AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
6.543

Hur många har brandsläckare i bilen?

Sida 2 av 3
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Tallviking: Samma lösning finns till BMW, det finns bland annat brandsläckare och förbandslåda att köpa till stolarna, i alla fall till E34 och E39...
Men det är den lösningen jag är tveksam till.
Tror att det bara får plats ett kilo i en sådan, sedan gillar jag personligen att sitta långt ner mot golvet och en sådan placerad brandsläckare hindrar justeringen.

/Hammar
BMW har oxå lösningar. :-)
Länk
Länk
Länk

///Micke
Touringklubben: Länk
Vad jag har förstått så är det lag i Belgien att ha den just åtkomlig från förarplatsen av flera anledningar. Påkörning bakifrån resulterar lätt i brand då tanken sitter bak samt om man fastnar inne i bilen vid en krock skall man kunna använda släckaren från den plats man befinner sig på.

Har hört talas om att det är regel eller på väg att blir regel i fler länder men än så länge har jag bara sett det som standard i Belgien.

Tycker det borde vara viktigare än varningstriangel t.ex
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Micke Olsson: Snyggt lackat!!!
Så måste jag också göra! ;-)
(Lacka alltså)

För den släckaren såg misstänkt likt ut att vara samma som min, speciellt fästet...
(Så fick man något att göra till helgen igen då...)

/Hammar
hammar:
Vad jag vet så är det original. :-)

///Micke
mi
910
micke80
528i -86
520i -97
635CSi -83

BMW CS #3981
Jag har en BMW orginal monterad i framkant på förarstolen. Den har säkert suttit där från fabriken så funktionen är väl tveksam...
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Micke Olsson: Är det original??
För den ser exakt lika ut som den jag har, knappar, hållare och allt, bortsätt från loggan.
Hur som helst så ska jag kanske lacka min, men jag får se. ;-)
Snygg var den i alla fall.

micke80: Finns det inte tryckmätare?
Om det finns tryck i den borde väl den vara Ok ändå?
Eller kan pulvret bli gammalt också?
mi
910
micke80
528i -86
520i -97
635CSi -83

BMW CS #3981
Hammar: Nix, ingen tryckmätare på min.... Stelnar inte pulvret efter några år? Eller är det skummet som gör det? Kan man kolla upp det på nåt sätt??
hammar:
Jag skulle bli mycket förvånad om Asken monterar icke originalprylar i bilen.

///Micke
sj
813
sjoberg
Kia Stonic 1.0 T-GDi -20
BMW 340i Touring -18
En pulversläckare ska/bör vändas 1 gång om året åtminstonde så att pulvret inte sätter sig som en kaka i botten.
Pulvret blir inte gammalt men packningar i i ventilen och halsen blir torra efter en 10 år ungefär. Därför "laddas" pulversläckare om vart 10:onde år på alla arbetsplatser enligt svensk standard.
Ett enkelt sätt att kolla bs är att vända den upp-och-ner och sedan lyssna om man här pulvret "kana" ner, gör man inte det kan man slå lite försiktigt med en gummiklubba på den så det lossnar.

Sjöberg
Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

Jag har också en monterad i framkant på förarstolen, det är krav från försäkringsbolaget för att få den entusiastförsäkrad, borde egentligen sitta i alla bilar kanske.......

Mats
BMW CS #5847
AC
288
AC Cobra
535dT X-Drive 2013
Kom att tänka på er som har den monterad i skuffen... Om det blir en brand i motorrummet och det leder till att strömmen bryts i hela bilen, då kan ni ju inte komma åt brandsläckaren om ni har elektroniskt lås på luckan, eller har man en kombi är det ju inte så svårt att få tag i den men i en sedan blir det kanske lite krångligare. eller det kanske finns system som gör så att inte strömmen bryts i sånna tillfällen ? (har inte så stor koll på det)
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
AC Cobra: Jag är inte så säker på att strömmen bryts så lätt med tanke på att batteriet är i bagaget och troligen är kretsen kopplad innan den går till motorrummet, och i annat fall går det att öppna utan el också. ;-)
Men det är klart en fördel att ha den inne i bilen så att säga.
Det är som har framkommit här:

1. Om man blir påkörd bak och bensintanken tar eld.
1a. Bagageluckan kan bucklas så den inte går att öppna.
2. Om man kör av vägen och fastnar och det börjar brinna inne i bilen har man den väl till hands under stolen.
3. Om, mot att förmodan, elen skulle gå så går det snabbare att få tag i brandsläckaren fram än bak.

Så visst, det är bäst att ha den fram, men försök frå en 2Kg stor brandsläckare att passa där fram. :-)
Som jag sagt tidigare, helre en i bagagen än ingen alls...
Gemini__
Hur går man tillväga för att montera en släckare i framkant på en av framstolarna. Får man med någon monteringssats utformad för just detta om man beställer originalsläckare från BMW? Alltid bra med en släckare monterad, detta måste ordnas.

pierran: Vettiga inlägg i tråden tack!

Länk
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Gemini__: Det ska finnas en komplett installation, med brandsläckare och "hylla" att köpa på BMW, original.
Men den släckaren är troligen "endast" på 1 Kg.
Har också ett under förarsätet(original)

0km/h - Ventilsmatter 4sek
Jag har en släckare i gammelbilen.......

sw
Gemini__
hammar: Ok, tackar. Får åka och höra med BMW.

Ha det!

Mvh:
Thomas

Länk
gi
77
gizzmo123
325ia -92
318i -88
318i -85
320ia -87
jag har en i min
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Tänkte mest fylla i med lite info då det inte alltid är helt uppenbart med alla detaljer kring brandsläckare.

Jag själv köpte en brandsläckare för ca ett år sedan. Beställde den rakt av från Aktsam, de där som vägrar försäkra min bil :-)
Blev en 2kg pulver, inkl. tryckmätare, klassning 13A 89B C och den kostade bara 395:- inkl. frakt.

===> Släckmedel <===

A-släckare används i bostads- och kontorsmiljöer mot trä, papper, textilier.
Innehåller vatten, skum eller pulver.

B-släckare används i miljöer som bilverkstäder, färgförråd, bensinstationer och även hemma mot släckning av många plastmaterial.
Innehåller skum, pulver eller koldioxid.

C-släckare används där risk för gasbrand finns tex panncentraler och industrier med gasolhantering.
Innehåller pulver.

Slutsats : Man bör ha en pulver ABC i bilen (som sjoberg tidigare nämnt).

Några andra släckmedel än pulver är egentligen inte lämpliga om man är ute efter en allround släckare i en bil. Koldioxid fungerar tex inte mot brandtyp A och skumvätska fryser vid minusgrader.

===> Effektklass <===

Klassas enligt en europeisk standard, SS EN3. Anges med brandtypen (A, B eller C) följt av en siffra som anger hur effektiv den är mot just denna brandtyp. Ju högre siffra desto bättre.

Rekommendationer från Stockholms Brandförsvar och SVEBRA är för vanlig personbil
- Pulver
- 1kg (minimum), 2-3kg (rekommenderat), 4kg (kan användas)
- Minimum 13A 70B C för 2kg pulver
- Minimum 21A 113B C för 3kg pulver

Slutsats : Absoluta minimum effektklass för 2kg pulver är 13A 70B C (men gå gärna på något högre effektklass precis som sjoberg nämnt tidigare).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.