|
|
|
|---|---|
MGL |
Hej, jag har en 540 IAT- 95 den började stanna på tomgång idag, kraftigt ryckande gång även vid jämn gas i 100-120 km, men vid 75-100 % gaspådrag märks inga ryck eller effektbortfall, efter ca 2 mils körning så ryker den blått. Jag skall nämna att membranet bytte jag för 2 år sedan ( ca 3000 mil sedan) motorn har inga misslud eller något, kan det vara membranet igen ??? tacksam för snabbt svar, är på semester långt hemifrån med bilen.... MGL |
|
Svårt att säga men ryker det blått är det väl ett tecken på olja i förbränningen, skulle det vara fet blandning av bränsle ryker det svart, vit rök tyder på vatten. Hade själv problem med en bil som ryckte vid jämn fart visade sig vara vatten i bränslet, ordnades med ett par flaskor med etanol(alltså k-sprit). Den går väl inte varm? Kollat vattennivån? och att det är varmt även i expansionskärlet tänkte på så att vattenpumpen inte rasat. Lite idéer i alla fall. Kan vara mycket som pajat tyvärr, särskilt med tanke på blåröken. Mvh PG |
|
|
Misstänker starkt kamaxelgivaren. Bör vara lätt att se vid en felkodläsning. Har själv haft fel på denna med de symtom du beskriver vid delgas som försvinner vid fullt pådrag. Mvh Björn |
|
MGL |
Hej Balmgren om det skulle vara det, har du någon uppfattning vad en sådan kostar och om det är svårt att byta. Jag skall till en BMW verkstad imorgon så jag är tacksam för alla råd ....... MGL |
|
MGL - se denna tråd: Länk där finns vad jag betalade på en ÅF-verkstad i Frankrike. Sökning på kamaxelgivare här ger MASSOR med träffar så det tycks vara ett vanligt fel. Kan ju vara något annat som felar dessutom men jag tror fortfarande att denna givare är väck. Hoppas det fixar sig och att du kan fortsätta semestern utan vidare bilproblem. Mvh Björn |
|
|
Länk /Udo Dirkelsniff Länk |
|
MGL |
Tack för svaren, jag återkommer med domen när jag varit på verkstaden, hoppas det är kamaxelgivaren, membranet, eller luftmängdmätaren.. får se vad diagnostesten ger... än en gång ....tack för snabba råd hälsn MGL MGL |
MGL |
nu har jag varit på verkstaden, efter tester o disskusioner om symptom tror de att det är luftmängdsmätaren, de hade ingen hemma, skall byta imorgon. MGL |
MGL |
Nu är luftmängdmätaren bytt, 4540 danska kr inkl arbete och tester, bilen går som den skall igen o vi kan forteätta semestern |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.