AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.053

Problem med kamkedjan 540ia -93

Sida 1 av 2
Ol
17
Ola84
540iA -93
Kan det verkligen vara rimligt att kamkedja med tillhörande drev är utslitna efter knappt 19000 mil?

Har haft bilen inne idag på verkstad och dom har kommit fram till att det behöver bytas till den låga kostnaden av 20-25000:-
Har haft ett rasslande från motorn ett tag nu och det hörs som att det är under kåpan till kamkedjan, men det lustiga är att det inte har kommit smygande.. Utan en dag var det bara där...

Vad gör man?
Tacksam för svar...
Mr
333
Mr_mad
850 IA -91
525iM-T E39 - 04
Bultar till oljepumpen kanske
Ol
17
Ola84
540iA -93
Nej bultarna till oljepumpen är åtgärdade.. Hade 4 bultar i tråget.
Likaså är spännaren till kamkedjorna och vattenpumpen bytt...
Ba
1.367
Baader
BMWlös sen -08

du bor rätt långt ner annars hade jag kunnat fixa nån som hjälpt dig lite billigare än 20 25000kr

A true gentleman never travels in front of less than twelve cylinders!
Hej ja jag har också lite rassel eller vad det nu är men det är knäpptyst när den är kall och nystartad... tycker också att det är lite lustigt.. för vips en dag så tyckte jag att rasslet fanns där ???

Bimmer
Visa användare
94
hogman
540I -93
Bimmer67: 20-25000? Ska dom stoppa i guldkedjor.. Låter oerhört dyrt. Jag bytte motor efter kedjorna gick av i min 530 -93. Satte i en 540 motor istället. Det bytet med motor, Styrbox och arbete kostade ca 20 000:-. Låter konstigt att dom ska ta så mycket för att göra ett sånt jobb.

Men men...en del saker är dyra. men ibland orimligt dyra
Jo
9
Johan Leire
725TDSA -96
525TDS -92
525TDS T -93
524 -84
M5 90
530IM -93 (4.0L)
540IA Touring-94
M60 motorn har en svag kamkedja! Köpte idag en 540 -94 22000mil med skramlande motor. Fick av V kåpan och konstatera en kedja som är 7 mil för lång. Spännaren fullt ute och kedjan tar i övrekåpa vid mer än 2000 rpm med hemskt klapprande ljud. Dock ej vid kall motor. Som jag ser det är en översyn av kedjan ett måste när bilen närmar sig 20k mil. Bilen min har förnuvarande totalt startförbud. kedjan kan gå av närsomhelst.
Visa användare
94
hogman
540I -93
Bimmer67: Förlåt, mit inlägg var ju till ola84
Ingen fara jag läser och följer med ... men jag håller med dig oerhört dyrt.. och jag jag håller med att det är knepigt om kedjan inte skall hålla mer än 19000 om man sköter och servar bilen ordenligt!.. har själv en 530 på gång kanske .. men jag har ett liknande problem på min 320 att det är nått som slammrar

Bimmer
Visa användare
94
hogman
540I -93
JO, jag tycker det är lite av skandal att det ska kosta så mycket och inte hålla längre. Jag menar nypris på min bil -93 var ju 419 000:-...Hade jag köpt den för dom pengarna hade jag vart riktigt arg om det var jag som råkade ut för det raset jag hade. Kan tilläga att min bil hade gått 12 500 mil när kedjan gick av. Inte ett varningstecken överhuvudtaget. Nu börjar nästa motor att krångla oxå....Skandal att så dyra bilar inte håller bättre. Kan ju inte va slarv...verkar ju uppenbarligen som det är ett välkänt fenomen med kedjorna...
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Bedrövligt dåligt att kedjorna inte håller längre måste även jag tillstå...BMW är inte kända för att göra dåliga konstruktioner ang.kamkedjetransmissionsbiten.

Jag menar då främst M30/M10 som mig veterligen ytterst sällan har "kamkedjeslitageproblem" vid så låga miltal som många här i denna tråd menar att M60 börjar få problem i...

Har ni 100% klart för er hur långt era bilar verkligen har gått?
Finns det dokumentation att de är servade i tid?

Vet att det står mycket om just uttänjda kamkedjor på M60 här i forumet så det är väl säkert ett större problem på den fronten än vad jag trodde,men jag har bara så dj*vla svårt att acceptera detta utan lite mer fakta i ärendet s.a.s. :)

Mvh Janne.
Visa användare
94
hogman
540I -93
Janne T: Min förra motor som rasade vet jag har gått dom milen. Köpte bilen av min kompis farsa, han köpte bilen när den var ny. Så där vet jag att det är garanterade mil. Men den nya motorn vet jag ej. Den ska ha gått 13 000 mil när jag köpte den. Den satt i en krockskadad bil. Svensksåld...men det är ju ingen garanti.
Det jag tycker låter märkligt är ju att det kom så plötsligt inget smygande utan bara pang så fanns det där ..så brukar det ju inte vara.. att det blir så

Bimmer
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

hogman>>Att kamkedjan går av vid så låga miltal som 12500mil måste betyda på annat problem än sliten kamkedjetransmission..Bult från oljepumpen kan ha "slungats in" där...t.ex.

Betvivlar starkt att kedjan på flertalet M60 skall gå av redan vid 12500mil om den är servad o milen stämmer..
Men undantag finns ju garanterat,vilket ditt missöde till viss del bevisar.

M30 kedjor håller säkert minst 50000mil om motorn är servad,viss tendens till att oljepumpskedjor kan få problem med hållbarhet på M30 kan dock ske vid så "låga" miltal som lite drygt 30000mil.

Mvh Janne.
fjamsetramsa
finns det kedja på m5??
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

fjamsetramsa>>>Ja.

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

fjamsetramsa>>>Kan väl också tillägga att alla motorer från M-sport avdelningen har kedja/or i sin kamaxeltransmission.

Den dagen en rem innfinner sig där slutar jag med BMW.

Mvh Janne.
fjamsetramsa
ok..ska man kolla skicket på den då eller det gör dom på inspectionsservice?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hur långt har din vagn rullat?

Sedan så vet jag icke om dem kontrollerar den vid någon inspection,men det antar jag att de gör,OM denna verkstad har ett "seriöst" tillvägagångssätt.
Annars så ber du dem att göra detta vid nästa service...förslagsvis.

Du hör inga missljud nu därifrån?

Mvh Janne.
fjamsetramsa
Finns inga missljud..gått ca 8000
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ok...8000mil!

Finns inga som helst anledningar i ditt läge att vara orolig för ras i den på bara 8000mil kan jag ju säga direkt...
Men en koll av verkstaden är ju aldrig fel..

Kanonbil du har måste jag nog skriva också :)

Mvh Janne.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.