AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.061

Byte av "Sensordyna" (Airbag)

Ki
21
Kidbefa
330i Touring -01
Äger en bmw 328 -99
Airbaglampan lyser på bilen och i samband med inkoppling av aribagen på passagerarsidan så sa dom på verkstaden att sensordynan var trasig och behövdes bytas ut.
Dom vill ha 3500:- för att byta den, men jag har kollat och det kostar 750:- att köpa en sensordyna.
Undrar om någon har erfarenhet av att byta en sådan?
Är det svårt?

/Stefan
an
137
anonymios
320d Xdrive E91 LCI-10
tja jag har bytt en på en 528 -99 passagerar sidan.. det gick på ca 40 minuter och var inga som hellst problem..

börja med att ta ur stolen ut bilen... sladd och bultarna(glöm ej bulten t bältet), ska nog sitta en vajer under stolen som oxå ska kopplas ur..

hitta en öppet utrymme där du kan sätta ner stolen.. ta av ryggen från stolen. ska sitta en "klämma" på vaje sida på baksidan som ska tryckas uppåt.. samtidigt.. då lossnar hela ryggen..

när detta är klart vänder du på sittdynan och ser att det finns 2 alternativt tre plastkåpor på sidorna.. skruva bort dem. sedan sitter tyget fast på ett par utstickande "spikar" som bara e å böja tillbaka.. så får du loss tyget runt om.. när du börjar dra loss tyget så sitter den förmodligen i små mettalclips som håller i en "stålpinne" i både stol å klädseln, knippsa av dem (glöm inte att köpa nya på bmw)... när du knippsat en efter en kommer du se den gamla "sittsensor mattan" den sitter nog bara med självhäftande tejp som finns med på din nya "matta". längst bak mot ryggen kan det vara lite mer klister så var försiktig då du byter denna så du inte river med dig skumgummit...

sen sätter du dit den nya mattan OCH drar sladden rätt! sedan gör du allting i omväng ordning med nya clips och krokar fast dem i stålpinnarna...

TIPS: bmw har en special tång för dessa clips jag pratar om.. fråga snällt och om dom inte e griniga så kan du nog få låna en... tången underlättar rejält...

lycka till!

hör av dig om d blir problem...
32ProPro-medlem
2.455
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Håller med om att det var dyrt men vågar man chansa med såna saker som airbagen?

Det hade inte jag vågat, men jag är kanske lite feg.

/Patrik, 325i cabrio -94, BMW CS 4096

Länk
Länk

/Udo Dirkelsniff

Länk
an
137
anonymios
320d Xdrive E91 LCI-10
efter att jag hade varit på bmw å frågat så trodde jag att det skulle vara skitsvårt .. men d va d iaf inte...

asså om du har plockat ur stolen och monterat ner den och sen kör fast så kan du ju alltid glida ner t bmw å be dom slå ihop den...

mvh
Ki
21
Kidbefa
330i Touring -01
Nu har jag varit o köpt en matta och nya clips, så får vi se vart det tar vägen. Tänkte försöka med det idag. Jag kan ju rapportera sen hur det gick.
P.s. Tack för tipset anonymis d.s.
/Stefan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.