AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
6.545

Hur många har brandsläckare i bilen?

Sida 1 av 3
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Såg två bilar brinna på Autobahn vid två olika tillfällen. En BMW Compact i Tyskland och en Golf i Italien. I Italien var det en lastbil chaufförer som var snabbast på plats med brandsläckare men bilen såg ganska förstörd ut framtill! Däremot i Tyskland stog hon bara en bit bort från bilen och såg den brinna, stackaren. (Måste tilläggas att båda bilarna såg ganska nya ut, speciellt Golfen som dessutom var riktig modifierad)

Efter det jag såg tänkte jag det kanske är dags och skaffa en brandsläckare och ha i bilen.

Vad tycker ni om dessa? De säljes bland annat på autoexperten. Tycker de är ganska dyra med tanke på storleken men snygga är dem i alla fall. Någon som har skaffat sådana eller kanske har tips på bättre och billigare versioner?

Länk till brandsläckare....
Länk

Tack på förhand.

------
Länk
Länk
600 gram pulver är tyvärr inte mycket att hänga i granen när det väl brinner.

///Micke
Touringklubben: Länk
sj
813
sjoberg
Kia Stonic 1.0 T-GDi -20
BMW 340i Touring -18
Bilar bör utrustas med minst 2 kg pulver av ABC-klass, klassningen skall helst vara 13 A 89B C.
Detta samt att brandsläckaren bör vara utrustad med slang samt manometer så att man kan se om den drabbas av ev tryckfall.
Dessutom bör man plocka ut och vända släckaren i gång om året för att vara säker på att pulvert är "uppluckrat" när den väl behöver användas!!

Sjöberg
Kanske dags att ha vad som är krav på t.ex i Belgien. Där sitter det en brandsläckare vid främre passagerarsätet på alla bilar.

Volvo t.ex har särskilda versioner på passagerarsätet till denna marknad med en ögla som sticker fram för längdjustering av sätet speciellt framtagen för att kunna montera en brandsläckare i sätets framkant

På många bilar monteras den i golvet fram vilket gör att det blir svårt att skjuta sätet max framåt eller bakåt eftersom brandsläckaren inte åker med

Min 735 E38 har brandsläckaren monterad i framkant på sätet men det är en efterkonstruktion som vibrerar en hel del tyvärr.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Har inte tyskland också börjat med krav på brandsläckare och reflexväst för att få åka på autobahn?
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Har släckare i porschen men borde ha det i mina bmws också...
Tror också på nått lite rejälare än den lilla 'snygga' i länken.

//Magnus

ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Jag har 2Kg i bagaget sedan övre kylarfästet lossnade och gjorde att det började ryka ur motorhuven, så jag trodde det brann. ;-)
Tar upp lite plats med hållaren men det har aldrig varit några problem.
Känns ganska tryggt att ha, så kan man hjälpa både sig själv och andra på vägen om något skulle hända.

Här är en bild:

Gillar inte den lilla brandsläckaren som man kan köpa och montera under stolarna.
Dels är den i vägen så man kan inte sänka stolen ordentligt, sedan är det inte tillräckligt i den för att vara bra.

/Hammar
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Innan någon säger något, jag har säkrat hela "mattan" med två hakar så den inte kan hoppa runt i bagaget.
Har fler bilder om någon vill se hur jag gjort...

/Hammar
sj
813
sjoberg
Kia Stonic 1.0 T-GDi -20
BMW 340i Touring -18
Bra installation "hammar", men egentligen skulle du haft den i kupén. Men jag vet att det är ont om plats, och är inget vidare snygga!!
Om många är intresserade skulle jag ev kunna plocka med mig bs till någon träff och sälja för en hyffsad slant, de är av märket Presto, svensktillverkade med 5 års garanti med fordonsfäste.

Brandsläckare är en sån sak som aldrig saknar -- förrän det brinner.

Sjöberg
Blåser man ur en 2kg pulversläckare inne i en bil så lär man få damma pulver i ett par år!
Därför är väl andra typer av släckare att föredra?

"Sjöberg" har du använt släckaren EN gång så måste du fylla den annars små läcker den bara hela tiden.

MVH
sj
813
sjoberg
Kia Stonic 1.0 T-GDi -20
BMW 340i Touring -18
Dubilidu!: Helt riktigt, om man utlöst den måste den laddas!!

Tyvärr finns inget alternativ till pulver nuförtiden, innan fanns det ett släckämne som hette halon, men det förbjöds på 90-talet pga av dom negativa miljöeffkterna. Synd för det är väldigt bra...
Pulver e bra att släcka med men skit att göra rent efter!!

Det skall dock mycket till om man skall vådautlösa den i bilen, med en bra plomberingen och lite baktanke bak placeringen så är det rätt lugnt.
För tömmer du hela den i bilen kan jag garantera att det aldrig blir fritt från pulver, och använd absolut inte dammsugaren för att städa. Pulverkorner är så små att dom går rakt in i dammsugaremotorn med totalhaveri som följd.

Sjöberg
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
sjoberg: Ja, jag tänkte installera den inne i bilen men det skulle inte passa riktigt in i interiören så att säga. ;-)
(Möjligen på passagerarsidan vid fötterna...)

Så jag tänkte att hellre en brandsläckare i bagaget än ingen alls.
Tar inte lång tid att springa till bagaget, och det är bara att rycka upp släckaren sedan.

Angående brandsläckare och köp av en så är jag intresserad av att ha en hemma också.

Du verkar ha viss insikt i detta med brandsäkerhet...
Hur är det bästa sättet att släcka en brand i motorrummet och vad bör man tänka på?

/Hammar
sj
813
sjoberg
Kia Stonic 1.0 T-GDi -20
BMW 340i Touring -18
hammar: Helt klart att det är bättre att ha en bs i bagaget än ingen alls!!

Ska du släcka en motorbrand, så öppna huven till första läget utan att dra upp den, för att förhindra att elden får mer syre...
Sen är det bara in med slangen och "ge", pulvert är så pass lättflyktigt att det sprider sig självt i så pass litet utrymme som ett motorutrymme. Men det skadar aldrig att röra slangen fram och tillbaka och på så sätt öka spridningen ännu mer.
Försök i största möjliga mån hålla släckaren upprätt, så pulver är i botten.
Har man ingen slang på bs så går det ändå, lite "pyssligare" bara...

Sjöberg
sj
813
sjoberg
Kia Stonic 1.0 T-GDi -20
BMW 340i Touring -18
Brandsläckare hemma är ochså väldigt bra att ha, jag har 3... Tänk gärna på att även köpa en brandfilt om det skulle uppstå en brand i kläderna på någon.
LF brukar ha paket innehållande brandvarnare, brandsläckare och brandfilt att sälja. Då får man hemförsäkringen billigare ochså!!

Sjöberg
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
...det är som de säger, de flesta olyckorna sker i hemmet. ;-)
Ska kolla med försäkringsbolaget.
Tack för tipsen.

/Hammar
"Tar inte lång tid att springa till bagaget, och det är bara att rycka upp släckaren sedan."

Förutsatt att bakdelen på bilen är intakt ja...behövs inte mycket bucklor innan det kan bli ett helvete att öppna luckan...

Kan dock erkänna att jag också har min i bagaget...:)

Ja
1.557
JaJsEn
320IK -88
750IAL Highline -90
318I Touring -91
325IX -87
320I -92
R80/7 -78
har brandsläckare i bilen.

känndes rätt nödvendigt när man turbokonverterade den =)

mvh Erik Jakobsson

Enligt Haynes är man "Proffesionell mekaniker" =)
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Har släckare i dubbelturbon...
Så här ser Volvo:s specialstol för Belgien med integrerad brandsläckare ut

Mycket bra uträknat

Länk
-
219
- -BMW- -
BMW 535d -08 LCI
Skyline GTR -91
Det borde mer eller mindre vara standard/krav i alla bilar. Varför ska det vara lag att ha en i en buss om inte en bil ?

Med Vänliga Hälsningar
Jonas
har brandsläckare i min 02 touring (banbil) monterad på kardantunneln framför växelspaken, lätt åtkomlig..2 kg pulver med tryckmätare...skulle aldrig få för mig att vara utan, dels för att bilen är så gammal och man vet aldrig vad som händer, samt att det kan hjälpa ngn annan vid nödsituation!

flyttar över den till e30in som jag kör med vintertid...

MVH
Johan K
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.