AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
621

E34 vad tycker ni om dem?

Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
Hejsan!
Saken är den att det skall bli tillökning i sommar, och då känns E21:an lite trång och även min Morris....
Var för jag har börjat att titta runt lite efter en större bil...
Jag har fastnat för E34:an efter som den verkar rätt trevlig bil, och de är ju ganska billiga.
Min prisklass är max 25000:- helst billigare..
Touring modellen är således för dyr...
Jag mekar ganska mycket själv, är det en lättmekad bil eller behöver man special verktyg om man ska byta glödlampa.... ?
Går det att få in en barnvagn i bagageutrymmet?
Hur är kvaliten på denna modell?
Är en billig e34 ett dumt ellere bra köp?
Vilken utrustning måste man ha/vilken kan man klara sig utan?
Vilket motoralternativ är bäst utifrån pris och driftskostnader?(jag har mest funderat på 520/525 ca88-90)
Så vad har ni för erfarenheter av e34:an?
Hälsningar Lars

Jag söker en 5-växladlåda till min E21 323-79!
har själv en e34:a 535 tycker personligen att de bmw:s snyggaste modell. Min kostade 59000:- dock är den svensksåld & norrbottens körd med lite mil på mätaren: Min har oxå all utr. förutom telefon å gardiner: I ditt fall tycker ja en 520 låter som ett perfekt val
MvH Mr-speed

Mr speed
när köpte du din? Jag har en 535i på gång 90:a med mkt mil (27000) vet ej om jag törs köpa en med så mkt mil.
vad kan va rätt pris för en sådan.

Lalaw - ursäkta att jag tog din tråd.
mvh
Kent!!!
Med så många mil hade ja inte betalat många pengar. Tycker du ska leta redare på en me betydligt mindre mil
men om den ändå känns rätt så varför inte. Kolla då upp den noga å verkligen gå igenom bilen. Varför inte köra ett M-test på den. Min syn på saken i varje fall

Tack för det
mvh
Wa
582
Wallace
325ITM Tåring -06
Hej lalaw

E34án är ett utsökt val, brukar gillas av alla p.g.a den lyckade karossen.

Kvalitén är helt ok, dock är servicen otroligt viktig på dessa. Motor starkare varianter går ibland hårt av naturliga skäl.

Valet står egentligen i vilken motor man ska ha. En litet större motor är nog att föredra, 525 är lagom som vi brukar säga på Svenska. Inte för mycket inte för lite, säger inte detta bara för att jag själv har en 525. Har haft många bilar genom åren och 525án är precis lagom. Chassie - Drivlina - Motor = lagom.

Barnvagn ska nog inte vara något problem, den första vagnen, som även är den största använder man inte speciellt länge....har själv erfarenhet av detta. Inom kort börjar man köra med mindre vagnar och då är det bara att "kasta" in den.

Ha det / Wallace
Har en 525i 89. Har gått 32.000mil med samma motor :-)
"Lite" rassel och tick annars går den helt perfekt. Ska åxå få till ökning så jag hoppas åxå bagaget ska räcka till! Härlig bil!! Ska försöka behålla den så länge den vill. E34 är den snyggaste BMW som tillverkats dvs till karossen ändrades.... ;-)

PH
Visa användare
664
Osprey
540iA -95
318i -93
Har min andra E34 nu och är fortfarande mycket nöjd, det är roligt att sätta sig och köra i en bil som man tycker är vacker... Jag har inte haft några speciella problem med någon av mina E34:or, de har funkat jättefint...

Min förra var en 525:a och den hade en underbar balans av effekt och ekonomi om man säger så, även om 540:an jag har nu iofs inte kostar sååå himla mycket mer, men allt är ju relativt... Både 540:an nu och 525:an förut kör jag billigt i förhållande till vad de ger tycker jag...

Kvaliteten är mycket god och bilen är rätt lättmekad... När det gäller priset så ska du se det som nummer tre av parametrar, det viktigaste är att bilen är bra och känns rätt... nummer två är att den har rätt utrustning... och sedan kan du se till priset...
bm
151
bmw525
525im 24v
håller med wallace det är en helt lagom bil lagom okej prestanda ej för slö och bekväm att åka i den är dessutom mkt snygg modell. har haft en 525 12 nu har jag en 24v den drar mindre soppa och går betydligt kvikare men den är lite lågt växlad tycker jag 2800rpm vid 110km/h 12ventilaren höll 110 vid 2500rpm men om du nu inte vill lägga mer än 25lappar så tror jag inte att du får en 24v men en 12v räcker gott och väl, tänkt på att de ofta tickar rätt så mycket i kammen när de gått över 18000mil men det är inte faligt, oftast så är topparna bytta på 88-90orna leta eftersåna ex.

bmw 24v
Har haft 3st e34:or och har 2 av dom kvar, och jag måste oxå säga att 525:an är ett bättre val än 520.
Jag hade en 525-88 och har en 520-89 men 520:n är betydligt slöare än 525:an ,men risken är ju att du får en skaplig 520 för 25k medans du kanske får en risig 525 för samma peng, så om du kunde gå upp 5-8000:- i prisklass så vore det ju bra.
M-testa bilen innan du köper den, annars kan det bli j-igt dyrt.
Det gjorde inte jag :-(

Hej hej! Har en e34 525iA från 1995.. Den har gått strax över 10.000 mil (jag vet att det är lite, men det är ärliga mil!) Hade gått runt 9.500 mil när jag köpte den fick den för starx över 100.000.. Har väl det mesta av lullul i den. Utrustning du bör hoppa över är airbag på passagerar sidan, antar att du ska ha barnstol där sen? Skinn, ska du ha barn och barnstolar i bilen är det ingen "hit"! Kräver sitt underhåll, personligen tycker jag att det blir mera "hemtrevligt" med tex plych! Vad mera..? Kan inte komma på nått direkt.. Du kommer själv att se vad som behövs eller inte! Kvalitén (som med alla andra BMW modeller) behöver man inte ifrågasätta - Den ÄR världsledande! Och e34 byggdes när kvalitét och funktionalitet var viktigare än design (missförstå mej inte, den är otroligt vacker) Men man ser att den är robust byggd! både på in och utsidan.. Sist men inte minst håller jag med "Anders R" - M testa bilen (i STORA M testet!) innan köp! Hur fin den än verkar, så är det väldigt viktigt! Om du blir medlem i M sammtidigt som du testar så får du "M-rabatt" dvs, testet kostar lite över en tusing.. Men det är en billig "försäkring" att du köper en frisk bil! Motorn tycker jag att du ska gå efter en 525i - Den är slitstark, och arbetar väldigt bra med bilens faktiska tyngd (med mindre motorer blir det gärna lite ryckigare vid växling) Hoppas du snart hittar din "pärla"! Och lycka till med tillökningen! :)

Olio
Visa användare
433
ez
330CI cab E46 -02
318d F31 -15
Tja... Jag måste väl åxå lägga in ett meddelande i debatten, jag handlade en 535 -88 för några veckor sedan med motor från 91. Jag har tidigare erfarenheter av 3,5 litersmaskinerna (hade en 735 tidigare) Motormässigt inga problem relativt billiga slitdelar och busenkel att skruva med. Det som har varit det återkommande har varit elen :\ Båda bilarna har krånglat med checkkontrollen, c lås, hissar osv men nu har man fått en viss rutin så nu vet jag vart man ska börja leta. Ett tipps när du köper en E34:a med utrustning är att du köper 5 flaskor elektronikrengöring =) Annars är bilen helskön på alla sätt och vis, lycka till med köpet (om det nu inte redan är klart)

Mvh

// Henke Bleifuss
Tigerr
525iA -95 är alltid en favorit! :)
190 (nånting..) hästar, 24v, stark-mjuk-pålitlig automatlåda, bra dragbil (om den har drag), gnäller aldrig - tåler det mesta!

Tigerr
Co
723
Copy
E34 5 speed 13 år
325 td- 95
Kalasbil. Köp.
Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
Hej, det var ju ett tag sedan jag skrev inlägget,
Men köpte faktikt i förra veckan en 525 touring -92.
Som jag hittils är nöjd med även om några saker skall fixas på garantin från bilhandalren.
Barnvagnen går ivarjefall väldigt lätt in.
Hälsningar Lars
Touring e34 bättre än sedan när man har småbarn, dessutom lite snyggare...

välstämd tretummare med F1 ambitioner
När det gäller touringbilar så är denna sidan det enda rätta.
Länk

Mvh.
Micke Olsson
ma
313
magnat
M5 E60 sedan 2005
Milantalet är inte största boven!
Är motorn rätt skött så kan en långmilare vara ett bättre val!

"It's furious to be fast!"
Visa användare
456
fin bil
525 TDS(a) 94
Magnat tog orden ur munnen på mig!

Diesel innehåller mer energi än bensin!
wi
11
wirre
bmw 535 -88
precis magnat ....och..den som tror sej köpt en 5 serie från 80 -början av 90 talet som ej har rullat över 20 tusen mil...ja den har nog blivit rätt blåst...komfort racers rullar gärna långt=)...mvh

wirre the fiver!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.