AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.866

Tänder inte på alla cylindrar, vad kan vara fel?

j0
86
j0haan
320i -91 e36
Jag äger en 320 e36 -92 utan vanos och förra veckan började den gå på bara 5 cylindrar.
Idag har jag varit ute hela dagen och tittat men inget syn på fel någonstans.

Så här ser min felsökningslista ut:

* Jag har bytt tändstift.
* Jag har skiftat tändspolar och även tittat så jag får gnista från tändspolarna.
* Jag har mätt upp kablarna som går in i tändspolarna.
* Jag har tagit ett kompprov som visar 8,5kg i tryck.
* Jag har mätt och lyssnat på spridarna och anser dom dugliga.
* Jag har felsökt LMM utan några spår på fel.
* Jag har skiftat spridarna.

men ändå så går bilen på bara fem cylindrar och låter som en gammal eka ur avgasröret. Det är cylinder 4 som inte vill ge nå liv.

Någon snälla? Jag vet inte vad jag skall titta mer.

Tackar på förhand!
Visa användare
363
MMM
M5 E39
530 E34
Det kan ju vara en spole med intermitent fel. Kanske blir sämre när den blir varm/kall, därimellan? Tändlägesgivare är ju annars ett hett tips.
Hur såg stiftet på fyran ut? Igenbeckad isolatorfot? Om du har komp på fyran samt gnista och bränsle återstår ju bara tidpunkten för gnistan på den cylindern alternativt styrkan på gnistan under kopression.
ed
776
edge
520dT M -15
Tjejen hade likadant problem med sin 325, det var nåt kabelskav som pajjat styrboxen. Så vi fick köpa en ny styrbox och fixa kabelskavet. Vet dock ej vart de skavt men kompisen som fixade det sa att det var så iaf.

Kôpt kärlek är fin kärlek.
Xt
292
Xtr4
320i Cab -02
Hur tog du reda på vilken cylinder som var paj?
Jag har nämligen ett liknande problem, men vet ej hur jag tar reda på vilken cylinder det är.

MVH
j0
86
j0haan
320i -91 e36
MMM: Innan jag bytte stiften så var det olja på gängorna vid stiftet på 4:ans cylinder.

Xtr4: Jag tog bort kabeln till tändspolen medans motorn var igång och märkte då att det inte blev någon skillnad när jag tog bort till cylinder 4.
j0
86
j0haan
320i -91 e36
den ligger lite över 500 varv på tomgången.. det verkar inte vara helt normalt.

någon som har tips på vad jag skall ta och titta på?
behöver all hjälp jag kan få!
j0
86
j0haan
320i -91 e36
varför är det ingen som svarar?
parolof
"olja på gängorna" vad menar du? menar du gängorna, eller porslinet, bara kollar;-)
Xt
292
Xtr4
320i Cab -02
Okey, tack!

Jag har fått ngra tips om min bil, som har liknande problem.

1. LMM, men den hade du redan kollat?
2. Bränslefiltret kan behövas bytas.
3. Att en kugg har kuggat ur på kamremmen, men i ditt fall blir det väl kamkedja, och det är väl inte alls så vanligt.

Men det kan ju vara LMMen som det är fel på, kolla om du kan prova med någon annan LMM som du vet som fungerar och som passar till din bil.

Om du kommer på problemet så hör gärna av dig, eftersom att jag försöker hitta felet till typ samma problem.

MVH
Ok bäst man hakar på här då ... eftersom min inte heller vill gå riktigt bra känns orkeslös och vid 2000 var brölar riktigt illa

Bimmer
j0
86
j0haan
320i -91 e36
jag tror det kan vara fel på min styrbox.
Usch säg inte så där .... har du gjort en DIS på bilen och kollat eller är det bara som du tror

Bimmer
j0
86
j0haan
320i -91 e36
med tanke på att min stybox är helt vit av ärj (stavas det så?) och att när jag öppnade den så var det helt brunt och vitt på massor av komponenter.

jag har inte gjort ett DIS test för jag tycker det kostar så himmla mycket pengar på BMW.
Ja det lät ju som om den varit rätt fuktigt till ..ja har den ärgat .. kan du inte försöka rengöra den med elektronikrengöring .. om du ringer någon verkstad och hör dig för om det går???

Bimmer
Var ritar styrboxen... kanske jag borde ta och kolla upp hurmin ser ut ... ät det under handskfacket någonstans eller ???

Bimmer
Hej hur går det med boxen.... hur går din bil förövrigt jOhaan... min går verkligen skit illafinns liksom inget drag alls i den

Bimmer
j0
86
j0haan
320i -91 e36
jag kan meddela att det var styrenheten till insprutet som hadde gjort sitt.. det hade läckt in vatten så det hade blivit kortslutning. jag köpte en ny på skroten för 2000kr och nu funkar bilen klockrent igen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.