|
Sida 10 av 11
|
|
|---|---|
| Ok, på tiden ;-) | |
| Vet inte om jag ska ändra mig angående den Aktiva styrningen? | |
| Individual tonade rutor, vad kostar det? | |
|
André 761 tonade rutor kostar 3700:- Ang aktiv styrning så har jag varit skeptisk till det men efter att ha kört min fars 530d med aktivstyrning så känndes det som ett väldigt rattande när jag gick över till min bil sedan. Tyvärr kan man inte få aktivstyrning till x-modellerna annars hade jag tagit det utan tvekan. Jag har även testat min fars 530d på sviestad och det var inga problem där heller. Ska man ha bilen mestadels på bana så skulle jag nog tagit utan aktivstyrning men om man ska ha den till största delen att transportera sig till jobb, ica och semestrar skulle jag valt aktivstyrning. |
|
|
ryk 330xi , ja hur ofta kör man på bana då kan man fråga sig? :-) Andra för och nackdelar med Aktiv styrning? Man får väl också fråga sig om det är värt 12.900kr? |
|
|
André Jag kör relativt mycket på bana men jag kommer att ha min nuvarande bil för banaktiviteter och inte den nya. Jag kan hålla med om att för 12900:- kan man göra mycket annat roligt och man har ju klarat sig hela livet utan aktivstyrning så det är ju en smaksak vad man vill lägga pengarna på. Jag har inte kört så mycket med aktivstyrning ca 150mil men fördelaran tycker jag är att man inte behöver ratta en massa för att ta sig ut från parkeringar och när man kör sakta istan där det är mycket korsningar. I landsvägsfart tycker jag det varken är fördel eller nackdel. Jag var emot det när min pappa köpte bilen och tyckte det var helt vansinnigt, men efter att ha kört med det så tvärvände jag och tyckte det var jätteskönt (har blivit ganska tråkad för det) Det är svårt att råda då det gäller personlig smak och blandar man in dom extrapengarna så är det ju ännu svårare att motivera. Som att betala 22tuss extra för navi när jag klarat mig hela livet med kartbok förefaller ju vansinnigt men ändå gör man sådana konstiga val. Du får lycka till och jag tror du kommer bli nöjd hur du än väljer |
|
|
Clubsport : Såg ditt inlägg angående Aktiv Styrning, man kan väl säga att du har ändrat uppfattning radikalt. :-) "Jag förbannar varje dag att jag inte beställde aktiv styrning. Gillar den tröga styrningen när man kör lite inspirerat. Tycker att 325 motorn låter som gamla 330. Kanske att 325 låter lite mer metalliskt, och det gillar jag." |
|
|
Är det samma variant av Aktiv Styrning i nya E90 som i E60? Man kan hitta lite info på nätet där många tycker om det! "Nåväl, vi lämnade den stora vägen och styrde in på de skånska småvägarna och smalare och krokigare blev det men E61:an gör sannerligen inte bort sig här heller. Den aktiva styrningen är ett underbart hjälpmedel som gör att bilen verkligen känns som en förlängning av dig och din vilja. Synd och skam att BMW inte valt att göra denna "nödvändighet" till standardutrustning utan ett tillval á 10800:-. Trots bitvis ganska hård körning på dom små krokiga vägarna känner man att bilen är följsam och smidig sitt format till trots. Enda faran vi upptäckte var att här, liksom på stora vägen, når man raskt betydligt högre farter än man tror...." |
|
|
"I någon/några trådar tidigare har funnits synpunkter på 5-seriens aktiva styrning. Som vanligt varierande åsikter. I senaste Auto motor och sport (nr 25) sammanfattar man årets biltester. Där står det: "Nya 5-seriens sanslöst läckra variabla styrning, som blir tyngre och direktare ju mer hastigheten ökar, sätter helt enkelt en ny standard för en familjebil"." |
|
|
Ut och prova själv! Det är enda sättet att känna om det är rätt för dig. Jag har inte valt det. Som nån skrev tidigare: För ett par år sen visste ingen vad AS var men livet var rätt acceptabelt ändå:) mvh |
|
|
I senaste TV testas bl.a BMW E90 325i Touring där står det : "Vi har för övrigt i tidigare BMW-tester anmärkt på att styrning kan upplevas som för "nervös" och kärva för mycket passning på motorväg. Samma oro märktes denna gång. Aktiv styrning saknades på testbilen men finns som tillval för de 6-cylindriga modellerna i 3-serien, 12900kr. Aktiv styrning ger en annan utväxling med färre rattvarv i lägre farter" Hur ska man tolka det? Förespåkar TV Aktiv styrning rent av? |
|
| Detta med nervös styrning tror jag är väldigt individuellt hur man uppfattar det. Jag har kört flera olika E90 och inte någon gång störts av detta som TV påpekar. | |
|
Att bilen känns nervös tror jag har att göra med RFT att göra och inte med styrningen. Har dom inte provat AS så kan dom ju bara gissa att den skulle varit mindre nervös med AS. Så mycket som du funderar på AS så tycker jag du ska hoppa över det. Spara dom 13tussen som det kostar extra och tanka bilen 1000 mil istället. Du vet ju att bilen går bra utan AS och skulle du ta med AS och inte bli nöjd så är det jobbigare än att ha tagit utan AS och blivit supernöjd om du hade haft AS (men det kommer du ju inte veta då så du kommer inte heller lida ;-)) |
|
| tycker som ryk 330xi. | |
|
Hittade även detta när TV testade E90 330i Sedanen "Motorn tillsammans med den exakta sexväxlade manuella lådan gör BMW 330i till en körmaskin som lämnar föga övrigt att önska. Den uppmätta siffran från 0-100 km/h tar enligt Teknikens Världs mätningar 6,2 sekunder medan fabriken uppger 6,3 sekunder. Provbilen är dessutom försedd med aktiv styrning (12900 kronor) som ger en mer direkt styrverkan i lägre farter. I högre farter ändras utväxlingen successivt och som då känns mer "normal". Personligen tycker jag att den aktiva styrningen känns betydligt bättre och är mer precis i 3-serien än i 5-serien. Framför allt i rakt-fram-läge där "femmans" aktiva styrning är lite vag i känslan. I "trean" ger den faktiskt den körglädje som BMW utlovat. Den anfaller kurvorna och tar sig igenom på ett sällan upplevt vis. På en krokig favoritväg är styrningen helt i sitt esse. Man behöver aldrig ta omtag om ratten hur snäva hårnålarna än är. Men allt är inte bara motor, låda och styrning - även hjulupphängningarna håller högsta klass och är nyutvecklade för nya 3-serien. Fjädringen är varken hård eller mjuk, och sväljer vår varierande vägstandard med spänst. 330i har betydligt mycket större bromsskivor än den fyrcylindriga och på de flesta sätt betydligt blekare 320i. På 330i är skivdiametern fram 330 millimeter och bak 336 millimeter. Effektiva så det förslår." |
|
| Fast jag vill nog hävda att kommentaren "I "trean" ger den faktiskt den körglädje som BMW utlovat. Den anfaller kurvorna och tar sig igenom på ett sällan upplevt vis. På en krokig favoritväg är styrningen helt i sitt esse." lika väl skulle kunna ges om den 330i utan aktiv styrning som jag körde i våras. | |
|
Andreé: Då hade jag inte kört med Aktiv styrning speciellt mycket.. Bara stadskörning. Nu har jag kört mycket mer landsvägs och på kurvigavägar.. Och det är ingen hit helt enkelt. Flera tidningar har också börjat klaga på Aktiv styrning, just det där med dödläget. Keep Your Distance! |
|
| Clubsport, ok jag är med. Måste till M-bilar idag för att provköra en E90 utan AS | |
|
Har bestämt att inte satsa på AS trots allt. Vågar inte satsa på den finnesen och sedan kanske ångra mig. Dessvärre så flyttades produktionsdatum fram till v.44 i med ändringen. Lev.v48-49 |
|
|
ryk 330xi: Var ute med en 330d le mans blå+m-utrustning,automat,skinn,svart innertak,träpanel,beig klädsel,tonade rutor. Vilken bil att en disel kan gå så bra och vara så rolig att köra trodde jag aldrig känndes helt perfekt i alla hastigheter. Grattis till en underbar bil om jag fic välja hade jag valt: Le mans blå M-utrustning automat skinn,sportstolar,minne lucka pdc skisack kanske navi? tonade rutor från fabrik |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.