AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
596

Skillnader -95 och 96, handskfack

Hej!

Jag har just nu tittat igenom de flesta annonserna på BMWPower för att luska ut någonting jag har funderat länge på.

Det finns två typer av handskfack, eller konsolen framför passagerare. Den ena (äldre) har en knapp som man "skjuter" åt höger för att öppna (min gamla coupé vet jag) och den andra har en knapp man trycker in (B8:an) för att öppna.

Så. Jag trodde att denna "nya" feature kom i och med 1996, men min 95:a har den. Så, därför sökte jag alla 95:or och 96:or och kom fram till att _vissa_ 95:or har det nya handskfacket/konsolen medan andra inte har det. Av de jag skrev upp så vart det ungefär 65% nya, 35% gamla.

Men alla 96:or jag såg hade det nya.

Kan någon hjälpa mig? När kom den nya? Mitt inne i 1995?
(Hmm, lite konstigt. Jag har nr 027 av B8, Bruno har nummer 034 har jag för mig. Jag har nya konsolen, Bruno har gamla. Verkligen konstigt då min skulle ha tillverkats tidigare)

/Marcus
Bmwcs# 4680
Donk
Vet inte exakt när det kom, men har det inte med att göra om det sitter dubbla airbags monterade eller inte? Det är det svaret jag fått när jag frågat. Vilka som har vanlig knapp resp. skjutknapp vet jag däremot inte.

Jag har en 96:a, dock inte en Alpina utan en riktig racer - 316, med dubbla airbags och den har något annorlunda instrumentbräda än tidigare årsmodeller jag varit och tittat på. De som saknar passagerarairbag har en slags avlastningsyta på panelen. Tycker själv att panelen ser lite modernare ut på de som har passagerarairbag.

Jag har alltså "knapp"-öppningen på mitt handsfack vilket för övrigt verkar vara en extremt dålig konstruktion!
Lämnade in bilen på service härom dagen och då bytte de microfiltret, vilket innebär att de plockar ner hela handsfacket, tyvärr blev det sig inte likt efter den behandlingen. Nu glappar det och sluter inte an direkt mot låset utan när man stänger luckan så klickar det som det ska men sen liksom faller luckan ner ca 0,5 cm och hänger och skallrar lite.

Inget stort problem men lagom för att man ska irritera sig på det varje gång man kör!
De på NFS som servade bilen försökte fixa det eftersom det inte var så innan jag lämnade in bilen men de kunde inget göra, sa att det blev så efter man plockat isär det några gånger, typiskt E-36 fel alltså..??

Någon där ute som har haft samma problem och vet hur man ska fixa det?

M.v.h. Andreas
Pe
763
Persson
540IAm Touring -99
På farsans 320 coupe -94 så är det tryckknappen och den har inte airbag på passagerarsidan och på mosans 320 coupe -95 så är det oxå tryckknappen och hon har airbag på passagerarsidan. Men däremot på min 320 sedan - 92 så är det skutknappen.
Jag misstänker att det är tryckknappen på alla sena -94:or och framåt alltså på dom som har kofångare fram med dom små hålen.
Visa användare
317
RG
116i F20 M-Sport -15
330i F30 -16
997.2 Carrera S -09
För att förvirra det ytterligare så har jag sett en svensksåld M3 -98 med skjutknapp och förvaringsutrymme på instrumentbrädan.

Jag tror att det helt och hållet hänger ihop med airbag eller inte på passagerarsidan.

Mvh Rickard
Pe
763
Persson
540IAm Touring -99
Men farsan har juh ingen airbag på passagerarsidan och han har juh tryckknappen
Heh, hmm :-)

Jag tror att en ganska trolig orsak kan vara airbag
på passagerarsidan, hmm. Hittills hade jag faktiskt
inte sett en enda -94 med tryckknappen/utan avlastningsutrymme, men det stämmer säkert.

Nåväl, det är antagligen inget med årtalen att göra då, kanske har med utrustningspaket...

/Marcus
Bmwcs# 4680
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.