dra vajern, för lång bort. Vad göra? Börja svetsa egebn ögla? Har bara lagt den runt kulan men det känns rätt löjligt.... |
|
|
Jesperad: Den är som en ögla som man lägger över kroken, släpper handsken ifrån kroken är tanken att vajern ska hålla kvar släpet så det inte ger sig iväg på egna äventyr. |
|
|
BMW_MAN: Att lägga den runt kopplingen går bra, se bara till att öglan är så liten att den inte går över kulan... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
nulle: Det kan jag säga direkt att det inte är meningen med vajern, det är livsfarligt. Skulle kulhandsken hoppa av kulan vill man definitivt inte att släpen ska hänga efter bilen i en vajer, det är därför man måste ha brytring eller sträckögla på vajern när man har katastrofbromsvajer... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Vajern är stumt monterad och försvinner in i ramen, avståndet mellan öglan och hansken är ett par centimeter. Man lär få mecka en hel del för att få på handsken utan att lägga öglan över kroken först. Om den inte är någon sorts extra säkring så undrar jag vad den gör där. Om du tittar under handsken syns den. Länk |
|
| Prov här istället:Länk | |
|
nulle: Intressant! Jag vet inte vad det är för något, men en katastrofbromsvajer är det ju uppenbarligen inte då släparna saknar broms. En förbindelse som inte lossnar om kulhandsken skulle släppa kulan är alltså inte tillåten, man vill inte att släpen ska hänga kvar i bilen. Jag tror nästan jag ska kontakta någon som tillverkar eller säljer släpvagnarna och höra hur det är tänkt... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Kanske är bättre att ha en sådan söt liten obromsad kärra hängandes och studsandes bakom bilen om draget brister, än att riskera att den sticker över i mötande körbana. En dragstång genom vindrutan låter inte lockande.. Sex på alla fyra, roligast så! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.