AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.207

Udda upplevelse med Avis biluthyrning...

Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Nu är jag mer förvirrad än vanligt .. eller irriterad, kan inte bestämma mig för vilket. Historien är den att min älskling blev repad av utstickande last från en pick-up får några månader sedan. Efter några turer har försäkringsbolaget för motparten bestämt sig för att betala skadan. De förser mig dessutom med gratis hyrbil under tiden, som skall "motsvara min bil", åtminstone så gott det går. Jag får hyra bilen själv men lämnar försäkringsnumret så står bolaget för notan. Som biluthyrare fanns att välja på OKQ8 och Avis.

Ringer först OKQ8 och får där höra att de tyvärr inte har något bättre än en S60 att tillgå med kort varsel. Utöver större kombibilar typ V70 är detta det närmaste min sjua de kan komma. I övrigt inga problem, S60:n är min om jag vill ha den. Bestämmer mig för att ringa Avis också. Där får jag höra att jag inte kan gå via den centrala bokningen i ett försäkringsärende utan måste ringa ett lokalt kontor. Sagt och gjort, killen som svarar är mycket artig och erbjuder en Lexus RX300. Jag säger att den blir bra, han säger att jag kan komma och hämta den när det passar, dock måste jag ha med mig körkort och kreditkort(?). Jag frågar om ett VISA funkar som kreditkort, han säger ja.

Går lite senare (tyvärr efter kontorets öppettider) in på Lexus hemsida. Där står som villkor för uthyrning av RX300 och bilar i samma "prisklass" att man skall vara fyllda 25 (vilket jag har tre år kvar till) samt ha ett av kreditkorten American Express, Diners eller Eurocard (jag har inget av dessa). Nu är frågan om jag bara har väldigt begränsad erfarenhet av det här med att hyra bil eller om han på Avis som skrev avtalsvillkoren har rökt lite för mycket bark på sistone?

För mig är det fullständigt främmande att ha krav på en viss typ av kreditkort (inte BETALkort, utan KREDITkort dessutom) och en så pass hög åldersgräns (även om det väl egentligen är försäkringsbolagens fel) på hyrbil. Eftersom allt lät bra och inget sas om åldergränser etc i telefon så misstänker jag att reglerna kanske appliceras lite löst (minst sagt) i verkliga livet. Nu har jag S60:n hos OKQ8 att falla tillbaka på om Avis skulle krångla när jag väl kommer dit, trots bokning, men .. hur sannorlikt är det?

Om någon med lite mer insikt kunde förklara om absurda villkor av detta slag är normalt inom biluthyrning och vad mina chanser är att ändå få hyra RX:en så skulle jag bli glad. Oavsett vilket ska jag posta i morgon och berätta hur det gick. :)
Det finns väl i regel en anledning till vaför man stramar åt regler. Kanske statistiken säger att det händer ej önskade saker när dessa bilar hyrs ut till folk under 25 och att man vill försäkra sig om att det finns pengar att hämta om detta nu händer.

Rent generellt alltså...

Johan S #4079 & B.M.W #4079A
Chassinummer:DK41 411 www.bimmer.se Länk
Hej

På flertalet biluthyrningar i t.ex USA kan man inte ens boka en hyrbil med "betalkort" längre utan det måste vara ett kreditkort. Orsaken är att då finns det alltid pengar att hämta om något skulle gå snett från kreditbolaget. Sedan är det en affär mellan dig och dit kreditbolag att reda ut kostnaderna

Jag hade nyligen problemet att BidPay som är en stor betaltjänst på Internet slutat ta MasterCard utan att ange någon anledning medans Visa var OK

Så varje bolag drar antagligen olika slutsatser av sina statistiker/problem och agerar därefter
Rätt kul att någon som kör runt i en 740 -99 till vardags inte får hyra en vanlig Lexus, tror det kallas ironi... :)

MVH,
E38B12
Vorsprung Durch Überlegenheit
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Nu har jag varit hos Avis och kan meddela att uthyrningen gick bra. Inte ett ord om VISA-kortet, eller att jag är under 25... Kanske inser lokalkontoren hur löjliga villkoren är? Dock var betalningsproceduren lite udda, Avis-killen reserverade 1000 kr på mitt kort, sen får jag tillbaka det som blir över när bilen återlämnas. Tydligen är detta deras enda krav på säkerhet. Självrisken om jag skulle kvadda bilen är samma som på min 740iA.
W2K:

Inget udda med att reservera pengar på kontot har själv varit med om detta tidigare i mina yngre år dvs:_))
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Må så vara, men mig har det aldrig hänt förr. :)
Jag tror mig ha en förklaring till vissa krav, och varför det ibland går att komma förbi dem.

Kreditkort istället för betalkort kan helt enkelt vara så enkelt som att man måste vara kreditvärdig för att få ett kreditkort. Som Tallviking säger så ska de ju kunna plocka pengar från kreditbolaget om nåt händer (frågan är bara hur enkelt detta är om man har en kreditgräns på låt oss säga 50.000 kr och man redan har utnyttjat den? Då finns ju ändå inga pengar att hämta).

Att få pengar reserverade från betalkort (VISA) har jag med varit med om. Det är ju ett smidigt sätt att veta att man alltid kommer åt en del av pengarna om det skulle behövas.

Angående ålder: Sommaren 2003 skulle jag och min sambo hyra bil hos Hertz för att bila till Schweiz. Jag var då 22 år och skulle inte få hyra där då de ville att jag skulle vara 24 eller 25. Sen nämnde jag att jag hade Mecenatkort eftersom jag pluggade på högskola. Vips så var åldern inget problem och jag fick ett bra pris eftersom jag helt plötsligt var "avtalskund". Har flera gånger kört hyrbilar från andra företag som jag inte fått hyra av privat, men så fort ett företag/arbetsgivare stått för hyran så var det inga problem. Kanske var det att det var ett försäkringsärende detta rörde sig om som gjorde att de inte brydde sig om att du inte är 25 fyllda?
...och hur går Lexusen jämfört med BMW:n?

/Udo Dirkelsniff

Länk
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Lexusen ligger en klass under BMW:n, som väntat (skiljer trots allt dryga tvåhundratusen i nypris). Sätena är mindre och saknar några inställningsmöjlgheter som jag hade velat ha, det är svårt att hitta en "perfekt" ställning. Luftfjädringen är trevlig men återställer sig till "nolläget" varje gång man stänger av motorn, irriterande. Själva motorn är lite halvklen (0-100 km/h på 9.0 sek enl spec), den låter som en symaskin men drar väldigt jämt och fint, dels tack vare den mycket fina automatlådan (som tyvärr saknar sportläge). Överlag bra vägkänsla, bilen känns mycket mindre och lättare än den är. Bakåtsikten dock usel.

Underligt nog känns RX:en inte mer rymlig än sjuan, kanske tvärtom. Det ser trångt ut med tre vuxna i baksätet (ska prova i helgen). Fram råder ingen brist på utrymme. Kvalitetskänslan i bilen är jämförbar med BMW:s, men Lexusen har inslag av silverfärgad plast som känns billiga. Manöverpanelen känns dock väl genomtänkt och inlärningströskeln är nästan noll. Gillar instrumentbrädan men saknar färddatordisplay i klustret.

Ska försöka skriva ett lite utförligare "test" i min webblogg när jag får tid.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.