AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.109

Min sambo vill sälja BMW´n - Vad gör jag?

Sida 2 av 3
an
643
anlima
735iA -87
Gör som jag och min sambo, hon bestämmer i alla stora frågor ,jag i alla små . ännu har det bara varit små frågor,,,

/Mats
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
BMW-Magnus: Som vanligt. Behåll! Man vet vad man har men vet inte vad man får. Min bil hade gått 22000 när jag köpte den. Den krånglade massor och jag bytte delar för tusentals kronor fram tills den hade gått 25000 mil. Sedan dess har jag inte lagt många kronor på delar. Och nu har den gått 31000 mil med vanlig "underhållsservice".

Jag gissar på att man ekonomiskt sett vinner i 9 av 10 fall på att behålla en bil och tänka långsiktligt. I alla fall på en sådan lite finare bil.
Glöm Voyager säger jag bara....Mb .... kan gå...om du hittar "rätt"...

Billy B10
Länk
Men bäst är ju om du behåller bmw'n så klart !

Billy B10
Länk
andha45
Skicka denna länk till gudrun.schyman@riksdagen.se
Hon har säkert något bra tips
andha45
Jag tror absolut det är läge att behålla den. Bilen har bra historik och mycket slitdelar bytta. Den är nog inte helt lättsåld med tanke på milen, så risken finns att om ni bestämmer för att byta så får ni släppa den billigt och köper då istället en annan bil som är betydligt sämre för ung. samma pengar. Det är nog bara, som någon skrev, att ro skeppet i hamn. Lycka till!
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Huvaligen.... MB eller Voyager.... där ber man ju om problem om du köper i samma pisr/milklass som du åker nu.......

Det enda man kan välja om man vill åka relativt felfritt är ju japps.
andha45
Jag tycker det är lite orättvist mot MB att bunta ihop den med Voyager. Voyager är ljusår sämre än MB och BMW.
AM
2.177
AMET
Bmw 320da - 09
Bmw I3

CS 7425
Hej Bmw Magnus!

Det är tur att man inte har samma problem som dig, ang gumman.

Min gumma kan inte tänka sig varken köra eller åka i annan bil än en bimmer.

Men försök och proppa på henne med att alla bilar går sönder.
Sedan får man hoppas att hon ändrar sig.

Om man fick välja mellan MB-Chrysler så hade jag nog behållt bmw:n om jag vore dig.

Lycka till.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Byt till en annan BMW! Vissa bilar är gjorde för att krångla, mina föräldrar hade en bil där man bytt i princip varenda skurv på bilen, men samma/liknande problem återkom ändå. De gjorde sig av med bilen, köpte en annan av samma modell och märke utan ett enda problem!
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
eftesom bilen har gått så mycket så är det självklart att det blir lite reperationer, menn jag tror att du kan vara lugn nu. Köp några exotiska blommer tilll henne och säg att blien kommer att vara i eran ägo några år till.

MvH Bmw 4-ever
betriebsanleitung3
Hon har rätt, ska man ha en problemfri bil ska man inte ha Bmw, hållbarhetsmässigt så är en Toyota Corolla 76a bättre
Sätt ner foten och håll ut ett tag till, varken Merca eller Voyager är problemfria bilar...

No More Limits!
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
OM man resonerar såhär, 530D E39 är knappast känd för att ha en massa problem, okej du har råkat ut för betydligt mer än normalt på din bil men bara för att du har råkat fått ett dåligt exemplar betyder det inte att resten av bilen kommer att krångla.
OM du nu byter turbo så lär de palla minst 10-15000mil till och jag har svårt att tänka mig att resten av bilen skulle fortsätta att krångla med en massa dyra delar.

Behåll bilen och se till och kör med den och njut, för den lär garanterat stå sig bra i längden, bättre att man behåller lagar och lär sig sin bil än att skaffar en annan och får nya inbyggda problem såvidare inte bilen är så gott som ny, (fast ingen garanti heller). Helt värdelöst att tro att man kan köpa sig fri från problem genom att köpa en annan bil, det skulle i så fall vara pga rosten. Voyager är skämtbilar likaså Jeep Cherokee mfl plastiga och håller inte bra, faktiskt sjukt dåliga för att vara Amerikanare som annars har kraftfulla och mkt hållbara motorer stor del pga stora cylindervolymer och ofta en förhållandevis lågt effektutag för standardbilarna. MB är kanske ett av de bättre alternativen, men du kommer att ha tråkigt medan din sambo kan bli nöjdare, rost kan man ju skita i behöver inte lagas :-)

Personligen har jag haft tur och otur, min 535-89 med snart 24000mil bakom sig har inte fått mycket bytt förutom normal service. Bromsar, kylare, termostat, stag i framvagne, batteri, SoV däck, är faktiskt nästan det enda som har gått mellan 16000-24000mil dvs på 8000körda vilket är mycket bra och motsvarar drygt 10000kr på slitdelar + arbetskostnader förutom däck och batteri vilka pga TRX däck har kostat mellan 15-20000kr tillsammans, men borde ha kostat ca 10000 med normalprofil.

Milkostnaden baserad på förbrukning och reservdelsinköp+ repkostnader under 8 år blir under 14kr/mil, den totala milkostnaden även baserad på ägande (skatt, försäkring) värdeminskning, service, hamnar på ca 23kr/mil vilket är okej med tanke på att bilen bara har körts ca 1000mil per år, med 1500mil/år skulle kostnaderna blir ca 16kr/mil men kanske lite högre pga mer utbytta reservdelar.

323an från 82 har jag haft otur med och många problem jag har behövt byta hur mycket som helst på samt lagat rost och svetsat osv, bilen körd oerhört lite på 6 år men pga nästintill ingen arbetskostnad och ingen värdeminskning blir ändå milkostnaden 22kr/mil och många dyra och viktiga delar lär hålla 10000mil till så det är en investering inför framtiden, vi får se hur den håller och kostar nu när jag kör 3000mil/år?

Miper335
förstår känslan av maktlöshet precis.
Känns ibland som om det kvittar hur man än gör.

Körde med nya bilar ett tag men tröttnade på den enorma värdeförlusten och de helt sjuka servicekostnaderna och bytte ner mej till gamla lik.

Dessa lik var billiga...men inte i längden och särskilt kul var det inte iheller när de la av stup i kvarten.
Köpte därför lite dyrare bilar i 25-35000kr klassen men de blev en ännu sämre affär då de var mycket dyrare att laga.

Hmmm....tröttnade på att ha sämst bilar i byn också när jag inte behövde det...

Köpte den nuvarande bilen och tyckte med detta att alla bekymmer var slut...

Skall nu in och byta stötdämpare bak,skivbromsar/belägg fram,
bussningar i bakvagnen,fixa färddator,fixa handbroms,byta bakdäck.

Måste dessutom köpa en extra nyckel då den saknades. ( 1500kr eller 3500kr för ett "kitt" med 3 nycklar )

Bilen är svensksåld hadde en ägare och var i bra skick...toppen kärra alltså men slitaget som jag missade kostar säkert nu 15000kr eller 4 lik bilar om man räknar på det sättet.

Håll ut...du är inte ensam ,däremot kör du en mycket roligare bil än jag!
BMW-Magnus: Hur går det, har du bytt turbo, bil och eller sambo ännu...

/Udo Dirkelsniff

Länk
Champ
För H...ete BMW Magnus behåll bilen.
MB och Voyer är rena rosthögarna.

Du kan komma att behöva byta hardyskivan elelr åtminst.
kolla den för att undvika större missöden.

Bor du i västsverige`?

Champ dieselpower
Champ
Rost garanti 6år;

Om du har garanti kvar...få igenom bilen noga omg. !
Speciellt bakluckan på touringen som har en tendes att ha rost problem.

Champ dieselpower
-Bjudko-
Har du betalat bilen kan hon ju glömma att ha något att säga till om om så är fallet. Känns som att du inte behöver byta så mycket mer på bilen nu. En beg turbo är inte dyr.
52
447
528:n
528i -96
Räkna kallt med att Du får reparera hur mycket som helst i framtiden... Nä, det kanske var överdrivet, men Du kör knappast 1 år utan lite reparationer. Miltal och model talar för nya slantar längre fram igen. Men, idag så går ju även nya bilar sönder hela tiden.... BMW är toppen att åka i men inte vare sig billig eller felfri. E39 har många fel o repareras allt oftare ju äldre den blir.
Men, en del ex. rullar nästan hur felfritt som helst år efter år...Rena lottosnurran......
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.