AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
791

Behövs brifet för att köpa försäkring?

ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
Som rubriken lyder så undrar jag om jag måste ha Brifet till bilen för att kunna köpa försäkringen hos tillexempel Dekra.
Att det behövs när jag ska köpa plåtarna vet jag, men jag kommer inte ihåg hur det var hos Dekra.

// Mvh Andreas

Min förra 528i Touring
Länk
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
Ingen som har svaret på denna frågan?

// Mvh Andreas

Min förra 528i Touring
Länk
Förstår inte problemet. Varför inte köpa försäkringen där skyltarna tillverkas istället ?

Jag har för mig att skyltarna inte är bundna till bilen utan kan användas på flera olika fordon vilket gör att du inte behöver ha brifet.
Leffman: exportskyltar är knutna till ett specifikt fordon och kan ej användas på "valfri" bil.
Om det skulle gälla korttidsskyltar (gula) så kan de användas på vilken bil som helst efter att de kvitterats ut och försäkring tecknats.
Troligen är det i detta fallet förmodligen aktuellt med exportskyltarna misstänker jag. Med de gula skyltarna är det numera stor risk att man inte blir insläppt i Danmark pga att skyltarna endast gäller i Tyskland. Den danska försäkringen (pappersklistermärke) går enligt den danska Polisen inte att teckna längre och man blir därför ombedd att vända tillbaka till Tyskland för att skaffa en giltlig försäkring, dvs exportskyltar.
mvh.
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
Brifet behövs vid köp av exportförsäkring (skyltar med röd text).

// Mvh Andreas

Min förra 528i Touring
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.