|
|
|
|---|---|
|
Jag vet inte vilken baslåda jag ska ha till min e36 Coupé för att få ut bästa ljud! Allt kablage som lågnivåkabel osv. är draget och klart så det är bara baslåda som fattas. Jag har dessa saker i bilen nu: Huvud enhet: Sony NC-9950 Slutsteg: Monoblock på 1000W vid 2ohm (nominellt) Jag vill ha en baslåda med dubbla 12:or på ca 800W (rms) Jag vill dock inte borra hål i hatthyllan eller ta bort mina 6x9;or. Finns det någon som har något förslag på vad jag ska ha förnågot? Bandpassad låda , basreflex låda , märken på basarna ??? Hellst ska baslåda passa in mellan bak skärmarna som man ser då man öppnar bagageluckan på coupé:n , avståndet är ca 80cm och höjden ca 40cm. Jag är tacksam för bra förslag och goda tips ! "BMW, När Du Älskar Att Köra" | |
|
Eftersom minimalt med luft kan röra sig mellan bagaget och coupen så kommer du inte få mycket bas så vida du inte bygger en bandpasslåda och drar upp portarna genom hatthyllan. Om du nu inte har armstöd/skisack i baksätet som du kan fälla ner och spela igenom. Vilken bas du ska köpa beroe på vilken låda du ska bygga. MVH |
|
|
Bygger du en bandpasslåda och drar in röret i coupen så är det stor risk att 6x9orna bottnar. Det problemet kan du även få med andra konstruktioner. För att lösa det kan du bygga små slutna lådor under 6x9orna men först kan du provspela med baslådan om det blir några problem. En annan lösning är att bygga två ventilerade lådor och dra upp rören precis under originalgallren i hatthyllan(då måste 6x9orna bort). På så sätt slipper man ta fula hål i hatthyllan. Sen får du experimentera åt vilket håll basarna ska vara riktade för bästa tryck. Finns risk att det blir för mycket djupbas (från portarna) och dåligt attack. Ta bort skummet i originalgalren och stoppa fullt av dämpull eller liknande mellan hatthylan och plåten under hatthyllan så skramlar den inte så mycket. Har du skidlucka så skulle jag rekomendera två basar som är anpassade för små slutna lådor (tex nån av kickers fyrkantiga 10"). I en låda där basarna sitter vinklade så dom spelar in genom skidluckan från varsin sida (nån som förstår?) får du ganska bra verkninsgrad och slipper offra hela bagageutrymmet. (lådan uppifrån) ===== ===== ______ _____ | \ / | | bakåt | \ / | V |______\__/______| Med lite plexi i baksidan kan det bli snyggt. När det gäller att rekomendera basar så kan jag bara säga att köp dyrt så blir du nöjd och köp inte begagnat om du inte vet exakt vad du får för pengarna. |
|
|
oj, ascii-bilden blev inte så snygg. Gör ett nytt försök. (lådan uppifrån) ===== . . . ===== ______ . . . ._____ | . . . \ . . . / . . . | . | bakåt | . . . .\ . . / . . . .| . V |______\__/______| |
|
|
Tja Daniel ,,tack för tipsen,,, jag har dessvärre ingen skidlucka men jag har köpt två nya 12:or från sony och ska be en firma bygga låda..har du några tips utifrån de. "BMW, När Du Älskar Att Köra" |
|
|
Tjena MpFire. Min polare har en E36 328 Coupe. Han har dubbla rockford fosgate P3 12" basar. Dom driver han med ett rockford fosgate T8002 Power 2 kanals slutsteg som lämnar 1448 RMS Watt. Utöver det så har han dubbla kondensatorer på 1 Farad var. Lådan Passar precis mellan fjädertornen. (man får i princip pressa in lådan) Lådan är byggd i 22 mm MDF. Ställ dig själv följande fråga?? Är det DU lr dina medpassagerare som ska ha nytta av basen du kommer att ha i bilen?? Vem åker met i bilen?? Förmodligen du. Mitt förslag för att få ut grym bas är: En riktigt kraftfull huvudenhet med stark lågnivåsignal. (min har 6,5 Volt), ett riktigt fläskigt slutsteg, minst 2 kondensatorer och 2 basar med mkt ös i. |
|
|
forts från ovan. Hyser själv en förkärlek till Rockford Fosgate, har alltid funkat grymt bra för mig. TA bort högtalarna i hatthyllan också. Dom kommer studsa åt alla möjliga håll när basarna pumpar. Då får du in basen via hålen där, även fast du inte har portar ner till lådan. Kan du dessutom fälla baksätet så kommer du att få in sjukt mkt mer bas i bilen. Och ja, det räcker med bara högtalare fram. Köp kitsystem med slutsteg om du vill vara riktigt säker. Glöm inte att ha tjockast möjliga kablar till slutsteget och kondensatorerna. (jag kör med 50 mm2) Och sedan förslagsvis 4 mm2 till basarna. Och det viktigaste av allt= Ett nytt och fräscht batteri. Säkerställ också att generatorn laddar mellan 13,5-14 Volt. Då har du en fräsch generator!! |
|
| hej ta en titt på www.totalljud.se de har special paket till bmw e36 jag köpte det blev kanon iof så var de dubbla 10 | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.