AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.887

är luftfilter + oljefilter ok på mekonomen

bmw,m3
Hej!

Undrar om mekonomens oljefilter+luftfilter är dugligt till en bmw 328-97 ?

vet att de inte skiljer några kronor att köpa org,.

Undrar bara om de kan vara bra grejor mekonomen säljer för vissa saker är ju från samma fabrik?

vågar man testa deras filter?

Mvh

Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
Problemet med att testa oljefilter är att det är omöjligt. Följderna av ett dåligt filter torde inte visa sig förrän efter 1000tals mil och då är det så dags! Dessutom kan man inte veta om det varit bättre med något annat filter.
Använder själv Mekonomen och sover ändå gott om nätterna.

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
Så länge du köper välkända märken på filtret ( Fram,Mann,Knecht t.ex.) är risken ganska stor att du köper samma filter som är "orginaldel"

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Har för mig att Mekonomen kör med purolator Länk på både luftfilter och oljefilter. Ungefär samma, eller rent av samma prylar som BMW säljer. men varför inte köpa orginal när det bara skiljer några tior. Mekonomen är dyra!
bmw,m3
Jo självklart org, känns mkt bättre.

Men tänkte mest på om man blir så där att de känns tvunget att byta på en gång säg en lördag och jag har 5mil till närmaste bmw affär då tänkte jag om man vågar köpa olje+luftfilter på mekonomen.

Mvh

Jo
1.066
Jonsson
328iC -96
Jag har köpt till min IAF. Luftfilter brukar vara Mann filter när jag köpt 191:-. Och oljefiltert var av märket Knecht Mahle 89:-. Detta var på min lokala Mekonomen butik i Mjölby.

Min vinter bil: Länk
/Daniel
rsarits
Det är som sagt nästan samma pris på Mekonomen som original
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Du kan mycket väl handla dina grejor på mekonomen,meca el autoexperten
ol
649
olja
Merca med skruvad sexa.
VillaRosa: Inga problem att testa ett oljefilter. Det finns t.o.m. ISO standarder för detta.

Jag hittade faktiskt en test gjord på filtermaterial som är likvärdigt med som sitter i bilar. Ingen trevlig läsning.

/Johan

Riktiga män kör sedan, fjollorna åker kombi.
LT
673
LTK
E39 525i Touring M-sport -04
I alla fall till E28 så är det exakt samma filter på Mekonomen som BMW säljer. Det som skiljer är bara att BMW-loggan fattas på Mekonomens filter. Sedan Inges bil lade ner BMW-reservdelar här i stan (Alingsås) blir det en del mekonomen. Som sagt innan, det mesta är samma men aningen dyrare.

mvh Johan.

Länk
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Till min 735i -87 var det samma filter på bmw och mekonomen. Både artikelnummer och märke stämde, bara bmws logo saknades på det ena av förklarliga skäl.

//Magnus

Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
olja: Jag håller med dig, omöjligt är det inte, förutsatt att man har tillgång till utrustning och kunskap. Men jag tror inte frågeställaren hade för avsikt att göra en proffstest mot ISO utan snarare montera grejerna och se vad som händer..

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.