AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
942

Oljetemp m5 låg

Som rubriken lyder har sökt men hittar inte mitt svar.
Problemet är att oljetempen håller sig till 70 grader landsväg motorväg men när jag kör runt i city o på småvägar så drar den upp mot en 80-85, Vad är då felet? har set ngt med en termostat.. känns lite surt bara har precis hält i ny olja för 1000 pix... ngn som haft samma problem och isåfall kanske vet hur man löser det hela?
Gemini__
Har du läst dessa trådar? Kanske hittar något intressant där.

Länk

Länk

Länk
Vart lite trött igår så jag missade nog de relevanta i trådarna. Bara tömma den på olja idag igen då o försöka rengöra filterhuset med positiv effekt som följd :)
Enligt rigobil i hstd sitter där ingen termostat i oljefilterhuset..
Ngn som kan motbevisa? vore bra..
m5
975
m5toureg
E34 M5touring '95
E9 CS-A '75
AUDI A6 Avant 2.4 Quattro
ytterligare ett bevis på att numera måste VI -bevisa- ?? för BMW hur deras produkter fungerar och vilka reservdelar som BMW har
till salu till bilägarna, så har det varit länge för 'äldre' bilar men
numera är ju även en E34 M5 en -gammal- bil som BMW knappt
längre kommer ihåg att de en gång gjorde ??
därav kommentarer som
- M5touring = finns inte !
- thermostat i oljefilterhjuset = finns inte !
-
lycka till med 'bevisbördan', tyvärr vet jag inte hur jag kan hjälpa dig med detta, är det för mycket begärd av RIGO att de ringa
'M-hot line'- linjen till Garching ? kanske det räcker med ett samtal till -reservdelslagret- i Malmö ??
Jo man tycker ju detta... Blev lite halvirreterad när jag var hos dem o frågade ang detta då jag var helt säker på att det sitter en termostat i oljehuset. Får helt enkelt åka dit igen o be dem kolla upp detta nogrant. Blev lite förvånad då rigo bil i hstd ska ha ett gott rykte om sig o förväntade mig då lite hjälp i form av att kunden har alltid rätt... Oljetempen e fortfarande oförändrad inne på rigo trodde dem att de va dålig kontakt på jordanslutningarna el fel på givaren.. kan detta vara möjligt?
Da
80
Darky
M5 3.8 -92
Ska försöka knixa i hop en beskrivning hur du hittar termostaten på en 3.8L. Sett framifrån motorn på vänster sida typ nedanför där du fyller på spolar vätska till fram lysena där ser du som ett litet hus med en kontakt ovanpå. Ta bort behållare för framrute spolning samt för lysena. Du får lossa fronten för att få bort behållaren för spolarvätska till framrutan. Sen ser du termostat huset MKT tydligare. Du har 5st M10 bultar som går in i termostat huset. Lossa dem ta ut termostaten kolla på den se hur den ser ut, min termostat va i rätt kasst skick t.ex packningen hade svällt till säkert det 4 dubbla så de funkade rätt kasst :-)

Hoppas min skumma beskrvning är till nån hjälp? Hade varit mkt enklare om jag kunde visat med nån bild typ. Ska försöka hinna ta lite bilder i morn så kan jag lägga ut dem här.!

Mvh / Martin
Da
80
Darky
M5 3.8 -92
hmm läste tråden lite nogrannare nu.. tror jag gav rätt svar men ändå fel..

Trodde ni snackade om "den vanliga" termostaten lol.. Såg nu när jag läste lite nogrannare att jag läste väldigt fel innan förlåt hehe!

Kan inte svara på dina frågor nu bara för det tyvärr :-( Lycka till i alla fall..

mvh / Martin
m5
975
m5toureg
E34 M5touring '95
E9 CS-A '75
AUDI A6 Avant 2.4 Quattro
Tobbelito@
'oljethermostaten' (som öppnar vid ca. 104 grader om jag minns rätt) har diskuterats här tidigare flera gånger - använd 'sök-funktionne' och läs på - den går INTE att köpa seperat, vill du har
NYA grejer måste du köpa hela oljefilterhuset men den KAN räcka med rengöring eftersom -thermostaten- förmodligen har fasnat o öppet läge pga oljeslamm -
jag rekommendera som sagt att läsa tidigare diskussioner på samma tema, det kommer säker att hjälpa dig -
lycka till !

M5touring register
Jo jag har läst de andra trådarna. tack för all hjälp. Får bli att suga ut all olja o plocka bort oljefilterhuset då. Tack
bi
14
bichler
E34 M5 Touring 3.8 -92
E92 335i -2007
Jag hade samma problem, provade fixa termostaten själv men det hjälpte inte.
Slutade med att jag köpte nytt oljefilterhus (så heter det. termostaten är inbyggd) 2300 pix.
Nu funkar allt som det ska.

Du fixar det själv om du är händig.
De behöver inte ta ur oljan om du bytt nyligen. Endast väldigt lite olja kommer att läcka ut.

Lycka till.

/// Thomas
M5 3.8 Touring
Pe
77
Peter U
M5 2000
Här kan man studera hur hög oljetempen blir i olika bilar när det börjar gå undan. Länk
Bichler: Har precis gjort rent termostaten men det gav ingen skillnad. Har beställt givaren tänkte byta den först o se om de hjälper annars får jag väll byta filterhuset men jag kollade på thermostaten o den satt inte fast o va i stängt läge o de gick att trycka den upp o ner.. men den kanske kan va ur funktion ändå?! Får se vad som händer.. tack så mkt för tipset iallafall. Nej det löser jag själv såg ut att va 4 skruvar mot blocket och så anslutningarna till oljeslangarna till oljekylet att skruva lös gott att jag slipper byta olja igen iallafal :)

Peter U: Rolig sida de där men där va en m5e34 med lite väl hög oljetemp såg de ut som 140 grader.. :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.