|
|
|
|---|---|
|
En fråga till då från nybliven pappa av en M3:a 94:a .... jag är ny här och har sökt på forumet men detta ser inte ut att finnas svar på då jag iofs inte vet vad jag ska söka efter....?! Som jag skrev i ett annat inlägg om toppfarten i M3 E36 inatt så kommer denna fråga att svida då det verkar vara ngt dyrt problem ;) Vi åkte som sagt hem från en veckas sol och bil semester i helgen och jag hade min bästa vän med som var med mig när M3:an införskaffades i mitten på juli i år och han har kört den lika mkt som mig så nu är vi båda villrådiga.... Detta händer när jag gasar på ordentligt: 1:an - drar iväg som ett skott upp till ca: 60-65 km/t 2:an samma som ovan men upp i ca: 110-120 km/t 3:an som ovan men upp i ca: 160 km/t Nu till min oro - nu är vi uppe i typ 150 och lägger i 4:ans vxl och drar vidare med plattan i botten och då drar det till vänster när jag kopplar ner för att lägga i 4:an och rycker till som om det drar mer i förarhjulet än i passagerarhjulet!? Samma sak när man lägger i 5:an i 200+ km/t..... detta fenomen kommer enbart efter 130-140 km/t och bara när man drar på fullt,det känns ju självklart j*vligt skööönt med etta drag i hela registret i en bil som gått 15.000 mil och är 12 år gammal med att det blir detta drag mot vänster känns lite onaturligt :( jag har en amerikansk "Cigarette Tomahawk" 12 meters med 2 x 800 HP som har ett otroligt "vrid" i men det är ju 1600 galna hästar i denna båt, inte 286 hk som bilen och man tycker inte det känns riktigt tryggt att det rycker till i framvagnen när växeln läggs i i dessa farter så nu har jag precis kommit hem från min lilla 8 dagars bilkörnings semester som annars blev en underbar bilkörningsglädje och måste säga att det inte var många andra bilar som hängde med på autobahn. Vi hade några som ville "dra" mot oss och det var MB kompressor,Audi TT,Audi S6,S8,BMW 3-serien dock ej M3 samt lite japanare men ingen hakade på efter ca: 200-210 då dessa bilar började hoppa och vinglade medans min lilla M3:a som förutom detta som beskrivits ovan är i "mint" inne och ute samt motor rum och under redet så nog är jag en riktigt lycklig BMW ägare trots att det blev en E36:a då ekonomin inte tillåter 2 BMW bilar i 350 tkr klassen just nu ;( Min 330 Ci drar på fint men denna går inte att jämföra i mina ögon sett till körglädjen som M3 står för :) Jag har sett att det sitter krängningshämmare fram samt gula dämpare runt om och att den är sänkt från fabriken står i serviceboken från början så det känns att den är "stel" och lite hård när det är dåligt vägunderlag och detta vet jag inte riktigt vad jag kan göra åt,jag har ju 330 Ci att jämföra med och den går ju som X2000 på nästan alla underlag och min andra fråga blir således: är mina 4 dämpare slut då det är obekvämt så fort det är lite bulor och guppigt underlag eller blir det så när bilen har andra stötdämpare samt sänkt kanske 5 cm fram och 6-7 cm bak? jag har annars nya 17 tum BMW Y-Rondell fälgar med 225/45 både fram och bak och det blev bättre nu än de som satt på innan jag åkte ner till Monaco då det satt M3 E46 235/40 fram och 245/45 bak med blankslitna däck på så bättre är det med fortfarande dunkar det så fort det inte är plant väglag och det är lite jobbigt så alla förslag blir mycket tacksamt emottaget. Jag har nybesiktigat med nya fälgar och däck men fick en anm. på höger fram spindelled? som måste bytas men på BMW Group i Göteborg där jag har tid 4 augusti sa dom att det var tvunget att byta hela länkarmen (hoppas jag säger rätt nu) då det inte gick o bara byta spindelleden på M3:or? och detta skulle kosta med jobbet och "släckning" av anmärkningen så jag slapp ombesiktiga bilen 2899 kr inkl.moms. Är detta ett normalt pris samt stämmer det att dom måste byta hela länkarmer på dessa modeller? Ser fram emot era svar på båda frågorna då jag blir seriöst orolig att det är något allvarligt fel på bilen när den drar snett vid fullt gaspådrag i 3:ans vxl och uppåt samt att den går så hårt på vägen i alla hastigheter så fort det inte är plant och bra asfaltsunderlag.... Vänliga Hälsningar till Er alla från Göteborgs Gladaste ägare av min drömbil M3 ;) Christopher Johnson Garcia-Vega - BMW Is The Best Cure - | |
|
Ska tillägga att jag som sagt inte har fått länkarmen bytt så om det nu kan bero på detta samt att den behöver en framvagns/hjulinställning (har bett om detta när länkarmen byts ut 4:e augusti) så blir jag otroligt lättad men som sagt, jag ser fram emot era svar på dessa oroligheter så man kan börja sova på natten igen..... :( MVH Chris - BMW Is The Best Cure - BMW Is The Best Cure - |
|
| Kanske värt att se över samtliga bussningar i fram & bakvagn? Trots allt en 11 år gammal bil. | |
|
även om du är intresserad av att veta svaret på din fråga så behöver du ju inte starta 3 EXAKT likadana trådar om det, vara 2 i samma forumdel! MVH Johan K |
|
|
Bmwfreaken: Sorry men ena tråden/frågan kom inte upp i forumet inatt då det stod error 2 ggr så jag la inte upp denna fråga 3ggr men självklart måste det ju finnas en person i alla forum som ska påpeka sånna småsaker så tack för din uppmärksamhet istället för att delge ett tips eller kanske t.o.m en ide´om vad som kan vara fel på bilen....*suck* Chris - BMW Is The Best Cure - |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.