AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.108

Min sambo vill sälja BMW´n - Vad gör jag?

Sida 1 av 3
BM
199
BMW-Magnus
530D Touring -99
Min sambo börjar nu ledsna på vår 530D sedan turbon snurrat sina sista varv...

Bilen köpte vi före jul, en svensksåld och fullservad 530D Touring med fina 17"-hjul och nya vinterdäck på alu + hyfsad utrustning till helrätt pris.

5-vxl manuell med 22.900mil på mätaren. Kaross, inredning och mekanik i prima skick, motorn hur pigg som helst. BMW-butiken + en medelålders man som enda ägare.

Bilen har bara gått landsväg fram till vi köpte den, nu har vi kört 50/50 stad/långstyrning.

Vi har under våren bytt startmotor och båda bränslepumparna samt batteri och en Xenon-lampa. Nu har då turbon lagt av och min sambo har totalt gett upp hoppet om bilen (vill köpa en MB eller Voyager...).

Själv resonerar jag som så att nu är det en sak mindra som kommer att krångla de närmsta åren...

Känns som att jag vill köra några mil till och få ut något av de slantar som turbobytet kommer att kosta, men vad kommer sen då? Vattenpump? Koppling? ...?

Förra ägaren har bytt bromsskivor och bromsbelägg samt avgassystem och stötdämpare under 2004.

Jag vill ha kvar bilen, men vilka argument biter på min sambo? Hon tycker att ingen annan vi känner har haft bilen på rep lika ofta som vi... Jag törs inte säga vad hon kallar BMW efter detta... (inte här i alla fall).

Har vi haft otur? Jag tror inte det, det vi fått byta är ändå bara slitdelar, men som sagt vad kommer härnäst...?

///Magnus
Visa användare
1.236
Jemej
645 cab 12V
Byta sambo kanske ? ;-)

Ursäkta kunde inte låta bli..

Mvh Jimmy
BM
199
BMW-Magnus
530D Touring -99
Just det, gummibussningarna i bakvagnen och framrutan är bytta under 2004 också.

///Magnus
BM
199
BMW-Magnus
530D Touring -99
Hmmm, sambon är faktiskt finare än bilen, så det alternativet går nog bort... =)

///Magnus
da
1.997
danielb
I4 M50 -24
Hon ska väl inte köpa en MB om hon vill slippa problem?
Visa användare
423
Pajala
E60 525ia M-Sport -04
tror inte att du kommer att "spara" mer pengar på att köpa en MB, och framför allt inte en Voyager, dom är extremt dyra när det gäller reservdelar.

Sen verkar det som ni har råkat ut för ovanligt många/dyra fel, det finns Måndags exemplar även i BMW's produktionslinje.

Givetvis så styr ju den egna börsen men jag skulle hellre reparera BMW'n, får då vet man ju iaf vad man får, en beggad MB kan bli ÄNNU dyrare om den börjar spöka för dig, och sen så är det ju bara en MB (he he he)

########
# PAJALA #
########
Visa användare
848
pgr69
Z3 M Roadster -98
Audi A3 e-tron -15
Ford Focus 1.6 TDI -12
VW ID3 Max 1st
Kubota K008-3 0.7D -03
Kubota K7100 0.7D -88
Tja köpa en voyager då skall du få se på ett reservdelskonto som kommer att bli stort.

Har arbetat åt en Chrysler firma här i stockholm som sålde voyager bilar i mängder. Dom hade egen verkstad som servade alla bilar. Dom hade fullt upp med att byta småsaker som kamaxlar och automatlådor på löpande band. kvaliteten på dom är kass. det är bara o konstatera. Dom blev sedan av med agenturen då chrysler och mercedes slogs ihop.
Då började dom sälja subaru, efter ett halvår fick dom lägga ned verkstaden för grabbarna hade inget att göra.
Dom jäkla bilarna går ju aldrig sönder.... :-)

Mvh
Peter G
Visa användare
423
Pajala
E60 525ia M-Sport -04
jepp, lyssna på pgr69, han vet vad han pratar om,

vi fick in en Voyager på verkstaden idag, glapp i inre styrleden, Chrysler säger att det inte finns lösa inre styrleder, så en komplett styrväxel går lös på 8000 pix, ha ha ha, stackars kille.

tror även att momsen ej var inräknat i det priset ...

Sen så brukar lådorna lämna in, jag byte även ut ett par vipparmar + lyftarna på en Voyager 3,3, dom hade skjutit rakt igenom vipparmarna, ja herre jävlar vilket skrot.

########
# PAJALA #
########
Länk
Lite läsning och kanske några argumet också...
Du kanske kan mörka en del kostnader för henne, det man inte vet...
Länk

/Udo Dirkelsniff

Länk
BM
199
BMW-Magnus
530D Touring -99
Kostnaderna är illa, men värre är när bilen inte fungerar helt plötsligt...

Det har t o m gått så långt att hon totalvägrar att ens titta på en X5:a numera.

Tanken var en X5 eller X3 om några år (vilket hon inte protesterat mot, tvärtom), men det är bara att glömma nu enl henne: "BMW är sk_t-bilar som bara går sönder och dessutom kostar en förmögenhet att laga"

Men den är tyst och fin när den fungerar tycker hon...

///Magnus
Nu har du/ni satt dig/er i skeppet och får ro det hela i hamn. Om ni säljer bilen nu så lär ni göra ert livs sämsta affär. Om ni behåller den så kan ni med lite tur slå ut rep kostnaderna på ett par år och få ett hyffsat ekonomiskt ägande. Enkelt va? Sälj nu = förlora. Sälj sen och hoppas på att inte fölora (allt för mycket). ;)

Om ni skall byta bil på grund av driftkostnader så välj inte MB eller V-ger. Satsa på något japanskt, typ Toyota eller så...
Visa användare
482
Dmi
850i/6 -91
523iM -00
X3 3.0d -05
2800csa -70
BMW-Magnus:

Tycker du ska föreslå ett byte till en splitter ny 535D, lär inte behöva bytas något på den på ett bra tag + går nåt sönder så går det på garantin. Det borde väl vara en bra lösning då ingen av er blir ledsen i ögat ;-)

När min sambo började pipa om att 530:in går sönder ofta och att det kostar att byta sakerna så tvingade jag henne att låna sina föräldrars nya mitsub***i i en vecka, efter det har det varit tyst om "problembilen" då hon upptäckte att det är inge kul att köra något annat efter att ha vant sig vid BMW!

/Fredrik
BM
199
BMW-Magnus
530D Touring -99
PowerMac: Precis så jag resonerar själv, de kostnader som vi lagt ner nu på knappt ett år ska slås ut på 4-6 år kanske och ett antal tusen mil.

Slår vi ut rep-kostnaderna på de 1.500mil som vi kört så blir det åt h-vete mkt.

Det jag menar är också att det inte är ngt fel på bilen i sig, bara det att vi ramlat på byte av (dyrare) slitdelar ganska tätt nu. När turbon är bytt så kommer hon (bilen) att gå som en (Suisse-made) klocka...

Problemet är att hon tror att vi ska lägga ner dessa pengar på rep varje halvår...

///Magnus
Ett pedagogiskt problem alltså...

/Udo Dirkelsniff

Länk
Har du outur så kan hon få rätt men då skall det mycket till. Du får ta med henne till en Mitsu-dealer varjegång gnälltarmen yppar sig. ;)
BM
199
BMW-Magnus
530D Touring -99
Dmi: En 535D skulle varit fin (kommer den med x-drive?)men
för mkt pengar tyvärr (men det visste du nog redan)

Bilar är ett h-vete hur man än vänder på det:
- Nya bilar är dyra och rasar i värde...
- Gamla bilar går sönder och krånglar...

Jag tyckte ändå att vi lyckats hamna någonstans mitt mellan dessa teser med vår bil..."En ganska ny bil som inte rasar i värde och som inte går sönder"

Jag ska nog låna en gammal skitbil och köra i ett tag, få se om det biter...

///Magnus
Skitbilar brukar bli billigast men inte allt för skitkul...

Bilar rasar alltid på något sätt. Antingen i värde, mekaniskt, eller i ägarens ansende. Med tiden alla tre. ;)
Al
462
Alexandar
BMW M5-01
Jag får gåshud av denna läsning. Bara tanken på att sambon
skulle ha något att säga till om bilvalet gör mig illamående.

Min sambo sen 18 år sen som jag 2 barn ihop med har INGENTING att säga till om på den fronten....

Fast det är iof jag betalar......gör det som är bäst och säg till henne att hon skall lita på dig....sen får du kanske ge dig på
någon annan punkt.

Lycka till

Visa användare
482
Dmi
850i/6 -91
523iM -00
X3 3.0d -05
2800csa -70
BMW-Magnus:

Gör som kvinnorna brukar göra mot oss -spela på hennes känslor och intressen....
Säg tex. nåt i stil med: -Men älskling jag vill ju att du ska åka så säkert som möjligt, och tänk sen när vi får barn vad bra det är med en säker bil....

Eller som jag alltid kör med som har en hästgalen sambo: -Men älskling, hur tror du det skulle vara att dra hästsläpet (1900 kg) med tex en skoda, seat, volvo eller nåt annat frmhjulsdrivet?

Du känner henne bäst -BUSS PÅ!

/Fredrik
Förklara för henne att ALLA bilar går sönder. Så är det ju faktiskt. Bilar är inga evighetsmaskiner, inte ens BMW.

M v h
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Knivigt... ibland är det svårt att få rationella argument att bita på kvinnor, men ska man se det hela krasst ekonomiskt är nog det absolut bästa att behålla bilen. Att byta in/sälja en bil innebär ju faktiskt att man i ett slag blir tvungen att realisera den kostnad som är allra störst för en bil - värdeminskningen! Ju kortare tid man har en bil, desto större blir den kostnaden per månad (och per mil). De reparationer du haft, i huvudsak av slitdelar, lär ju inte dyka upp igen i brådrasket. Visst, du kommer att åka på fler reparationer, men utslaget över några år lär de totala reparationskostnaderna per mil stabiliseras på en vettig (och hyfsat förutsägbar) nivå, om du inte har extrem otur. Alltså: den bil man redan har blir bara billigare och billigare per mil/månad ju längre man behåller den. Byter du, får du göra 'bokslut' och slå ut de reparationskostnader du haft + värdeminskning på de mil du kört, och att det blir hiskeliga pengar vet du redan.... Och köper du en annan, begagnad bil, har du ju ingen aning om hur mycket den kommer att krångla. Däremot lär du få räkna med värdeminskning - igen.

Försök övertyga sambon att behålla bilen - biter inte rationella argument, kan du ju alltid spela på känslorna (hur mycket du gillar bilen, att du kommer att vara en lyckligare och snällare sambo om du får fortsätta köra BMW.... och du kan ju låta henne bestämma i nån fråga som ligger henne varmt om hjärtat, typ nya tapeter eller soffa eller semestermål eller nåt). Och värdet av en bedjande blick och lite fjäsk ska inte underskattas! Lycka till....

/// Gunnar E.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.