|
|
|
|---|---|
|
Kan man göra det? Skulle vilja lägga på ett lager Sonax Proffesionell Wax på min bil eftersom jag har inget annat för mig ett par dagar framöver ;) Jag kommer självklart inte köra med nån Cleaner/rubbing...ENDAST wax. Min vackra Länk Mvh Dragolito | |
|
Saxat från ditec.se: "Hur ska bilen skötas efter Ditec-behandlingen? Bilen ska inte tvättas på 2 veckor efter utförd behandling. Därefter ska den skötas på samma sätt som alla bilar bör skötas. Handtvätt är att föredra framför maskintvätt då den mekaniska nötningen är mycket större vi borsttvätt. Dock går det bra att använda bortslösa tvättar. Mycket vatten ska användas vid tvätten, gärna en högtryckstvätt. Ett vanligt bilschampo är utmärkt, annars går det lika bra med vanligt diskmedel. Vaxtillsatser i schampot behövs inte, men är inget som skadar behandlingen. Dock ska bilen aldrig vaxas med vanligt vax! Fågelspillning och insekter bör inte sitta kvar för länge då de kan skada lack och behandling" Men för att var 200% säker ring och fråga om det bara "lägger sig uppepå" Ditecen jag lämnar min på lack behandling för att slippa vaxa den och efter 18 månader när dom lagt på nytt är den grymt blank igen ju.. Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Ditecbehandlade bilar skall INTE vaxas. Vaxet förstör behandlingen. Mvh, Kalle _______ E38:an: Länk |
|
|
Är det skillnad på deras lackskydd och eras lackkonservering i detta hänseende? Om jag fattat rätt är konserveringen någon 2-komponentshistoria, medan lackskyddet är något vaxliknande jox? Mvh. /Kjell |
|
|
Ditec har väl bara "Ditec" deras 2 komp lack försegling ( kärt barn har många namn) samt vanlig vaxning och så önskas (sen har du ju efterbehandlingarna på Ditecen var 18e månad såklart) Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Jag var där innan sommaren för polering och vaxning, men de sa då att vaxning har de inte, utan de kallade det för just "lackskydd". Den påstods vara något hållbarare än vax, han sa 1-2 månader för vax kontra 3-6 månder för lackskydd. Jag var främst ute efter polering av några repor så jag frågade inte så mycket mer då, men även jag har läst att de inte rekommenderar användande av vanligt vax på deras behandlade yta så jag har låtit bli att vaxa. Ännu så länge är ytan väl vattenavstötande. Mvh. /Kjell |
|
|
OK ett bättre "vax" s.a.s. då... Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Min erfarenhet säger.. Låt Ditec avgöra själva men jag personligen skulle inte lägga vax på en lackförsegling. ///Micke Touringklubben: Länk |
|
|
Okey jag låter lacken vara ;) Vad fan ska jag annars göra med bilen? Tips? Min vackra Länk Mvh Dragolito |
|
|
Det borde vara skillnd påett vattenbaserat vax som Pro-serien jämfört med standar flytande hårdvax som är petroliumbaserat. Lika löser lika. //Player |
|
|
Dragolito: Hej! Varför ska du vaxa bilen? Är du missnöjd med behandlingen? DITECbehandlade bilar får inte vaxas pga. att när du gnuggar runt vaxet så nöter du ner den hinna av lackskydd som finns och ersätter med vax. Vaxet sitter i regel bara en el två tvättar sen är det "bara" lack på den ytan du vaxat. Din bil borde inte ha ett behov av vax, pyssla om motorn, inredningen istället. Eller varför inte vara riktigt kreativ och gå loss på underredet ;-) så det blir som nytt!! Mvh J.Sandell (STOCKHOLMS BILVÅRD) Jojje |
|
|
Lite OT: Stämmer det verkligen att Ditecs lackskydd försvinner när man gnuggar runt vax!!? Hur kan det då tåla biltvätt efter biltvätt med avfettning etc. om det är så lätt att få bort det!!? Vidare så undrar jag över uppgiften att vax försvinner efter en till två tvättar...även denna uppgift verkar väldigt underlig. Nog tusan håller de vaxer som jag har använt i mer än en eller två tvättar, och då har jag testat en massa olika märken nder åren som gått. Anledningen till att jag personligen inte har valt ett lackskydd är just att jag gillar att putsa/polera/vaxa och testa lite olika medel då och då...och jag gillar inte att behöva följa några jobbiga skötselråd för lackskydden (vissa får man ju inte ens använda avfettning eller vanliga bilschampon på). Det är fortfarande underarbetet som är själva hantverket (som jag vet att Stockholms Bilvård är mycket duktiga på bl.a)...lackskyddet som sådant är bara ett skydd. Det en massa olika produkter att välja på om man nu inte vill putsa/vaxa, TouchGard och SilverSeal är tämligen likvärdigt med Ditec...och t.o.m bättre än Mr.Caps lackskydd (enligt en pålitlig källa som testat "allt"). mvh Manor |
|
|
JAg kan ju säga såhär efter att ha provat Mr Cap, Buff´n Shine, Tidy Car och Permashine är Ditec det bästa jag funnit. Är själv gamnmal bilrecondare, fd Asken Kiosk&Bilvård:) ToughGard och Silver Seal är en helt anna typ av produkt. Asken |
|
|
Polernisse: Har absolut inte varit missnöjd med behandlingen, när bilen vart klar blev lacken som en spegel (behandlad Dec 2004) men efter hand så har glansen försvunnit en aning och nu så har jag inte den där riktiga lystern i lacken. Kan nämna att Ditec-center på krusegatan i Malmö tvättar min bil ofta (bokar tid för tvätt) för att jag har inte så mycket tid men visst tvättar jag den själv när jag hinner och har tid. Ska prata med dem nästa gång jag tar en sväng dit...tack för alla tips Min vackra Länk Mvh Dragolito |
|
|
Ja, Ditec är bra...det är därför jag är tveksam till att det förvinner om man skulle "gnugga vax" på det. Hållbarare än så får man väl verkligen hoppas att det är ;-). Att vax håller fler än en och två tvättar är nog de flesta överens om... mvh Manor |
|
|
Om man lägger ett rent bra carnauba vax, utan lösningsmedel eller polermedel i sig, på en lackförseglad bil så borde det funka. Kolla den här länken, mycket produkter och info. Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.