AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
5.910

Knack, knack, knack ljud vid +2000 varv i min Z3 M Coupé

Sida 1 av 2
Jasse123
Hej!
Undrar om det är någon som kan tänkas veta vad det kan vara för något oljud i min motor vid c:a +2000 varv?
Läste länken här tidigare om ett liknande problem på en annan
Z3 M där det kontaterats att det var vevlagerbank.
Det konstiga är att ljudet uppkom direkt efter att jag "dragit" iväg lite efter en korsning, inget tokvarvande alltså.

Kan ett lagerras uppstå så på engång???
Jag får erkänna att motorn inte hade uppnåt rätt arbetstemperatur men den var absolut ej kall.
Tempmätaren stod på c:a fem i tolv tror jag.
Har någon har en prisuppgift på vad kalaset skulle kosta att laga om det nu är vevlagren?
Måste hela motorn lyftas?
Kan det vara något annat lager eller problem med Vanosen?
Bilen går "bra" i motorn för övrigt så personligen tror jag inte det kan vara Vanosen eftersom den då skulle gå sämre, eller har jag fel?
Mycket tacksam för svar!
Vill ha bilen "fit for fight" igen till BMW träffen på Knutstorp den 13-14 augusti såklart!
/Thomas

Hej Tomas

Detta låter exakt precis som det som inträffade mig och Palandet här på forumet. Kommer som ett rasslande ljud just vid 2000-3000 varv. Jag lämnade in min bil på BMW där en ordentlig undersökning gjordes.

Anledning till missljudet var pga att vevstakslagret i 4.e cylindern skurit (på min). Motorn fick lyftas ur osv. Detta tog en bit över 30 timmar för BMW och fakturan hamnade på strax över 55 000:-

På min bil byttes följande: vevaxel, vevstakar, oljepump, lagerskål, olja, glykol och oljefilter samt packningar och lite skruvar osv.

Frågan är nu, vilket försäkringsbolag har du?
Årsmodell på bilen samt hur långt har den gått?
Import?

Detta ....kan... gå på maskinskada, beroede på försäkringsbolag.

Jag vet att hos Trygg Hansa gäller inte maskinskada hos importbilar, andra försäkrningsbolag har typ upp till 8 år samt 10 000mil.

Självrisk på omkring 5 000:-, kan även tillkomma en viss procentsats av själva kostnaden som man kan få stå för...som sagt..kolla upp detta...det låter inte som att det är vanosen utan vevstakarna.

(Kör du med bilen och vevstakslagerna är skurna, kan du om oturen är framme skjuta vevstakarna rakt genom cylindern, och då är de ny motor som gäller och då kan man nog ränka med en 1.a framför 5.an på fakturan........mitt råd, ställ bilen)

Lycka till, och hoppas INTE att det är detta nu utan bara någonting litet som snabbt och enkelt går att fixa.

Mvh
Jasse123
Tack för det snabba svaret yatooil!
Bilen är nyligen importerad av mig själv och har gått över 11700 mil, så någon motorgaranti är nog bara att glömma tyvärr.
Jag har redan "parkerat" den i garaget tills felet konstaterats,
det behöver ju som sagt inte bli värre än vad det är.
Skall försöka dra iväg den på ett släp till Bmw och be dem lyssna.
Berättade Bmw verkstaden vad ditt fel berodde på och om det är stor risk att felet upprepas? Jag förstår att lagret gått tort, men visste de varför? Kan det bero på att arbetstempen på motorn inte var 100% som kanske i mitt fall?

Du skrev att Bmw lyfte ut hela motorn, är det någon som vet om detta måste göras? Finns det absolut ingen möjlighet att ta bort "sumpen" på plats förbi framvagnsbalken och slippa ta ur hela motorn?
Det skulle ju underlätta något oerhört!

Tacksam för svar / Jasse

Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Med tanke på att bilen gått 11700 mil tror jag inte du ska klandra dig själv för mycket för att lagren är skadade. Finns med största sannolikhet tidigare ägare som har mer med saken att göra än vad du har. Kanske säljaren i Tyskland visste mer om bilen än han berättat för dig?
Försök att få någon som jobbar svart att göra jobbet.
Det kan räcka med att köpa nya lager, kanske behöver du slipa om veven om du tagit det så lugnt som du säger.
Lycka till, alltid tråkigt med ras.

Flåklypa
Hej!

När importerade du bilen och ifrån vilken stad?
------------------------------------------------------------------

Bilen är nyligen importerad av mig själv och har gått över 11700 mil, så någon motorgaranti är nog bara att glömma tyvärr.

:yatooil. Ja tyvärr låter det så ;(

Jag har redan "parkerat" den i garaget tills felet konstaterats,
det behöver ju som sagt inte bli värre än vad det är.
Skall försöka dra iväg den på ett släp till Bmw och be dem lyssna.
Berättade Bmw verkstaden vad ditt fel berodde på och om det är stor risk att felet upprepas? Jag förstår att lagret gått tort, men visste de varför? Kan det bero på att arbetstempen på motorn inte var 100% som kanske i mitt fall?

:yatooil. Enligt en ruggigt kunnig kille på just denn BMW-verkstaden som alltid fixa till M bilar som kommer in är anledningen till de skurna lagerna att bilen varvats för mycket just när oljan inte varit tillräckligt varm. En gång är väl inte hela världen, men dra ut en nystatad bil och varva den till 7 000 är inte bra vilket gjort att lagerna skurit. Han sa också att det såg ut som att bilen gått torr, dvs utan olja då han trodde att ojlepumpen gått sönder.

Du skrev att Bmw lyfte ut hela motorn, är det någon som vet om detta måste göras? Finns det absolut ingen möjlighet att ta bort "sumpen" på plats förbi framvagnsbalken och slippa ta ur hela motorn?
Det skulle ju underlätta något oerhört!

:yatooil. Jag tror, men är inte 100% säker...men motorn måste ut. Min motor plockades ner i molekyler och allt byttes som behövde bytas för att få en helfräch bil med klockren motor vilket va mycket viktigt för mig. Kosta vad de kosta vill, bilen ska vara i toppskick när den kommer ifrån BMW. Jag tryckte även på om de kunde vara någonting med vanosen, men enligt killen va detta en bland de frächaste vanosar han någonsin lyssnat på, vilket gjorde mig lite glad iaf.
Jasse123
Tack för era svar!
Inte alls roligt om det nu är vevlagren som allt tyder på.
Får väl försöka kolla upp om det går att få loss sumpen utan att lyfta motorn, lär nog bli trångt?!
Jag hör av mig när Bmw mekanikerna också lyssnat på motorn......

yatooil: Vilken verkstad gjordes reparationen hos?

Jag har tappat allt förtroende hos BMW Solna i sthlm.. de kan inte lämna tillbaks bilen utan att man behöver göra flera återbesök hos dem :(
//Rop
Jasse123
Har ej lämnat in bilen ännu, får se om det blir till BMW eller någon motorrenoveringsfirma.
Visa användare
847
pgr69
Z3 M Roadster -98
Audi A3 e-tron -15
Ford Focus 1.6 TDI -12
VW ID3 Max 1st
Kubota K008-3 0.7D -03
Kubota K7100 0.7D -88
Efter vår norge resa så upptäckte jag ett otrevligt knackande i vanos "hörnan"

Efter att både BMW i Solna lyssnat på den och BMW experten i Huddinge (larsson bil o mek) lyssnat på den så konstaterades det att vanosväxellådan knackar lite.

Dock så fick jag rekommendationen att gå på en lite tjockare olja som fyller upp lite mer i motorn, i detta fall agip 10W-40 halvsyntet. efter 10 mil kan jag bara konstatera att alla knackljud och rasselljud är helt borta och motorn låter mycket tystare nu.

Mvh
Peter G

Po
5
Poti
Bmw z3 M Coupé -99
Kan inte ett sådant här motorhaveri täckas av försäkrings bolaget ?? Jag läste tex på Länsförsäkringars hemsida ( Länk ) Att det fanns en maskinskade garant där , det var dock gaska otydligt just vad som gäller . Någon som vet ?
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Där stog det faktiskt att maskinskada gäller upp till 8 år eller till 10.000 mil. Det som förvånar mig är att den upphör att gälla om NÅGON av dessa kriterier uppfylls, vilket INTE är vad länsförsäkringar sagt muntligen till mig. Då sa de att något av kriterierna skall vara uppfyllda för att maskinskadeförsäkringen ska gälla. Någon som kan verifiera vad som är det rätta ?
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Skriftliga villkor gäller alltid tyvärr.

Mvh
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Saxat ifrån: Länk

IceGBG skrev:

"Det viktiga med pre -01 års modeller är att de borde ha en "short block" uppgradering annars drar dom mycket olja, och VANOS som knackar. Dvs att dom har bytt ut motorblocket, kolvar, kolvringar mm mm, vilket motorerna hade i serieprodukton fr.o.m årsmodell -01. BMW gjorde detta på garantin men folk har även betalat dyra pengar i efterhand för att få detta gjort. Det gick på ca 5500 euro för att konvertera motorn till 01. Garantitiden har ju gått ut för -99, 00 och 01:orna, så numera måste man betala för det."

hasso skrev:

"Uppgraderingen av cylinderlopp och kolvar gjordes från feb/mars 2000
Och som ovan Vanosuppgradering from hösten 2000.
En del tidigare kan ska ha kompletterats med en elektrisk förladdningspump och em tryckackumulatorventil för att oljan inte skulle rinna ur vanosen när motorn stängts av och orsaka iriterrande rassel vid start som iofs är ofarligt men inte kul att höra."

Mvh
Visa användare
847
pgr69
Z3 M Roadster -98
Audi A3 e-tron -15
Ford Focus 1.6 TDI -12
VW ID3 Max 1st
Kubota K008-3 0.7D -03
Kubota K7100 0.7D -88
rob_t: Är det inte så att den motorn som hade dom problemen var S54 motorn alltså den på 343 Hkr. Jag har letat i BMS TIS och jag hittar inget om detta enorma jobb när det gäller S50 motorn vilket jag antar det gäller då vi har en M coupe från -99 som knackar.

S54 motorn kom just -00 i alla fall enl BMW TIS.

Mvh
PG

Visa användare
847
pgr69
Z3 M Roadster -98
Audi A3 e-tron -15
Ford Focus 1.6 TDI -12
VW ID3 Max 1st
Kubota K008-3 0.7D -03
Kubota K7100 0.7D -88
Hmm läste just länken, den bilen var ju en M5 med en helt annan motor....

/PG
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Jepp. Helt ointressant fakta i denna tråd.
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Jepp. Helt ointressant fakta i denna tråd.
Jasse123
Tjena!
Ville bara meddela att min motor i Z3:an går kanon igen!
Tog lite tid att få den fixad, jag lämnade in bilen i Tyskland på en aukt. BMW firma istället och där konstaterades att det var vanosen som "hängt sig"
som dom sa. Lite svårt med tyskan! :))
Allt är frid och fröjd igen och det var ju tur att det inte var "lagerbank",
då kunde det ha blivit dyrt!
Nu hamnade notan på c:a 890 EUR inkl. något kugghjul,
helt OK tycker jag.

Tack för alla era svar, men som sagt nu är "problemet" åtgärdat!
/Jasse

(Full fart på BMW-träffen på Knutstorp igen nästa år eller hur?!)

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Vilken motor är det som sitter i Z3M?
Gissar på att det är S52 eller S54?
Att lagren skär, är det ett vanligt förekommande problem?

___
Läs begagnatguiden!
Länk
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Mugge: S50B32 sitter i Z3M från 97 till 00, S54B32 i 01-02.

/Masten

Varför äta Omega-3 när man kan köra Zäta-3?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.