|
|
|
|---|---|
|
Termostaten verkar ju vara hel alla slangar blir varma efter att arbetstemp uppnåtts. Även kylaren verkar bli jämt varm, kan man utesluta stopp då? Hur mycket luft i systemet ska det hinna bli innan fläkten slutar snurra? Fläkten snurrar som den ska i alla fall. Var luftar man ett system på en m70 -92? Enligt manual så saknar den ju skruv för "bleeding". Så vad ska jag dra för slutsats nu? Vågar ju inte köra en meter me bilen längre.... snacka om lycklig sommar... =( | |
|
Vad visar tempmätaren? Trycker den ut vatten utan att mätaren visar att det är för varmt så beror det sannorlikt på luft eller blåst toppackning, går tempmätaren i topp så kan kylet vara igensatt, testa att dra på kupefläkten på max och ställ in kupetemperaturen på max, då får motorn kylning den vägen. Håller den sig från kokning då så är troligen kylet igensatt eller någonstans på vägen. Jag har också en 92:a och jag har inte problem med luftningen, fastän jag fått plugga slangen som ventilerar vattenpumpen. Kolla förresten att du lyckats dra åt locket till kylvattnet ordentligt så det inte släpper ut vatten vid för lågt tryck. Det skall vara ganska högt tryck i systemet. /Mats J |
|
Paap Reeder |
... det finns på min en "bleedingskruv" men den kanske mera är för värmepaketet. I vilket fall sitter den framme t.v. Jag har heller aldrigt haft några luftningsproblem på min TROTS säkert minst 10 gångers olika mek som erfordrat kylartömning. Jag fyller på på kall motor tills det rinner över i expkärlet - väntar några minuter så att det hinner rinna igenom den lilla backventilen i termostaten - efterfyller - startar - låter gå - efterfyller. Klart. Låter inte bra med detta med kokning. MVH /// Paap R |
|
Tror mest det är spöken nånstans. Har nu fyllt systemet igen o luftat det som du beskrivit... o nu har jag kört den ca 30 mil utan att den kokat eller att nålen på mätaren gått upp mer än rakt upp... hmm Kan termostaten tillfälligt ha vägrat att öppna sig? Får väl se när det här händer igen eller om jag slipper problem... tur jag inte började riva mer i skiten... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.