AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
24.751

Rabatt för 325i 2005

Sida 2 av 11
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Du ska absolut INTE ta in en ny BMW i ett nystartat företag. Framför allt inte om du inte tror att omsättningen blir högre än så. Du får en helt sjuk balansräkning, plus att jag tvivlar på att något finansbolag/bank skulle bevilja krediten. Vänta åtminstone ett år med den sortens affärer.

Jag förstår din frustration, med tanke på alla pengar du sparat ihop, men kom i håg att bilen rasar 20% i värde (nästan 70 000) första gången du startar den och kör ut från bilhallen.

I dina kläder skulle jag, som någon förelsog här uppe, satsa på den knappt använd Jahreswagen i Tyskland. Dessutom är det bra att ha en buffert om du ska starta företag. Ett alternativ är att du lugnar dig ett år eller två med bilköpet och tar in bilen på skattemässigt gynnsamma villkor i bolaget - när du vet att du har intäkter så att du kan finansiera den. (Men det kanske är ett bortkastat råd... ;-) )

Lycka till!

Don't dream it, drive it
Kan bu förklara vad Jahreswagen är?

Gemini__
Skulle gissa på att den är en bil som har varit i bruk ett år och som redan har drabbats av ett rejält värdefall. Perfekt att komma in som andra ägare med andra ord. Rätta mig om jag har fel.

Länk
Korak:
Det blir knappast ett värdefall på 50.000 om han tar en 05:a istället för en sept.06:a.
Dessutom är det i princip bara BMW som håller fast vid det gamla modeljahre. så byter han in sin sept 06:a så får han betalt som om det vore en 05:a.

No More Limits!
Länk

/Udo Dirkelsniff

Länk
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
En Jahreswagen är en bil som en BMW-anställd köper som ny (med bra rabatt) och som säljs vidare efter ett år. Ofta i ungefär samma skick som när de lämnade fabriken...

Don't dream it, drive it
Korak:

Nu hör du vad jag och Clubsport säger, ang andrahandsvärdet på MJ 05/06!!! ;D

Det är möjligt att en sen -05 kan ligga närmare en "riktig" -06 i pris som begagnad, men på en 325i tror jag inte att det gör några större pengar. Trådstartaren lär hur som haver få större rabatt på en -05:a lagerbil än om han beställer en MJ 06, som i sin tur knappast är mer värd som begagnad. Summa summarum måste -05:an bli en bättre affär, särskilt eftersom de sista tusenlapparna verkar lite "kritiska".

Nyheterna som kommer på MJ 06 i höst är knappast något att vänta på. Det blir inga direkta förändringar av befintliga modeller, utan modellprogrammet utökas bara med fler motoralternativ, nya färger, fälgar, klädslar, utrustningspaket o s v.

Så jag kan inte förstå hur du menar att en 325i -06 med "normal" utrustning kan vara mer värd i andra hand än en identisk 325i -05 med i princip samma uttagsdatum? Barnsjukdomarna botas successivt, inte bara i modellårsskiftena, då bilarna uppdateras löpande. Skillnaderna mellan en 3/06 och en 5/06 kan vara större än mellan en 2/03 och 12/05 ("-06").

Mvh Chrille
En 325 kommer inte att säljas beg för under 300.000 i vår. Det finns väldigt få på vägarna. Först nu så börjar det levereras bilar. Dom som beställde bilen på premiärdagen som jag gjorde fick den för en vecka sen.
andha45
Hej,
Benämningen Jahreswagen kommer från det som trettitretti beskriver, men numera används beteckningen friskt i bilannnonser för t ex före detta hyrbilar, eventbilar, PR-bilar och andra bilar som levt ett lite hårdare liv än anställdas bilar...
När jag frågade varför man fick 12% rabatt vid företagsköp hos BMW fick jag till svars att firmabilar inte kräver lika mycket tid/jobb från säljarens sida, då företaget kanske köpte flera likadana bilar på ett bräde. Personligen så tror jag detta är lite skitsnack då det knappast är skoda felicia i transportutförande som man kränger. I stort sett alla kunder även företagskunder vill speca sin bil och diskutera utrustning med mera. Dessutom så bjuder ofta BMW in företag på V.I.P visningar som givetvis också kostar pengar och tid. Sanningen är nog att prispress från andra tillverkare samt kundernas ekonomiavdelning som har tvingat fram rabatten.

Nu har jag ingen erfarenhet av en sådan här bilaffär, men rent allmänt så anser jag att man skall vara bentuff och ALDRIG ge med sig i en prisdiskussion. Det finns ingen anledning till varför du som privatkund inte skulle få samma rabatter som en företagskund. Man kanske kan mötas lite på halva vägen, 10% anser jag inte alls borde vara orimligt.

Ko
475
Korak
330 cab 03:a M-sp såld
518 - 90 såld
x3 msport 3.0.d 2015
clubsport

du har säkert rätt. men nu är det snart höst det finns en 325:a på blocket
automat 18 tums fälgar för 310" tror säkert att den är prutbar.
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Du kan ju köpa en ny snikutrustad 325 för under 300'.

Jag sjulle bli mycket förvånad om det inte finns begagnade 325:or för under 300' i vår. Vi ta upp ämnet i april när vi har facit.

En bil som kostar ny runt 350' kanske går att få loss för runt 325'
Antag att du har bilen i ett halvår och kör 2000 mil. Tror man ska vara mycket nöjd om man får ut 290'.

Jag menade en 325 med dom tre paketen med slutpris 342.000.
Och jag menade hos BMW handlaren. Skrev från mobil och det blir lite jobbigt att skriva utförligt på mobilen.

BMW tar väldigt bra betalt för bilar som är ett år och med max 3000 mil på mätaren. Dom sjunker inte mycket från dom är nya.
Vad dom sen bjuder för bilen i inbyte är en helt annan sak.

No More Limits!
Visa användare
153
hogan
BMW 530 XD Touring M-sport -14 (Frozen Blue Metallic)
Hmm. Det kanske finns en begagnad 325i redan nu.... fast inte riktigt till 315'. Min är utplockad 12 mars i år och har gåt 730 mil. Automat, Läder, Navi, alla paket osv. Any takers?
KN
353
KN
Mercedes C-klass -15
PowerMac, vilken BMW-ÅF ger 12% rabatt till företag?
Vad jag vet så kan man få 8% om man har en firma och kan visa upp ett F-skattebevis.
KN
353
KN
Mercedes C-klass -15
PowerMac, menar du att alla BMW-ÅF ger 12% rabatt eller är det någon enskild?
Har funderingar på att beställa en ny BMW så jag skulle gärna vilja veta mer om rabatten.
har du inte ett jobb med jour kommer det räknas som ett löne förmån och där med får du skatta för det ;( där emot om du har jour så är det INTE en löne föremån och där med slipper du skatten
kan vara bra att veta :)
alltså du får inte köra bilen till och från jobbet + du får inte köra den på fritiden
KN
353
KN
Mercedes C-klass -15
Man får alltid löneförmån på bilens listpris inkl utrustning. Alltså om man köper en bil för 300.000:- men listpriset är 340.000:- så ska man beräkna förmånsbekattningen på 340.000:-. Däremot är det nog många som går på priset efter rabatt.
Har man omfattande tjänstekörning (minst 3000 mil per år) så får man reducerad beskattning.
An
1.415
Andrè
BMW 335iM Coupè 2008
KN

Om man är medlem i Länk får man direkt 10% hos BMW!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.