AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
1.003

Knixig växellåda!?

Ma
128
Mango
BMW 320iT -04
Hej, nybliven medlem i forumet och även nybliven ägare av en sprillans 120i! Jag har haft bilen i 4 veckor nu och hunnit avverka 590 mil i skrivande stund. Känner mig väldigt nöjd så här långt. Är dock lite undrande till växellådans kärvhet. Mellan ettan och tvåan är växelöverföringen anmärkningsvärt trög! Det känns nästan som en mycket väl använd växellåda med utsliten synkning. Har man fönsterna nere hör man även hur det klonkar när man växlar!! Jag ställer frågan likt Sverker på "Plus" - "ska det va så här??" Har kört diverse BMW förr och är väl bekant med BMW's lådor med en härlig mekanisk känlsa, men min nya "etta" känns som sagt extrem..någon som känner igen sig?

BM
707
BMW-Jonas
M2 beställd!
Hej och grattis!

Har själv en 120i. Har abslolut inte känt det du upplever. Måste vara något fel.
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Åk bums in till handlaren och begär att få felet fixat! Så där ska det inte vara, antingen är det något fel i länkaget eller så är själva lådan inte som den ska. 120d har visserligen inte exakt samma låda som 120i, men den är snarlik, och min har varit hur lättväxlad som helst från första början.

/// Gunnar E.
Ma
128
Mango
BMW 320iT -04
Gunnar E,
ja, nåt skumt tycker jag att det är i alla fall. Det är ju en subjektiv bedömning med vad som upplevs som fel, men eftersom alla andra växlar löper hur fint som helst, tycker jag att på en bil i denna prisklass borde det inte klicka och klonka i länkaget ens i de lägre växlarna. Bokat tid för åtgärd nu och hoppas på bättring!
/Magnus W
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.