|
|
|
|---|---|
|
Hej, Har bara haft min bil i drygt en vecka men har märkt att motorn ger ifrån sig ett surrande resonansbuller vid 110-115km/h på femmans växel vid plan väg. Ljudet försvinner vid lägre och högre hastigheter som t ex 105 eller 120km/h. Kan alltså bli rätt jobbigt om man kör i exakt laglig svensk hastighet på motorväg under längre sträckor... De 320 170hk bilar jag kört tidigare har jag aldrig upplevt som bullriga på detta sätt vid 110km/h. Utväxlingen på E46 är ju visserligen ganska låg (Drygt 3000rpm vid 110km/h) men jag tycker inte att det borde skilja så mycket mellan identiska bilar när det gäller resonansbuller. Så vad säger ni andra med erfarenhet av E46 320, bullrar era bilar också vid 110km/h och försvinner detta oljud vid högre resp lägre hastigheter? mvh//Kristoffer BMW CS (Syd) #4918 Renault gör sig bäst på flaska med svart etikett :-) | |
|
En nästan ny bil ska vara helt tyst. Åk till BMW, det där är en garantisak. Njut av att det är gratis... Det har nog blivit något knas med motorkuddar, kardanstödlager etc. Felaktig montering e.d. Acceptera aldrig resonansljud i en såpass ny bil ! Man kan ibland ha otur med diffen och få en där kuggbilden inte är perfekt. Då kan det bli ett sjungande ljud kring 80 90km/h ibland högre. Acceptera aldrig det ! Det följer bilen livet ut och blir bara värre med åren. Thz |
|
|
Ja som tur är så är det fabriksgaranti ett bra tag till, får ringa BMW imorgon och fråga dem om det skall vara på det viset... Hade en Toyota för många år sedan som led av likande syndrom fast bullrigare förstås, man tycker att på en ett år gammal BMW skall sådant inte få förekomma. Någon annan med liknande erfarenheter som jag? mvh//Kristoffer BMW CS (Syd) #4918 Renault gör sig bäst på flaska med svart etikett :-) |
|
| Min bil är iofs inte ny men har nu liknande problem på min -01 e46 320 touring. Riktigt påtagligt om man ger gas vid 110km/h. Verkstaden bekräftade problemet vid service men vet inte vad det är. De vill börja byta saker i drivlina och bakaxel för att lokalisera felet och det låter dyrt. Hittde du en lösning? | |
| Jag får ibland, inte jämt, resonans kring 2000-2300 varv på min nya 320d. Är det något känt fel? Hade en ny Peugeot 206 GTI en gång och där fanns ett standardfel som gav resonans vid ett specifikt motorvarvtal. | |
|
cliffhanger: Jag sålde bilen sommaren 2007 och hade den inne på två olika BMW verkstäder för garantiåtgärder. De gjorde följande ingrepp: - Byte av upphängning till avgassystemet (gratis). Ljudet kvarstod. - Tappade ut ett antal Pa luft ur däcken (verkstaden skyllde på däcken vilka var sprillans nya Conti TS 810 dvs auktoriserat skitsnack) - Vid sista besöket gjordes ingenting eftersom de inte hittade något fel på bilen. "Den skall låta så, modellen är gammal. De nya är sexväxlade och tysta" blev svaret. Behöver jag säga att jag drar mig för att gynna sistnämnda verkstad? Dvs jag fick leva med bekymret och det verkar höra ihop med att den är lågt växlad. Jag brukade kompensera det med att alltid köra 120-130km/h på längre motorvägsetapper :-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.