AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
24.761

Rabatt för 325i 2005

Sida 1 av 11
Hejsan

Jag har en fråga som kanske någon kan hjälpa mig med.
Jag har tänkt köpa en BMW 325i 2005 för 292.000, sen extra utrustning för 55.000 Kr. Bilen kommer att hamna på ungefär 350.000 Kr. Jag har tagit flera jobb, och jobbat i vissa fall upp till 15 timmar per dag för att få ihop pengarna. Jag är bara beredd att betala 315.000 Kr för bilen eftersom ekonomin räcker inte till mer.

Min fråga är nu. Kan man får någon rabatt av BMW om man köper en helt fabriks ny bil? Kan säljaren ge rabatter på 10-12%? Kan man bli medlem på någon ex. förening som ger rabatt. Har ni själva fått rabatt, då ni köpt nu bil?

varma sommarhälsningar
SpIN

Gr
2.160
Grandy
X1 sDrive18i U11 M-Sport -24
997 GT3
Hej! Det är väl på extrautrustningen du kan pruta lite på, att du kan få med lite extra prylar i priset. Lycka till med köpet!
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
12% låter mycket på en BMW. 10% kanske kan vara möjligt om bilen har mycket utrustning.

Kontakta några olika handlare och förklara läget.

Du har inte fundrat på en begagnad? En 350' kronorsbil kommer säkert att gå att köpa som begagnad för en bit under 300' i vår.
Jag tror INTE att det är omöjligt att pruta ner den till runt 320" iaf...Störst chans att få bilen för ditt maxpris är om du hittar en "hall-bil" med just den utrustning du söker mm...Det finns ett antal BMW-handlare i Sverige o nån borde väl kunna hjälpa dig tycker man..

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Just E90 är väl svårprutad då det är en ny modell och intresset är relativt stort, dvs köparna stör i kö (det kanske har lugnat sig lite nu?). Många som jobbar på större företag har möjlighet att utnyttja rabatten även för privatköp och då brukar det bäl ligga på 7-12% beroende på märke.

Som nämnts ovan så är det i regel lättare att pruta på extrautrustningen än på bilen.

___
//Ulf
BMW ger 12% rabatt till företag. Det räcker med vanlig enskild firma.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Där ser man...Men gäller detta även för privatköp om du är anställd i ett litet bolag?

___
//Ulf
Det blir firman som blir ägaren. Enskild firma = du själv. ;) Ärligt talat så låter jag det vara osagt hur man löser ägandefrågan. Jag tycker att trådskaparen skall kontakta BMW för ett korrekt svar.
Ko
475
Korak
330 cab 03:a M-sp såld
518 - 90 såld
x3 msport 3.0.d 2015
klart att du borde få en 05:a för det priset för vem vill ha en 05:a
när 06.orna släpps nästa månad vet inte ens om det går att beställa en 05. Så vänta en månad och beställ en 06:a och vips har du tjänat minst 50 papp på bilen vid ev försälning pga nyare modell..
Det blir väldigt svårt att få över 7% i rabatt om du inte har köpt bil av försäljaren innan.

No More Limits!
St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Tesla Model Y Performance

SpIN_: Har du jobbat och slitit ihop 315' för din drömbil så vänta någon månad och jobba lite till så du verkligen kan köpa den om det är 350' din drömbil går på. Tråkigt att slita ett bra tag och sen köpa något "halvdant"...

//Stenback
Korak:

Jag tror knappast att man tjänar 50 papp på en "-06" jämfört med en "-05". En bil som är uttagen under hösten-05 kommer alltid att vara en -05:a som begagnad. Dessutom är skillnaderna minimala mellan en "-05:a" och en "-06:a". Bara nya några färg-, klädsel- och utrustningsalternativ.

Att köpa en -05 i höst till rabatterat pris är alla dagar i veckan en bättre affär än att invänta -06:orna, om man ändå plockar ut bilen i höst... Annars är man grundlurad av bilhandlarnas billiga försäljningsknep!

Just nu är det nog bra prutläge på lagerbilarna, då BMW-handlarna antagligen vill bli av med innestående lager för att bereda plats för höstens nyheter.

//Chrille
Det glädjer mig att så många redan har svarat på mitt inlägg!!
Jag kommer faktiskt att starta ett eget företag om några månader. Redan nu vet jag att omsättningen kommer att ligga på 250.000 Kr. Kan man ändo köpa den genom företaget? Eller kommer skateverket elle andra myndigheter blanda in sig?

Ha det bra
SpIN

Det bör väl finnas rätt gott om E90 Jahreswagen, över 500st fanns hos BMW:s Gebrauchtwagenbörse sist jag tittade. Fast det är väl inte riktigt samma som att köpa en splirras ny förståss. Dessutom rätt så dyra tycker jag. Länk
Ko
475
Korak
330 cab 03:a M-sp såld
518 - 90 såld
x3 msport 3.0.d 2015
bmw chrille

det är bara du tittar på tex 525 04 mot 525 05 och jämför priserna.

men jag säger ju också att han borde få den 05:an till rabatterat pris.

jag hade alla dar i veckan tagit en 06:a dels slipper man de sk barnsjukdomarna. och för mig är den en 06:a även om den köps i set okt

sen fattar jag inte resonemanget att det är bättre med en 05:a än en 06:a (som jag kallar dem) om man kan få dem samtidigt
mvh
Länk
Länk

/Udo Dirkelsniff

Länk
SN
104
SNakey_
328iA -00
5% Rabatt tror jag att du kan räkna med, låg där ungefär när vi köpte en -05 för någon månadsen.., o då fik vi absolut inte ner priset mer..
SpIN: Tyvärr man kan inte bara säja att man ska starta ett företag och köpa den via det. Dom lär nog vilja se ett bokslut hyfsat svårt när man har nystartat. Dom gör även en kreditupplysning på firman du har knappast så hög omsättning att visa upp efter några veckor.

Sen är en omsättning på 250" alldeles för lite för en ny 325a. Du bör ganska lätt kunna få ner den till 330" sen är det bättre att ta ut reseersättning via eventuellt startad firma. 16:- milen skattefritt då för du lös nån krona i allafall.
Ca
236
Cabron
325i -06
120i -06
Företaget jag arbetar på har ett avtal med BMW som ger 10% rabatt för alla anställda vid privatköp av nya bilar. Många lyckas dock förhandla sig till bättre rabatt. Jag har hört att det skall gå att komma upp i 14% på modellerna med lite större motorer och mycket utrustning, eventuellt går det ännu mer. Men 10% bör inte vara en omöjlighet, även om köper den privat.
12% går som sagt automatiskt genom firman, fast inte privat...
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Som referens. SAAB-anställda (behöver ej vara inom bilkoncernen) har man 12% på ny SAAB.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.